E-commerce by v Evropě letos měla růst o více než 13 %. V ČR roste ještě rychleji

21. 6. 2019 | redakce
Letos můžeme čekat nárůst obratu evropské e-commerce až k 620 miliardám euro. Mimo vlastního národního příspěvku k tomu přispívá i bezmála pětina českých spotřebitelů, která nakupuje v EU přeshraničně. Ze třetích zemí mimo Evropu si zboží v roce 2018 objednalo jen 10 % Čechů.


Zdroj: stock photo of delivery on Shutterstock

V loňském roce evropská e-commerce poprvé přesáhla magickou hranici 500 miliard EUR obratů. Zatímco v roce 2017 činily 489 miliard EUR, vloni to bylo již 547. A letos můžeme čekat nárůst až k 620 miliardám. Z celých 66 % se na těchto obratech podílí západní Evropa, střední Evropa pak z 6 %. Ukazují to data z aktuálně vydané studie, kterou připravila nadnárodní asociace Ecommerce Europe. Za Českou republiku se na tvorbě podílela Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Stejně jako v minulých letech, také letos se European Ecommerce Report věnuje vývoji on-line obchodování v Evropě i jednotlivých zemích. „Díky této studii máme možnost porovnat jednotlivé trhy. Česká republika patří svým růstem e-commerce mezi ty státy EU, které se nadále dynamicky rozvíjí. Zatímco meziroční růst v Evropě jako celku přesáhl vloni 11 %, v ČR to bylo více než 17 %. Co do objemu ale máme samozřejmě stále kam růst,“ komentuje výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Češi důvěřují lokálním internetovým obchodům, přeshraničně nakupují jen málo

České e-shopy se těší důvěře a oblibě místních zákazníků. Přeshraničně v rámci EU totiž nakupuje jen 19 % českých spotřebitelů, ze třetích zemí mimo Evropu si pak zboží v roce 2018 objednalo pouze 10 % Čechů.  To je výrazně méně než například v Rakousku (81 % nakoupilo v EU) nebo Belgii (64 %) či Irsku (60 %). Mezi největší patrioty naopak patří například Poláci (12 % v rámci EU). Jan Vetyška k tomu říká: „Přeshraniční nakupování ovlivňuje do značné míry samozřejmě poloha či jazyková bariéra. Přesto nás těší, že Češi tak rádi nakupují v českých e-shopech. Věřím, že naopak české internetové obchody mají velké předpoklady do zahraničí úspěšně prodávat."

Věková skupina 65+ je v Evropě stále silnější, využije potenciálu internetového nakupování?

V západní Evropě tvoří věková kategorie 65+ již téměř 20 % populace. Ve střední Evropě je to pak skoro 18 %. „Z našeho výzkumu prováděného v ČR v průběhu uplynulého roku vyplynulo, že alespoň jednou za půl roku zboží na internetu objedná 72 % uživatelů internetu ve věku 55+. Pro obchodníky má tedy tato skupina nakupujících do budoucna velký význam. Především v oblasti prodeje zboží denní spotřeby, potravin a dalšího malého zboží může v budoucnu dojít k dalšímu velkému boomu. Dodání objednávky až domů může být pro seniory, kteří si zvyknou na nákup po internetu, do budoucna velkou výhodou,“ doplňuje Jan Vetyška.

Výsledky aktuální celoevropské studie potvrdily, že e-commerce má i nadále velký potenciál k růstu. Česká republika patří v tomto směru k těm nejúspěšnějším. Také v letošním roce Asociace pro elektronickou komerci totiž očekává meziroční růst obratů za prodej zboží přesahující 15 % oproti roku 2018.

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: