Hry o kávu: Cena zobrazeného 'kelímku Starbucks' byla vyčíslena na 2,3 miliardy dolarů

10. 5. 2019 | Aneta Birnerová
Mořská panna na zeleném pozadí byla vždy synonymem pro drahou kávu. Nyní však její cena trhá všechny rekordy. Publicita zdarma následující letmý záběr kelímku v posledním díle Hry o trůny má dle odborníků hodnotu 2,3 miliardy dolarů... a to prý nebyl ani pravý Starbucks.

[Pozor spoiler] Jak jsme psali v předchozím článku, ve čtvrtém díle poslední série historického fantasy seriálu HBO Game of Thrones (Hra o trůny) se objevil poněkud soudobý kelímek kávy. Zatímco všichni bouřlivě oslavují vítězství nad Zimou, která po sedmi sériích konečně přišla, dračí princezna Daenerys má po ostrém stoupání do oblak žaludek jako na vodě a místo vína dává přednost kávě.

Přesto, že se jedná pouze o kelímek z cateringu, jak nakonec potvrdila stanice HBO, seriálovým fanouškům a milovníkům virálního humoru jeho křivky přesto připomínají kelímek Starbucks. Což mimo jiné vypovídá o tom, že tato společnost dělá svůj branding opravdu dobře. A také o tom, že lidé rádi upozorňují na chyby (nejen) filmových studií.

Kelímek byl hned v úterý ze seriálu CGI specialisty odstraněn. Kolik tento potravinářský komparz světovému řetězci kaváren s 28 tisíci poboček stačil vydělat?

Slušná cena za omyl

CEO marketingové agentury Hollywood Branded, Stacy Jones, která se specializuje na product placement sdělila deníku Business Insider, že za úmyslně zapomenutou horkou kávu před Matkou draků by Starbuck byl býval zaplatil od 250 tisíc do jednoho milionu dolarů (23 milionů korun).

Nicméně jedná se pouze o hypotetický scénář, protože HBO odmítá zásah reklamy do svého obsahu. Televizní stanice věří, že si její uživatelé neplatí za to, aby se dívali na již zpoplatněné komerční produkty.

Přesto, že se jedná o dílo náhody, Jones odhaduje celkovou hodnotu získané publicity na miliardy dolarů pro společnost Starbucks. S použitím metrik z mediálního monitoringu platformy Critical Mention lze v současnosti celkovou hodnotu z hlediska PR pro Starbucks vyčíslit na 2,3 miliardy dolarů (53 miliard korun). „Jedná se o jedno z největších pozitivních čísel v historii PR reklamy,“ dodává Jones.

A to počítá pouze se zmínkami v televizi a rádiu. Za sociální sítě mluvčí Twitteru prozradila deníku MarketWatch, že průměrný počet tweetů za hodinu obsahující zmínku o Starbucks se osudové pondělní ráno radikálně navýšil: „Dnes bylo publikováno více než 310 tisíc tweetů a podle mě v průměrný den tato hodnota dosahuje méně než 100 tisíc.”

Nezávisle na těchto číslech platforma zaměřená na analýzu sociálních médií Talkwalker uvádí na Twitteru, sociálních fórech a zpravodajských serverech v rámci 48 hodin po odvysílání horkého dílu více než 193 tisíc zmínek, které obsahují jak název Game of Thrones, nebo hashtagy odkazující na tento seriál, tak společnost Starbucks.

Co by za to jiní dali

Protože HBO neuzavírá smlouvy na product placement, musí si značky, které si chtějí nabrat kopeček slávy Game of Thrones pro sebe, vystačit s tvorbou nákladných reklam. Připomeňme si tu nejepičtější z nich, kterou do světa vyslal pivovar Bud Light v rámci letošního Super Bowlu.

Na oficiálním listu komerčních partnerů a projektů seriálu jsou i další významná jména. Jako značka sportovního oblečení Adidas navrhující obuv pro bílé chodce (White Walkers). Není překvapením, že s podobným nápadech přichází i speciální edice whiskey Johnnie Walker.

V neposlední řadě si můžeme představit také speciální edici sušenek značky Oreo, která využila grafické podobnosti mezi svým logem a názvem seriálu.

Kelímek plný humoru

Nicméně převádět tato čísla na čistý zisk by bylo neuvážené. Jak uvádí CEO společnost Hill Impact, Dan Hill:

„Je nemožné určit pravou hodnotu, kterou tato bezplatná reklama společnosti Starbucks vynese. Jedná se o diametrálně odlišnou kategorii, než je samotný product placement. Tady jde o náhodu, a o to je celá věc hodnotnější. (...) Vím, že lidé přikládají těmto věcem hodnotu kolem jednoho milionu dolarů v přepočtu na PR výdaje. Ale myslím, že je to blbost. Velice těžko se taková věc kvantifikuje. Navíc tohle bude žít dál jako meme, takže asi všechno, co můžeme říct, je, že je to dar, který se nadále bude sám rozdávat.“

Čtvrtou epizodu shlédlo v neděli 11, 8 milionů diváků (což je o 2 procenta méně, než u předchozí epizody). Kolik lidí spatřilo (a pochopilo) nějaký kelímkový vtípek si zatím netroufneme odhadnout. Zda obrázkový humor šíří pouze chuť poukazovat na chyby HBO, nebo tato nechtěná virální reklama přinese kavárenské společnosti reálný zisk, ukáže až čas.

Společnost Starbucks tuto situaci dále odmítá komentovat a ukončila hru s výnosným omylem hned v úterý následujícím (a zároveň jediným) tweetem.

Zdroje: marketwatch.combusinessinsider.comfastcompany.com


Tip redakce:

Zaznamenali jste memy, které ve spojitosti s domnělým kelímkem Starbucks ve hře o Trůny vznikly? Osobně milujeme tuto ilustraci kelímku, na němž je zachyceno jméno Daenerys v plném znění se všemi jejími tituly.



Na náš výběr dalších vtipných reakcí se podívejte zde

Štítky dokumentu: Formy PR Online PR Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: