Hry na sociálních sítích pro lidi dobré vůle

2. 4. 2013 | Petr Michl

Hry na sociálních sítích se staly před pár lety fenoménem. Při vyslovení termínu „social gaming" se většině lidí vybaví Mafia Wars nebo Farmville. Přiznejme si, že jejich vlna popularity vrcholu dosáhla a nyní již ustupuje. Ti, co tráví čas u těchto her, jsou mnohdy jinými vnímáni jako „nebožáci krmící svého tří pixelového oslíka virtuální otépkou sena za opravdové dolary". Jejich přátelům navíc lezou na nervy věčné výzvy, aby se také do světa těchto jednoduchých her přidali. Spousta bývalých hardcore hráčů se svého zlozvyku zbavila. Mnozí z těch, co nadále na Facebooku „paří", mají jistě povědomí o tom, že je to tak trochu ztráta času.


Klíčem na tuto „herní krizi" může být mix sociálních her a charitativních prvků. Virtuální měna nakoupená za skutečné peníze, kterou hráči ve vymyšlených světech utratí, se celá nebo zčásti daruje na dobročinné účely. Tento princip začíná být čím dál populárnější. Jeho kouzlo je především v tom, že ovlivňuje pocit z času stráveného hraním. Nejedná se o mrhání nespočtem hodin, jež by šlo využít lépe, jde o konání dobra spojené se zábavou. Například hra WeTopia z produkce Sojo Studios má na svědomí tyto výsledky:

  • 1,000,000 dnů školní docházky pro děti na Haiti
  • 7,000,000 litrů čisté vody pro Haiti
  • 700,000 teplých jídel pro potřebné děti
  • 45,000 jídel pro děti v Las Vegas
  • 32,000 hodin o výživě a základní gramotnosti pro americké studenty
  • 9,000 zasazených stromů papaya a moringa
  • 6,500 kabátů, triček a bot pro děti po celém světě
  • 4,000 knih pro žáky základních škol
  • 1,000 lékařských prohlídek pro děti v New Yorku a na Haiti

 

Další hra z produkce té samé společnosti, Joy Kingdom, pomáhá pro změnu zvířatům. Startovala teprve v říjnu minulého roku, přesto už zařídila 52 tisíc misek žrádla a přístřeší pro 7000 zachráněných zvířat. Sojo Studios se zavázalo věnovat 50 % svého zisku na charitativní účely, a spolupracuje proto s organizacemi Save the Children, Children's Health Fund, The Humane Society of the United States a Best Friends Animal Society.


Objevují se i společnosti vývojářů zaměřené na tvorbu mobilních her s charitativním podtextem. Jednou z nich je například Gramble, síť „social" her ve formě nativních mobilních aplikací, ve které můžete sledovat skóre svých přátel, chatovat s nimi při hrách a vyzývat je k duelům. Uživatelé si mohou vybrat charitativní projekt, který chtějí podporovat, a procento z jejich herních mikroplateb pak putuje právě jejich směrem. Ač Gramble vznikl teprve v prosinci 2012, v současnosti je na něm k dispozici více než 200 her a 10 charit.

Vlna podpory neziskových projektů se týká i nejznámější firmy v daném segmentu, Zynga. Herní společnost, která v roce 2012 zažila v červnu vstup na burzu, později pak ale pád akcií na třetinu ceny při IPO i propuštění více než stovky zaměstnanců a zavření 13 vývojářských studií ve Velké Británii, USA a Japonsku. V něčem je dokonce Zynga průkopníkem. Možností nakoupit „Sweet Seeds" ve FarmVille ihned po vypuknutí humanitární katastrofy na Haiti získala během několika dnů přes milion amerických dolarů na pomoc pro přírodními živly zkoušenou zemi v Karibiku.


Dle zprávy z ledna 2013 společnost získala loni na charitativní projekty skrze 50 kampaní uvnitř her celé 4 miliony amerických dolarů, od roku 2009 prý celková částka na bohulibé účely dokonce dosahuje 15 milionů. Loňská předvánoční kampaň Oh, What Fun! umožnila nákup virtuálních dárků napříč mnoha tituly společnosti, přičemž 100 % z ceny šlo na nákup opravdových dárků pro děti. Při zapojení 80 tisíc hráčů bylo vybráno téměř tři čtvrtě milionu dolarů, za které bylo nakoupeno zhruba 60 tisíc hraček.

Nemusí se vždy jednat pouze o nákup virtuálního zboží ve flashových hrách. Fenomén toho, že sociální sítě mohou být katalyzátorem pomoci, využívají i kampaně mnohem méně propracované. Český výrobce přáníček Albi si zvýšil počet fanoušků své Facebook stránky tím, že přislíbil dát 5 korun za každý nový like stránky Unii Roska, organizaci na podporu lidí s roztroušenou sklerózou. Facebooková stránka Albi tímto způsobem nabrala 4 721 nových fanoušků, a na bohulibé účely tak bylo zasláno 23 605 Kč.

Toyota vytvořila Facebook aplikaci ke kampani 100 Cars for Good. Automobilka se zavázala dát během stovky dnů sto svých aut stovce neziskových organizací. Lidé mohli hlasovat o tom, která nezisková organizace skončí mezi těmi šťastnými, v rámci facebookové aplikace. Úspěch byl zaručen tím, že reklama na tento počin běžela v rámci řady populárních Facebook her.


Výše uvedené kouzelné video ke kampani tak trochu vysvětluje podstatu úspěchu zapojení sociálních her do charitativních projektů. Lidé tráví u počítače velké množství času zbytečně a bez vyššího smyslu, obzvláště to pak platí o hraní jednoduchých sociálních her. Nabídka toho, že pár kliků myší může dát tomuto jednání ospravedlnění, je velmi lákavá. Pokud mají tito uživatelé napojenou na herní účet kreditní kartu, je navíc extrémně jednoduchá.  Je to jedině dobře pro takto podporované neziskové organizace a vlastně i pro životaschopnost průmyslu sociálních her.

 

Zdroje: www.edge-online.com, blog.zynga.com, www.forbes.com, www.gramble.com


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?