YouTube zpřísňuje pravidla pro kanály s dětským obsahem

23. 11. 2017 | Kristýna Vozková
YouTube zpřísnil pravidla pro tzv. freak videa s dětmi. V minulém týdnu vymazal kanál ToyFreaks a další budou následovat.

Videa na YouTube sleduje měsíčně několik milionů lidí. Hledají tam zábavu, napětí, vzrušení, odreagování po náročném pracovním dni nebo různé videonávody. Jednou z kategorií, na které můžete narazit, jsou takzvaná freak dětská videa. Jedná se o videa s obsahem, na kterém se do značné míry podílejí děti, a který ne vždy koresponduje se zdravým rozumem a zejména s bezpečnostními pravidly na YouTube.

Obdobná videa zachycují malé děti v pro nich stresujících, nepříjemných nebo jinak nevhodných situacích. Zobrazují děti ve školním věku oblečené do dupaček s dudlíky v ústech, děti hovořící sprostě nebo malující po autě barvou, zvracející nebo plivající jedno na druhé. Do této kategorie spadá také kanál ToyFreaks, který společnost Google před několika dny vymazala. Jeho tvůrcem je takzvaný „Freak Daddy”, který natáčel videa se svými dcerami Annabelle a Victorií. Na jednom z nich pronásleduje svou malou dceru do koupelny a natáčí ji plačící s ústy plnými krve po vytržení zubu, další zachycuje dítě hystericky ječící v autě, obě dívky v dupačkách s dudlíky v ústech při nákupu v supermarketu nebo třeba hru, kde holčičky krmí svého otce (oblečeného v dupačkách s bryndákem) a ten kolem sebe plive jídlo jako novorozenec.

Mnoha členům YouTube komunity přišel tento typ humoru takříkajíc „přes čáru” a o kanálu se začalo hovořit v souvislosti s týráním a zneužíváním dětí. Řešila se otázka, do jaké míry se dívky ochotně podílely na tvorbě obsahu, zda jim nebylo ubližováno a netrpí fyzickou nebo psychickou újmou. Tématu se věnoval dokonce prestižní list New York Times nebo například Jamese Bridle, který se ve svém článku Something is wrong on the internet zabýval mimo jiné i tím, že jsou rodiče často zaslepení počtem lajků a odběratelů, a neberou v potaz zdraví svého dítěte. Obdobné kanály jsou navíc vzorem pro mnoho dalších stejně zaměřených, které přitahují často uživatele, kteří nemají na srdci zrovna blaho malých dětí.

I přesto patřil ToyFreaks se svými 8,5 milionů odběratelů mezi 68 největších kanálů na YouTube. Společnost Google se rozhodla kauzu řešit a kanál smazala. Zároveň zpřísnila opatření týkající podobného obsahu a také aplikace YouTube Kids, která by měla zamezit zobrazování podobných videí malým dětem.

Na dotazy a připomínky uživatelů následně odpověděla prohlášením:

 „Bezpečnost dětí bereme velice vážně a proti jejich ohrožení bojujeme přísnými pravidly. Ta jsme před nedávnem ještě zpřísnili s ohledem na obsah spojený s malými dětmi. Není vždy jasné, zda uživatel, který obsah nahrává, má v úmyslu porušovat naše pravidla. I přesto však můžeme tato videa odstranit, abychom ochránili naše uživatele a zejména děti. Kanál ToyFreaks jsme ukončili z důvodu porušení pokynů pro komunitu YouTube. Nadále budeme provádět průzkum přidruženého obsahu ve spolupráci s odborníky.”

Greg Chism z Toy Freaks se ke kauze také oficiálně vyjádřil:

 „Začátkem tohoto týdne mě YouTube informoval o své obavě z toho, že má videa přitahují publikum, které ve svém srdci nemá nejlepší zájmy malých dětí. Mnoho členů komunity YouTube vyjádřilo podobné obavy a jejich ochota danou situaci řešit jen posiluje mou víru v komunitu YouTube. Chci poděkovat našim příznivcům za to, že měly moje dívky v posledních letech příležitost rozvinout svou kreativitu a sebevědomí. Hluboce oceňuji obavy YouTube ohledně zdraví mé rodiny.”

 

Několik dní po vydání prohlášení smazal kanál KiddyToysReview několik svých videí, která by mohla zpřísněná pravidla porušovat. FreakFamilyVlogs, který je sesterským kanálem ToyFreaks, byl omezen na pouhé jedno video a následně zcela smazán. Stále však existuje celá řada videí, ve kterých si rodiče ze svých ratolestí dělají nástroj pro získání lajků a peněz i za cenu možných rizik, jako je například šikana ze strany spolužáků nebo krize vlastní identity.

Samozřejmě ne všechny kanály s dětským obsahem musí nutně porušovat zpřísněná pravidla na YouTube. Často je jedná o humorná videa, která nikomu neškodí a slouží jen k uživatelovu pobavení. Nicméně v době internetu bychom se měli mít na pozoru. Ve světě, kde je vše online, totiž jen těžko uchráníme vlastní soukromí a ukryjeme případné nerozvážnosti mládí.

V Čechách se mezi hvězdičky dětského YouTube řadí například Misha, jehož videa odebírá téměř 665 000 uživatelů. To je ovšem zlomek ve srovnání s více než 50 miliony zhlédnutí jeho Pokémon Go songu, který se stal virálním hitem s globálním dosahem šířícím se dle principu „je to tak trapné, že to musíte vidět“. Misha sdílí na svém profilu značnou část svého soukromého života a kromě nadšených fanoušků se setkává také s odsuzujícími reakcemi haterů. Za podporou jeho videotvorby přitom stojí celá jeho rodina, přičemž jeho matka i bratr se také stali youtubery (kanály Jsem máma a Oldřich Florian a.k.a. Metadon)

 

O své soukromé okamžiky se s odběrateli dělí také Erik Meldík z ViralBrothers. Ten s uživateli na YouTube sdílí i tak intimní chvilky, jako je například kojení dítěte. Minimálně na to tedy láká clickbaitovým názvem videa.

 

Videí, kde se kojí malé děti, existuje na internetu celá řada, stejně jako těch, kde jsou malé děti nahé ve sprše nebo na nočníku. To, že si člověk zaznamenává významné milníky v životě svých dětí, je samozřejmě v pořádku. Otázkou však zůstává, kde je ona pomyslná hranice, za kterou to v pořádku být přestává.

 Zdroje: techcrunch.com, medium.com, nytimes.com  

Štítky dokumentu: YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: