Budoucnost sociálních sítí

28. 7. 2009 | Handl Jan
Sociální sítě ovlivňují náš život a ostatně i klasická média čím dál tím více. Zkusme si zavěštit a tipovat, jak budou vypadat za několik let. Co bude s YouTube, Twitterem a Facebookem? Význam sociálních sítí bude stoupat, to je více než jasné.

budoucnost sociálních sítí

Ilustrační obrázek, zdroj: archiv

Sociální sítě ovlivňují náš život a ostatně i klasická média čím dál tím více. Zkusme si zavěštit a tipovat, jak budou vypadat za několik let. Co bude s YouTube, Twitterem a Facebookem? Význam sociálních sítí bude stoupat, to je více než jasné.
Také se občas podivujete nad tím, že televizní stanice stále častěji ukazují snímky z videoserveru YouTube? Jde o nevyčerpatelný zdroj videa, obsahující desítky hodin materiálů, které se dají využít i zpravodajsky. Občanská žutnalistika jenom kvete, mobilní telefon s kamerou má totiž každý a příležitost dělá reportéra. Odkud si myslíte, že pocházely nejznámější záběry z teroristického úroku v New Yorku? Ano, z mobilního telefonu náhodného kolemjdoucího. Klasická média totiž nemohou být všude, že?

Růst internetového videa

"...vzniknou nové způsoby sdílení a hodnocení obsahu v médiích, vše bude postavené na Facebooku...

Používání záběrů z YouTube médii bude samozřejmě pokračovat. Televize začne ještě masivněji pociťovat konkurenci videoserverů, které budou postupně kupovat práva k celovečerním filmům a zábavným pořadům. To všechno bude něco stát, takže se nejspíše na YouTube dočkáme nejrůznějších forem reklamy, tedy bannerů a videoreklamy, která bude předcházet samotné obsah. Mohl by konečně vzniknout i pořádný provizní systém, který bude autorům videí přinášet také nějaký ten dolar do kapsy. Peníze budou motivovat další videoamatéry, můžeme se dočkat toho, že budou vznikat kvalitní pořady natočené přímo pro YouTube, a to za účelem výdělku.
Jestliže na YouTube se nyní za hodinu objeví desítky hodin videa, za pár let to budou stovky hodiny. Videoobsah bude dominovat, technický pokrok a rychlost připojení tomu budou jenom nahrávat.

Komercializace sociálních sítí

Facebook používá dnes skoro každý? Opravdu jenom skoro. Dvě stě milionů uživatelů? To není žádný mezník, za několik let jich bude miliarda, z Facebooku se může stát nejpoužívanější služba na internetu. Firma, která nebude mít na Facebooku profil, jako by ani neexistovala. Právě Facebook má nejlepší potenciál na to, aby se stal světovou internetovou jedničkou. Protože je zábavný, jednoduchý, ve spoustě jazyků. Marketing na Facebooku může být brzy novou disciplínou, už nyní vznikají agentury, které se specializují na prezentaci firem v sociálních sítích.
Velkou budoucnost na Facebooku mají aplikace, nebo propojení Facebooku s médii. Vzniknou nové způsoby sdílení a hodnocení obsahu v médiích, vše bude postavené na Facebooku. Hodnocení produktů a služeb uživateli Facebooku bude mít celkou váhu, doporučení kamarádů totiž hodně znamená. Společnosti se budou pokoušet pomocí Facebooku vytvářet hezký obrázek o svém počínání, můžeme se dočkat profesionálních uživatelů Facebooku, kteří si najdou způsob, jak vydělat. Základní možností budou slevové kupóny, se kterými se bude čile obchodovat. A nebudeme se divit, když se bude obchodovat i se samotnými přáteli, to jsme koneckonců už zažili. Pamatujete si, jak milovníci Facebooku nedávno měnili přítele za hamburgery? Tak to je zatím slabý odvar toho, co nás čeká.

Integrace veřejné správy

Data v sociálních sítích budou s rostoucím počtem čím dál tím více lákat ke zneužití a provozovatelé sítí se budou muset pořádně snažit, aby je uchránili. Facebook a další sítě se postupem času (pokud se tak už nestalo) stanou největším shromaždištěm osobních dat lidí. Pokud přijde čas k propojení sítí se státními úřady, bude na to Facebook skvěle připraven. Státní správy, ty Facebook zatím ignorují, ale určitě by se našlo dost způsobů, jak ideálního spojení využít. Třeba nová síť Wave má prý poskytovat uživatelům data bezpečnostních institucí. Jak lépe ohlásit povodně než na sociální síti, která je propojena i s mobilními telefony jejích uživatelů?

Zjednodušení surfování

Uživatelé Facebooku se mohou těšit na tisíce nových aplikací, komerčních i nekomerčních. Jednotlivé cílové skupiny budou obrovské, takže se vyplatí připravit aplikace třeba i pro rybáře nebo včelaře. A inzerenti? Ti si budou mnout ruce díky detailnímu zacílení svých reklam, mediální agentury zřídí nová oddělení pro správu inzerce a komunikace v sociálních sítích. Na Facebook se nebudou skrz prsty dívat ani ti největší pesimisté. Kdo nebude na Facebooku, tak ten jako by nebyl, a to doslova. Přihlášení do Facebooku by také mohlo fungovat i pro jiné stránky nebo média, OpenID se zatím příliš neprosazuje a Facebook bude mít dost síly na to, aby dokázal rozjet podobný projekt, který umožní uživatelům internetu pohybovat se po síti pouze s jedním heslem.

Twitter nebude pozadu

A Twitter? Jde o natolik jednoduchou službu, že není zdánlivě co zlepšovat. Opak je pravdou. Hlavní změna by mohla nastat ve zpoplatňování tohoto mikroblogovacího systému. Jakou formou? Třeba pomocí reklamních textových zpráv, bannerů nebo textových odkazů odesílaných na konta uživatelů přihlášených do reklamního systému. Twitter má obrovský potenciál růstu, mohou přibývat miliony uživatelů za den. Možná se toho někdy skutečně dočkáme, že bude Twitter soupeřit v počtu uživatelů s Facebookem.
Také Twitter se začne masivněji prosazovat do médií, ať už co se týče fotek nebo videí. Zrovna videa mají velký potenciál, v budoucnosti by měly vzniknou další služby, které pomocí linků na Twitteru umožní sdílení videa. Občanská žurnalistika má i díky Twitteru obrovský potenciál. Lidé budou sdílet unikátní obsah a média se uvztekají. V redakcích novin budou sedět noví zaměstnanci, jejichž jediným úkolem bude sledovat Twitter a hledat na něm inspiraci pro články nebo žhavé novinky.
Jaké jsou možnosti Twitteru, které ještě nevyužíváme? Co třeba jazykový kurz na Twitteru, 20 slovíček za den, cena 5 dolarů měsíčně? Odblokovaní “followeři”, kteří zaplatí, budou moci odebírat krátké jazykové lekce. Veškeré kratší texty se mohou pomocí Twitteru pohodlně přenášet. Třeba i číslo dobíjecího kupónu mobilního operátora, samozřejmě s patřičnou slevou, protože náklady budou minimální. Prostě veškerá využití sítě přátel na Twitteru jsou možná, stačí přijít s nápadem a hurá na věc.

Sítě nabudou na významu

Pokud se splní jenom zlomek z těch nejodvážnějších předpovědí, mají se fanoušci sociálních sítí na co těšit. A to nejdůležitější? Na sociálních sítích se může proslavit opravdu každý, a to nejenom nahráním hudebního videa na YouTube nebo nafocením trosek čerstvě havarovaného letadla. Možností jsou tisíce. Můžeme se třeba těšit i na to, že se v televizních show budou ukazovat lidé, kteří svůj první milion získali třeba na Facebooku. Kdo ví, jak to všechno dopadne, ale jedno je jisté – sociální sítě budou nabývat na významu, ať se nám to líbí nebo ne...

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?