Přehled konkurentů Twitteru

29. 6. 2010 | Handl Jan
Twitter je nejpopulárnější světová mikroblogovací služba. Existuje ale dost alternativ, které nabízejí stejné nebo rozšířené funkce. Tyto služby sice nemají miliony uživatelů jako Twitter, ale svým příznivcům dokáží nabídnout zajímavý prostor pro komunikaci.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Twitter je nejpopulárnější světová mikroblogovací služba. Existuje ale dost alternativ, které nabízejí stejné nebo rozšířené funkce. Tyto služby sice nemají miliony uživatelů jako Twitter, ale svým příznivcům dokáží nabídnout zajímavý prostor pro komunikaci.

Server visionwidget.com (http://visionwidget.com/inspiration/web/349-microblogging-tools.html) připravil zajímavý přehled patnácti služeb podobným Twitteru. Jejich hlavní nevýhodou je oproti Twitteru menší počet uživatelů, což je u sociálních sítí dost velký problém. Vyplatí se ale přehled služeb projít, jelikož některé z nich mohou být pro vybraný účel daleko vhodnější, než je Twitter samotný.

DailyBooty (http://dailybooth.com/) umožňuje pouze práci s obrázky a svým uživatelům umožňuje každý den vložit aktuální profilovou fotku. Z fotek je pak možné poznat jednak jak se uživatel mění a také jakou má aktuální náladu. Jde o docela zajímavý koncept, který existuje v mnoha variantách a nutí uživatele každý den pořídit pomocí webkamery snímek.

FriendFeed (http://dailybooth.com/) je komplexní služba pro sdílení všeho možného. Jde o dost složitopu záležitost, proto se prosazují spíše jednudušší weby, jako je například Posterous (Od roku 2013 je zrušen - viz http://firstsiteguide.com/posterous-is-gone/) nebo Tumblr (http://www.tumblr.com), jejichž hlavní předností je možnost posílání aktuálních zápiskůp a obsahu e-mailem. Uživatelé tedy nemusejí zvládat byť jednoduchý administrační a editační program. E-mailem to zvládne každý, po přihlášení dostane adresu, na kterou posílá svoje aktuality, lze tak sdílet také obrázky, zvuky či videa. Samozřejmostí je napojení na Twitter, takže po zveřejnění novinky na mikroblogu Posterous nebo Tumblr se o tom automaticky pomocí tweetu dozvědí i followeři na Twitteru.

Když už jsme u Twitteru, tak skoro stejný je systém Identi.ca (http://www.identi.ca), který je navíc open-source, takže si na jeho základech může uživatel postavit svůj vlastní mikroblogovací systém. Identi.ca se před několika lety mohla stát alternativou pro Twitter v případě, že by tento nejrůzšířenější mikroblogovací systém delší dobu nefungoval. Uživatelé Twitteru si založili účty, ale z Twitteru je ani časté technické problémy nevyhnaly. Jako framework je ovšem Identi.ca ideálním řešením pro ty, kteří si chtějí zdarma a rychle postavit svojí vlastní mikroblogovací platformu. Klony Twitteu vznikaly i u nás, mnohé z těchto projektů skončily zapomenuty, zatím se drží DRBZ.cz (http://drbz.cz/) a Teidu (http://www.teidu.cz/). Všechny české pokusy o konkurenci Twitteru přes svoje nesporné kvality nemají bohužel šanci.

Dalším konkurentem Twitteru je Jaiku (http://www.jaiku.com/), ve své době opravdu vážné ohrožení pro Twitter. Zajímavé je, že nyní tato platforma patří Googlu, ovšem niz zajímavého se kolem ní již dlouhou dobu neděje. Pokud měl Google s Jaiku nějaké plány, tak od nich pravděpodobně ustoupil a oproti Twitteru vrhl do boje Google Wave nebo Buzz, svoje projekty, které mohou být považovány za konkurenci pro Twitter.

Hictu (http://www.hictu.com/) je služba nejen pro videoblogery, ovšem práce s videm je to, čím chce nalákat příznivce. Pro vytvoření videopostu stačí mít webkameru, ovládání je snadné, na několik kliknutí je videozpráva venku. Toto řešení může tradičním videoblogerům ušetřit dost času, který předtím trávili nahráváním, vkládáním na videoserver a vkládáním na blog s odkazováním na sociálních sítích. Pro příznivce videa je určen systém 12seconds (http://12seconds.tv/). Jak název napovídá, jde o strušnost, jelikož dálka záznamu je 12 vteřin. Pro někoho zoufale málo, pro jiného až moc času. Ovšem uživatelé mikroblugů jsou na stručnost zvyklí, 12 sekund je v tomto případě něco jako oněch pověstných 140 znaků, které proslavily Twitter. Na YouTube se pak objěvují osmiminutové sestřihy ze spotů uveřejněných na 12seconds.

 

Pozornost si zaslouží i geolokační služby, jako jsou Foursquare (http://www.foursquare.com), Gowalla (http://www.gowalla.com) nebo Brightkite (http://brightkite.com). Zde hraje důležitou roli poloha uživatele, může se zapisovat do různých míst či sbírat předměty. Tyto sociální sítě jsou mírně na pomezí her a umožňují uživatelům vyhledávat lidi, kteří chodí do stejných podniků, případně jsou blízko sebe a neznají se. Zajímavou službou je Utterli (http://www.utterli.com/), umožňuje nahrávat různé typy médií, třeba i zvukové záznamy.

Trochu nepochopitelně vypadá projekt Rememble (http://www.rememble.com/), jde o mix textů, obrázků a videí a funguje jako skladiště všemožného obsahu. Web Mixin (http://www.mixin.com/) slouží ke sdílení obsahu více mikroblogovacích služeb, nutností je propojení s Twitterem a Facebookem, jde o diskuzní platformu. Plerb (http://plerb.com/) je službou na pomezí mikroblogu a chatu.

Zde samozřejmě nemohou být vyjmenovány všechny projekty, které se nějakým způsobem týkají mikroblogování, tento výčet ale dobře demonstruje fakt, že mikroblogovací systémy jsou různé a Twitter má schopnou konkurenci, která ovšem nemá moc šancí na úspěch. Jak již bylo řečeno na začátku, hlavním problémem je malý počet uživatelů na to, aby bylo u konkurentů možné najít byť zlomek těch, se kterými komunikujeme na Twitteru. Budoucnost mohou mít služby, které nabízejí videomikroblogování, jelikož v této oblasti má Twitter rezervy a je třeba využívat externích aplikací, které často nefungují.

Štítky dokumentu: Facebook Google Twitter YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?