Eco-Cola: Myslí na planetu a lobbuje za univerzální lahve, které se dají opakovaně plnit

7. 3. 2023 | Eva Dragulová
Coca-Cola tvrdí, že v budoucnu bude až čtvrtinu svých nápojů prodávat ve znovuplnitelných obalech, aby omezila znečišťování planety plasty. Co je potřeba udělat k tomu, aby podobně cirkulárně uvažovaly i ostatní značky?

V Brazílii si můžete jakýkoli nápoj od Coca-Coly pořídit v „univerzální lahvi“. Oč jde? Když zkonzumujete její obsah, můžete ji pak vrátit zpět do obchodu. Poté jsou lahve odvezeny zpět do stáčírny, kde projdou dezinfekcí, a znovu se použijí pro naplnění. Navíc zákazník, který takto lahve vrátí do oběhu, získává slevu na další nákup nápoje. Lahve jsou tak v průměru využity až 25x. V roce 2019, rok poté, co Coca-Cola zahájila tento ekologický program v Brazílii, společnost vyrobila o 1,8 miliardy lahví méně. A to je pro planetu o dost menší zátěž. 

I menší množství zákazníků, které budou nakupovat nápoje v opakovaně plnitelných obalech, může mít velký dopad na životní prostředí. Nezisková organizace Oceana vypočítala, že až 34 miliard plastových lahví se ročně dostane do oceánu. Pokud by používání znovu plnitelných lahví vzrostlo o pouhých 10 %, snížilo by to znečištění oceánů plasty až o 22 %.  

Recyklace je fajn, ale...

Samotná recyklace problém plastového odpadu nevyřeší. V USA se totiž recykluje méně než třetina plastových lahví, ale v Brazílii se přibližně 90 % znovuplnitelných lahví Coca-Coly odváží zpět do obchodu s novým obsahem. Recyklované lahve přináší ještě jinou výhodu –menší spotřebu materiálu, čímž se zmenšuje ekologická stopa obalu. A pokud jsou lahve pro opakované použití navíc vyrobeny ne z plastu, ale ze skla, snižuje to výrazně uhlíkovou stopu.

Opakovaně použitelné skleněné lahve bývaly dříve standardem, a i nyní, v době, kdy se značky snaží být co nejekologičtější, by mohly skvěle posloužit – skleněné lahve jsou v plnících systémech znovu využity v průměru 50krát a poté roztaveny a přeměněny na nové lahve. Nádoby z plastu jsou celkově problematičtější. 

A co Česko?

Skleněné lahve Mattoni o objemu 1 litr. Zdroj: Mattoni

Mattoni a Kofola se v Česku dlouhodobě pokouší o ekologičtější přístup k výrobě. Obě konkurenční značky přichází s nápadem na vratné skleněné lahve. Ty od Mattoni se objevily v obchodech od loňského podzimu, vratných skleněných lahví od Kofoly se dočkáme letos na jaře. 

Kofola v projektu nazvaném Cirkulka připravuje dokonce přepravku se speciálním uchem, aby se skleněné lahve daly pohodlněji vracet.


Vratné lahve nápojů Kofoly zahrnuté do projektu Cirkulka. Zdroj: Kofola

Také Mattoni připravila dělitelnou přepravku, která vám umožní pohodlné uskladnění lahví doma a jejich přívětivější vracení zpět do oběhu. Nejedná se o první pokusy těchto značek být více eko.


Zdroj: Mattoni

Díky projektu „Z lahve do lahve“ značka Mattoni pustila do světa šikovnou cirkulární PET lahev. Zákazníci si na e-shopu Košík.cz mohli zakoupit minerálku s 3korunovou zálohou a poté zákazníci lahev kurýrům vrátili a ty zamířily k opakované recyklaci.

Skleněné vratné lahve jsou pro udržitelnost a celkovou ochranu životního prostředí velké ano. Uvidíme, jak s tímto faktem budou pracovat i další brandy, a hlavně jak přijmou tuto novinku také zákazníci.

Zdroje: FastCompany, Kofola

  

Kam dál? 

Jannis Samaris se opakovaně na konferencích vyjadřuje o ekologickém smýšlení Kofoly. Samaras v jedné ze svých přednášek vysvětloval, že nejvyšší uhlíková stopa je u nevratného skla a nejnižší u sudu, který můžete do oběhu vrátit nekonečně mnohokrát, což je z pohledu ekologie nejšetrnější. Více se dočtete zde.

 
Sdílejte tento článek:
Podobné články: