GDPR v marketingu: jak motivovat uživatele k souhlasu s využitím osobních údajů k marketingovým účelům

30. 4. 2018 | Petr Michl
Je smutné si to z pohledu marketéra přiznat, ale pro většinu lidí není příslib personalizované reklamy dostatečně atraktivní nabídkou. Zjistěte, jak je účinně motivovat k aktivnímu souhlasu.

V článku „Velký souhrn: jak dělat marketing na Facebooku a být v souladu s GDPR " jste se mohli dozvědět, že mnoho reklamních nástrojů na Facebooku nezůstane GDPR nedotknuto a vznikají z toho povinnosti i vám. Ve zkratce řečeno: pokaždé, když sdílíte s Facebookem uživatelská data, musíte k tomu mít od samotných uživatelů souhlas. Ten souhlas musí být aktivní. Odborník na výkonostní marketing na Facebooku, Honza Bartoš, se podělil o své tipy, jak k takovému souhlasu motivovat, na konferenci GDPR v marketingu pořádané advokátní kanceláří eLegal a Pavlem Ungrem 


Honza Bartoš na konferenci GDPR v marketingu. Autor: Jirka Chomát

Ať už se to týká využití vašich kontaktů k cílení přes Custom Audiences nebo jejich zařazení do remarketingových listů, potřebujete uživatele k udělení souhlasu nějakým způsobem motivovat. Vyhlídka reklam na míru za sdílení osobních dat sama o sobě není tak atraktivní, ne po široké veřejné debatě o soukromí na internetu po vypuknutí skandálu Cambridge Analytica a všem, co poté následovalo.

Souhlaste, ušetříte

Dle Honzy Bartoše existuje několik silných motivátorů:

  • Dárek k nákupu
  • Sleva na nákup
  • Doprava zdarma

Dopravu zdarma můžete samozřejmě podmínit zároveň i minimální výší objednávky, pravděpodobně se přitom jedná o nejsilnější motivátor. Na českého zákazníka mnohdy funguje jak zaklínadlo.

Lákáme na obsah

Ovšem je tu ale potíž, když nejste e-shopem prodávajícím spotřební zboží. Speciálně v B2B se často prodává expertíza a znalosti. V tom případě můžete jako pobídku využít:

  • konzultace zdarma
  • obsah (e-book, infografika)
  • získat článek či produkt dříve než ostatní
  • rozšiřující VIP obsah za souhlas (a kontakt)


Ukázka okna nabízejícího rozšiřující obsah. Zdroj: prezentace Honzy Bartoše

U nabízení obsahu zdarma ale nesmí být získání kontaktu a souhlas s jeho marketingovým využitím podmínkou ke stažení. Uživatelé by měli mít možnost získat obsah i bez toho. Je tu ovšem alternativa, kdy výše zmíněný souhlas podmínkou může být. Stačí uživatelům nabídnout, ať si obsah koupí (a legální je nabídnout možnost koupě i offline, nemusíte hned řešit platební bránu na vašem webu).  
U vytvoření těchto dvou variant, kdy první není zdarma a druhá ano, můžete u druhé možnosti souhlas se zpracováním osobních údajů a jejich marketingovému využití vyžadovat.

Soutěže nabízí skryté příležitosti

Pro soutěže platí to samé jako pro nabízení virtuálního obsahu zdarma: souhlas nelze vyžadovat, uživatel by měl mít možnost stáhnout si e-book, stejně jako vstoupit do soutěže bez toho, aby vám byl povinen odsouhlasit marketingové využití jeho osobních údajů.  Honza Bartoš ovšem vidí cestu, jak to jde legálně obejít:

„Za  souhlas pro remarketing a e-mailing může být návštěvník webu zařazen do soutěže o bonusové ceny, které jsou běžně nedostupné."

Kam dál?



Pokud jste ještě nepročetli článek „Velký souhrn: jak dělat marketing na Facebooku a být v souladu s GDPR".

Zaujmout vás mouhou i naše další články věnující se GDPR z mnoha perspektiv: 

Facebook opět přitvrzuje v ochraně soukromí uživatelů. Tentokrát se zaměřil na FB pixel

Jak na sběr e-mailů podle GDPR

GDPR – jak nastavit smlouvu mezi klientem a agenturou

GDPR v marketingu: na co si dát pozor při tvorbě obsahu


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: