Alibaba testuje AI v kamenných obchodech

23. 11. 2017 | Kateřina Němečková
Už jste někdy stáli ve zkušební kabince v pěkném saku, ale nevěděli, k čemu byste si ho mohli vzít? Ve 13 obchodech v Číně Vám poradí umělá inteligence. Chytré zrcadlo ze sortimentu obchodu vybere ideální kombinaci, a správnou velikost Vám po stisknutí tlačítka přinese personál.

Čínský gigant mezi e-shopy Alibaba se snaží propojit online a offline obchod. Do výzkumu a vývoje plánuje investovat 15 miliard dolarů, velkou část z toho i do umělé inteligence. První vlaštovky mohli vyzkoušet zákazníci ve třinácti obchodech v Číně v rámci každoročního festivalu Singles‘ Day. Ve zkušebních kabinkách byla před festivalem nainstalována speciální zrcadla, která pomocí AI pomáhají zákazníkům sladit jednotlivé kousky oblečení.

Online technologie podpoří offline nákupy

Singles‘ Day založil Alibaba v roce 2009, a od té doby se pravidelně koná 11. listopadu (11. 11.). Letošní rekordní ročník přinesl obchodu obrat 25 miliard dolarů (čtyřnásobek obratu Černého pátku v USA), a to i díky nové strategii pro lepší zkušenosti zákazníků, která propojuje svět e-shopů se světem kamenných obchodů.  Daniel Zhang, CEO společnosti, řekl, že chce Alibaba „digitalizovat svět retailu.“ Podle generálního sekretáře China Chain Store and Franchise Association Jianzhen Penga zákazník nevidí rozdíl mezi nakupováním online a offline, hlavní pro něj je, aby obchod naplňoval jeho potřeby.

Zrcadlo, zrcadlo, poraď mi prosím

Zkušební kabinky byly vybaveny speciálním zrcadlem, které ze signálu na štítku oděvu poznalo, jaký kus držíte v ruce, a následně nabízelo vhodné kombinace s ostatními produkty, které má daný obchod v sortimentu. Součástí je i tlačítko, které přivolá personál s požadovaným produktem ve správné velikosti. Alibaba tato zrcadla nainstaloval v tichosti před Singles’s Day, který pro ně byl první zátěžovou zkouškou.

V blízké budoucnosti by měl podobnou funkci mít i e-shop alibaba.com – na rozdíl od verze v kamenném obchodě se bude učit navrhovat doplňky podle vkusu konkrétního (přihlášeného) zákazníka.

Snahy o implementaci AI do kamenných obchodů jsme viděli již v síti Sephora, kde chytré zrcadlo ukazovalo, jak by Vaše tvář vypadala s různými odstíny dekorativní kosmetiky. K tomu samému ostatně slouží i jejich virtuální aplikace využívající augmentovanou realitu.

Alibaba to prý plánuje dotáhnout k dokonalosti a postavit svůj vlastní obchodní dům, kde bude prodávat potraviny i módu, obojí za využití moderních technologií a propojení s umělou inteligencí. Amazon měl podobný nápad, když se pokusil otevřít obchod bez pokladních. Nepodařilo se mu však zajistit funkčnost při více jak 20 zákaznících. Uvidíme, jestli se díky FashionAI stane Alibaba ekvivalentem Amazonu, který systematicky kopíruje.

Štítky dokumentu: E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: