Spor o značku aneb Jak zneužili kachnu a psa

10. 5. 2018 | Petr Michl
Rajhradský minipivovar Beerserker s úspěšnou značkou piv Duck & Dog jednoho dne zjistil, že pes a kachna se stejným názvem a podobným logem fušují i do vína.

Představte si, že jste minipivovar s úspěšnou značkou piv, která má své logo a již celou sérii etiket. Jednoho dne ale zjistíte, že si vaši značku právě někdo zaregistroval. A to krátce poté, co se s vámi bavil o dlouhodobé spolupráci. Tento příběh prožil Pavel Machaň z rajhradského pivovaru Beerserker.

Jeho pivo Duck & Dog se od února 2016 začalo prodávat s na danou kategorii poměrně hravou a neotřelou vizuální identitou. Za ní stojí Ondřej Tošenovský a Radek Cichý. Během podzimu 2015 jsme vymysleli několik názvů, udělali průzkumy a nakonec se vybral název Duck & Dog (Duck and Dog). Samozřejmě jsme zjišťovali, jestli už něco podobného neexistuje. V té době jsme našli jen nějakou hospůdku kdesi ve Španělsku, u nás nic podobného nebylo. Vytvořili jsme k tomu příběh a 3 návrhy vizuálů, z nichž si klient vybral," přibližuje svou práci Tošenovský a dodává: Značka začala fungovat a klukům z pivovaru se začalo dařit … z původně plánovaných 3 druhů piv jsme do dnešního dne vytvořili už více než 10 etiket na různá piva, ve kterých rozehráváme příběhy kačeny a psa."

Ukázky části vizuální identity můžete vidět níže:

Útok z jižních svahů

Poslední dubnový týden nicméně spatřila světlo světa vizuální identita značky vína Duck & Dog oficiálně představená Vinařstvím Veselí nad Moravou. Širší veřejnosti byla prezentována fotogalerie ze slavnostního představení značky facebookovou stránkou vinařství, spuštěn byl také web duckndog.cz  (ano, v době vydání článku je již nefunkční, pozn. red.)

Mimo stejného názvu je patrná i vizuální inspirace u logotypu a inspirace spíše ideová než stylová je patrná i u loga složeného také z „psa nad kachnou".


Zdroj: Facebook Vinařství Veselí nad Moravou


Zdroj: duckndog.cz


Zdroj: duckndog.cz

Majitel pivovaru Beerserker Pavel Machaň byl tímto vývojem překvapený jen částečně. Toho, že někdo požádal o ochrannou známku na název Duck & Dog, si povšiml před několika měsíci. Jeden jeho známý ho v lednu tohoto roku přesvědčoval, ať raději o ochrannou známku zažádá co nejdříve. Trocha vyhledávání na stránce Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPS) ho přivedla k nepříjemnému zjištění. O ochrannou známku na název Duck & Dog a DUCK AND DOG již bylo požádáno, a to v létě 2017 developerskou společností Trigema a. s. Veřejně byla tato skutečnost dána na vědomí na webu ÚPS 29. listopadu 2017.

Pavel Machaň tak měl poněkud štěstí v neštěstí. Od výše zmíněného zveřejnění na webu ÚPS totiž běží tříměsíční lhůta, kdy můžou další subjekty do schvalovacího procesu zasáhnout podáním námitky proti zápisu, lidově řečeno vyjádřit svůj nesouhlas a podpořit ho relevantními argumenty.

 

Hlavním protiargumentem je, že pivo není víno

Developerská společnost Trigema a. s. vlastní 80% podíl ve společnosti Vinařství Veselí nad Moravou, které začalo značku Duck & Dog používat. Dalšími minoritní podílníky jsou Tomáš Zbořil (obchodní podíl 7,5 %), Martin Gajoš (obchodní podíl 7,5 %) a Ondřej Gajoš (obchodní podíl 5 %).

Výše linkovaná facebooková stránka vinařství již neexistuje, byla deaktivována poté, co se v komentářích začali ostře vyjadřovat k používání značky Duck & Dog majitelé rajhradského pivovaru a jeho sympatizanti. Na dotaz Marketing Journalu se snažil toto rozhodnutí obhájit mluvčí společnosti Trigema, Radek Polák: Některé konverzační příspěvky na facebookové stránce si byly obsahově hodně podobné, což začalo čím dál více vzbuzovat dojem řízené negativní kampaně. Nechceme na Facebooku bojovat s těmi, kteří jsou vedeni myšlenkou, že žádné vinařství si nemůže dovolit tento zatím neregistrovaný brand na trh vůbec ani uvést."

Doplňujeme také oficiální vyjádření, které se objevilo na webu duckanddog.cz předtím, než tato stránka spojená s vinařským projektem také zmizela.


Zdroj: duckanddog.cz

Podstata tohoto argumentu je založená na tom, že i stejné či částečně stejné názvy značek mohou na trhu koexistovat, aniž by si překážely, pokud se pohybují v jiných tržních segmentech a nekonkurují si. V určitých případech je to pravda, z českého prostředí uveďme třeba mléko či máslo Tatra a nákladní vozy Tatra.

Víno a pivo se sice prý nemají míchat, jedná se ovšem o alkoholické nápoje, které se často objevují na menu restauračních zařízení zároveň. Lze si tak jednoduše představit situaci, kdy si lidé na základě zkušenosti s vínem  Duck & Dog objednají nebo neobjednají  pivo se stejným názvem. A platit to může samozřejmě i naopak a také pro nákup lahví k pozdější konzumaci doma. 

Návštěva k nezaplacení

Lidé z pivovaru Beerserker se i proto rozhodně nedomnívají, že je to v pořádku. Stejně tak prý neplatí, že by o existenci pivovaru lidé z Trigemy,  potažmo z Vinařství Veselí nad Moravou, nevěděli. Spolumajitel pivovaru Beerserker, Pavel Machaň, k tomu uvádí:

Pánové Gajošové se byli v létě 2017 u nás v pivovaru podívat. Předcházela tomu mailová komunikace, kdy se s námi chtěli sejít ohledně údajné dlouhodobé spolupráce."

Datum podání žádosti o udělení ochranné známky pak prý naznačuje, že o ni zažádali krátce po uvedeném setkání. Pavel Machaň poskytl Marketing Journalu screen mailové komunikace ze srpna 2017 s Martinem Gajošem, z níž je patrná snaha o setkání ze strany spoluvlastníka Vinařství Veselí nad Moravou. Argumenty, že tak o značce piva Duck & Dog nevěděli, se zdají jako chabé či dokonce lživé.

Nedávno mě kontaktovali s tím, že se nějak domluvíme na spolupráci. Měl jsem pocit, že jim jde o to, abych stáhl podanou námitku proti zápisu. Mě ale poměrně vyvedlo z míry i to, že mezi oblastmi, pro které žádají o registraci ochranné známky, figuruje i výroba piva," dodává Pavel Machaň s tím, že o žádné jednání ani spolupráci nemá zájem do okamžiku, dokud společnost Trigema svou žádost o ochrannou známku nejprve nestáhne.

Redakce hovořila se spoluvlastníkem Vinařství Veselí nad Moravou Tomášem Zbořilem, který vysvětloval žádost o registraci v kategorii zahrnující výrobu piva tím, že jde spíše o dílo úředních možností. Chtějí prý také dělat mošt náležící mezi nealkoholické nápoje a právě ty jsou v možnostech žádosti o ochrannou známku v kategorii „(32) nealkoholické nápoje, pivo". 


Obory, pro které Trigema žádá o ochrannou známku pro značky Duck & Dog a Duck and Dog. Zdroj: ÚPV

Zbořil dále hovořil smířlivěji s tím, že rajhradský pivovar používal značku dříve a budou to muset nějak reflektovat, mluvčí Trigemy a „projektu Duck & Dog" Mluvčí Richard Polák nicméně trvá na tom, že obě dvě značky nabízí něco jiného a mohou existovat zároveň. Ze všeho nejvíc to tak vypadá na dlouho trvající spor.

Názor odborníka

O komentář k této kauze jsme požádali i odbornici na právní ochranu značek, českého a evropského známkového zástupce, Jindru Šulcovou.  

Kde udělal rajhradský pivovar Beerserker chybu?

Jednoznačně v tom, že si  neochránil značku + vizuál formou registrace ochranné známky pro relevantní výrobky a služby.

Ještě stále máme v zákoně o ochranných známkách ustanovení, které vylučuje registraci ochranné známky shodné se známkou, která už v rejstříku je, díky čemuž mohla být přihláška vinařství ex offo zamítnuta, byla-li by přihlášena pro shodné výrobky jako starší ochranná známka pivovaru

Má šanci zvrátit stávající stav, když neměl ochrannou známku registrovanou? 

Ano, ale jen za předpokladu, že jsou námitky proti zápisu pozdější známky vinařství dobře napsané a doložené důkazy, ze kterých jednoznačně vyplyne dřívější existence značky Duck & Dog spojené s pivem.

To je největší problém nezapsaných značek, o kterém nikdo neví — když chcete ubránit práva k nezapsané značce, musíte v každém řízení zvlášť přesvědčit Úřad, že tu značku opravdu vlastníte (užíváte na trhu v dostatečném kvalitativním a kvantitativním rozsahu).

To stojí spoustu času a přináší jenom rizika – nikde není dáno, že se to povede. Když ne, spor je ztracen. Přitom s registrovanou ochrannou známkou získáte důkaz o její existenci během pár kliknutí na stránkách úřadu, a v ušetřeném čase můžete budovat svůj byznys.

Dějí se podobná „násilná převzetí jména a vizuálních aspektů značky" v českém kontextu běžně? Setkala jste se již s podobnou situací či následným sporem? 

Musím říct, že to podle mě není nic výjimečného. Velcí hráči se v problematice ochranných známek velmi dobře orientují a přesně vědí, kde jsou slabá místa ochrany značky a jak je zneužít. Proti nim máte šanci, jen když víte, co děláte. Jenže takových podnikatelů je pořád hrozně málo, bohužel pro ně.

Dělá Úřad Průmyslového vlastnictví vlastní rešerše výskytu stejné či podobné značky, jako má subjekt žádající o ochrannou známku značky?

ÚPV si sám pro sebe tyto rešerše dělá, poznamenává si jejich výsledek do spisu, ale jakmile nenajde úplnou shodu, v podstatě s tím nemůže nic moc dělat.

Po zveřejnění žádosti o ochrannou známku na webu ÚPV, existuje tříměsíční lhůta pro podání připomínky, která může ovlivnit výsledek řízení. Oslovuje přitom ÚPV značky, které by dle nich mohly mít s danou přihláškou problém (tj. v tomto případě, že by použili Google, a zavolali do rajhradského pivovaru Beerserker)? 

ÚPV nic takového nedělá. Nemá k takové činnosti oporu v zákoně. Je opravdu na každém, aby si kontroloval, co se v rejstřících a na trhu děje.

Je na každém, aby si hlídal svoje práva. To je jednoznačný trend známkového práva: uvalit na vlastníky ochranných známek další a další povinnosti.

Jestliže o svoji značku stojíte, musíte si ji chránit – jednak tak, že ji včas zaregistrujete jako ochrannou známku, ale taky tím, že ošetříte nejdůležitější rizika, která jí hrozí. Součástí toho je pravidelný watching pozdějších přihlášek. Když ho neděláte, nemáte šanci včas odhalit podobnou přihlášku a zbavit se jí. A problém bobtná.

 

Tip redakce:



Zde popsaným problémům se rozhodně chcete vyhnout. Naučte se, jak tomu předejít, v článku Jak ubránit svou značku? Ochranná známka je grunt.

Štítky dokumentu: Budování značky Legislativa

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: