Manipulace a podvody na sociálních sítích

26. 1. 2010 | Handl Jan
Sociální sítě jsou úžasným místem pro podvody, členové komunit jsou nepoučitelní. Přitom by si stačilo uvědomit, že například skupina na Facebooku je prostředek, který může behem několika vteřin změnit původní název a účel. Ti, kteří si mysleli, že jim jen tak spadne do klína iPhone, se stali obětí manipulace, jejímž výsledkem byla skupina s desítkami tisíc příznivců Jiřího Paroubka.

Ilustrační obrázek, koláž: redakce

Sociální sítě jsou úžasným místem pro podvody, členové komunit jsou nepoučitelní. Přitom by si stačilo uvědomit, že například skupina na Facebooku je prostředek, který může behem několika vteřin změnit původní název a účel. Ti, kteří si mysleli, že jim jen tak spadne do klína iPhone, se stali obětí manipulace, jejímž výsledkem byla skupina s desítkami tisíc příznivců Jiřího Paroubka.
Tento případ zneužití Facebooku k manipulaci s uživateli, kteří příliš nepřemýšlí a stanou se členy jakékoliv skupiny, byl médii propírán asi nejvíce, ale podobných incidentů se na Facebooku stává dost. Vloni se objevila skupina “Potřebuji dovolenou!!!”, do které se během velmi krátké doby přihlásilo několik desítek uživatelů Facebooku. Kdo by nechtěl vyjádřit svůj pocit únavy z práce a touhu po tom někam si vyrazit. V té chvíli asi moc lidí nenapadlo, že se ve skupině začnou objevovat komerční odkazy jedné agentury, která nabízí letenky a další služby související s cestováním.

"...autor nápadu ohodnotil náklady na tuto netradiční “kampaň” na několik tisíc korun. Výsledkem bylo skoro 70 tisíc členů skupiny za 3 týdny....

Autor nápadu ohodnotil náklady na tuto netradiční “kampaň” na několik tisíc korun (PPC kampaň na Facebooku a několik hodin práce). Výsledkem bylo skoro 70 tisíc členů skupiny za 3 týdny. Tomu se říká nízkonákladový marketing v sociálních sítích. Když byla skupina dostatečně početná, byla vyhlášena dost jednoduchá soutěž, která měla samozřejmě jistě nezanedbatelný ohlas. Ve skupině totiž začalo figurovat jméno společnosti. Jedním z důležitých výsledků byl kromě jiného i nárůst návštěvnosti webových stránek vyhlašovatele soutěže, alias zaměstnavatele autora nápadu. Než byla skupina provozovatelem Facebooku zrušena (jistě na základě “udání”), zaznamenala pro společnost, která za ní stála, dost velký přínos.

Jen blbec se spálí dvakrát

Na uživatele Facebooku není potřeba připravovat zvláštní kulišárny, většina z nich nepřemýšlí nad tím, do které skupiny se na základě doporučení svých přátel hlásí. Pokud je název skupiny a její téma dostatečně chytlavé, není problémem zvyšovat počet fanoušků téměř exponenciálně. Dalším příkladem je skupina zaměřené proti neonacismu, která má skoro 20 000 členů a na zdi se dost často a okatě objevují odkazy na hostingové služby. A ostatní odkazy prozměnu směřují na blog člověka, který je majitelem oné hostingové služby. A zmíněné odkazy rozhodně nesměřují na materiály, které by se jen okrajově týkaly v názvu uváděné problematiky.
Podvodné skupiny velmi často regují na aktuální dění. Krátce po té, co se v našich médiích začaly objevovat reportáže ze zemětřesením zasaženého Haiti, vznikla skupina, která slibovala, že její zakladatel pošle za každého člena 10 Kč na pomoc postiženým přírodní katastrofou. Přes 100 000 členů se našlo jako mávnutím kouzelného proutku. Někteří z nich si podle komentářů v diskuzi byli vědomí toho, že s touto skupinou není něco v pořádku, přesto se stali členy. Tajně doufali v to, že se nejedná o podvod. Skupina zmizela tak rychle, jak se objevila. Její členové si možná ani nevšimli průvodního textu skupiny, který se zamýšlel nad tím, zda je vůbec potřeba černochům posílat pomoc, když jsou přemnožení. Nyní se už asi nedozvíme, zda šlo o nejapný vtip, nebo o snahu připravit si skupinu s velkým počtem členů k nějakému marketingovému působení. Každopádně někteří uživatelé Facebooku mohli nabýt dojmu, že pomoc oblastem postiženým zemětřesením nemá cenu, a to nejenom prostřednictvím této skupiny, ale o dalších kanálů pro vybírání peněžních prostředků.
Jak je vidět, tak příkladů zneužití Facebooku není rozhodně málo. A to díky nepozornosti a laxnosti uživatelů, kteří jsou schopni stát se členy jakékoliv skupiny, která se namane. Je jasné, že jenom minimum uživatelů prochází a kontroluje skupiny, do kterých se přihllásili v minulosti. Navíc celý systém Facebooku a princip postavený na sdílení přímo nahrává manipulantům, kteří svojí skupinu rozšíří mezi své přátele, mezi kterými se najde dost těch, co se stanou fanoušky a pošlou odkaz na skupinu dál. Tisíce nových členů skupiny během několika dní nejsou žádnou výjimkou, spíše by se dalo říci, že jsou pravidlem. Vraťme se ale ke skupině iPhone/Paroubek. Ať už byla tato skupina založena kýmkoliv a za jakýmkoliv účelem, následné mediální masáž alespoň trochu otevřela oči uživatelům Facebooku. Někteří si možná začali dávat pozor na to, v jakých že skupinách jsou. Ve známost u nás také vzešlo, že skupiny jsou nekomerční, pro firemní účely jsou určeny stránky (Pages). A nejdůležitější poznatek je nasnadě – na Facebooku nikomu nevěřte. To platí i v případě podvodných skupin, uživatelé by si měli uvědomit, že manipulací se lidé zúčastňují zpravidla nevědomky. První impuls od autora chytrého nápadu je ale obvykle vědomý a za účelem shromáždění co největší komunity, se kterou je pak možné dále pracovat.
O trochu rafinovanější jsou podvodníci, kteří využívají aplikace. Zářným příkladem byla aplikace Stalker Catcher, která slibovala funkci, o které ve krytu duše sní snad každý uživatel Facebooku. Účastníci se měli dozvědět, kdo si prohlíží jejich profil. Ve skutečnosti šlo o nebezpečnou aplikaci, která ohrožovala data v počítači.

Příliš důvěřujeme sociálním sítím

Na Facebooku je k nalezení skupina, která si dává za cíl samotné odhalování podvodů na Facebooku. Má skoro dvacet tisíc členů. Cynik by si mohl pomyslet, že jde o skupinu, která je dost velká na to, aby za pár dní mohla změnit své zaměření s cílem komunikovat směrem ke svým členům nejrůznější komerční služby nebo produkty. Mediální haló kolem Facebooku je čím dál tím více provázeno skandály. Jistě, i negativní reklama je reklama, ovšem vše má své meze. Zanedlouho by mohl být totiž Facebook prezentován nejenom jako rychle rostoucí služba, kterou využívá více než 2 miliony Čechů, ale i jako rejdiště podvodníků a manipulátorů.

"Sociální sítě využívají miliony Čechů, mezi kterými se najdou i důveřiví najivkové schopní vydat se z veškerých peněz jenom kvůli tomu, že je o to někdo s poprosí...

Manipulace v sociálních sítích se samozřejmě netýká jenom Facebooku a nejrůznějších podvodných skupin či aplikací. Sociální sítě využívají miliony Čechů, mezi kterými se najdou i důveřiví najivkové, kteří jsou schopní vydat se z veškerých peněz jenom kvůli tomu, že je o to někdo s falešným profilem poprosí. Na sociálních sítích se pohybují desítky, možná stovky či tisíce podvodníků. Zakládají si falešné profily a tahají peníze z důveřivců. Pokud se na Vás obrátí někdo s prosbou o příspěvěk na invalidní vozík či podobnou finanční výpomoc, dobře si prověřte, komu peníze posíláte. A pokud vás poprosí o finanční výpomoc půvabná dívka, za kterou si peníze přijde vyzvednout její bratr (ona zrovna onemocní a nemůže přijít), vězte, že jste s dost velkou pravdpodobností narazili na podvodníka, který si takto přivydělává.
Sociální sítě jsou tak trochu odrazem reálného světa. Všichni vědí, že reálný svět je zlý a davdají si pozor, v sociálních sítích se ovšem chovají absolutně bezstarostně. To, že jsou členy podvodných skupin na Facebooku, je ještě to nejmenší. Stanou se prostě jedním z několika tisíc lidí, kteří někomu skočili na špek. Pokud se ale bezmyšlenkovitě zbaví svých osobních dat, nebo dokonce peněz, je to na pováženou.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?