Jak vypadá pravý hardcore hráč (nejen) Farmvillu?

2. 3. 2010 | Ivo Tolték
Sociální sítě už dávno neslouží pouze k navazování kontaktů mezi jednotlivými uživateli, hledáním dávných spolužáků a známých a ztrapňování se ve velkém měřítku. Stále víc se začíná hovořit o potenciálu sociálních uživatelů v segmentu online her. On se totiž internetový uživatel, jež se jednou do některé ze sociální sítí zapojí, začne chovat trochu jinak, než bychom předpokládali.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Sociální sítě už dávno neslouží pouze k navazování kontaktů mezi jednotlivými uživateli, hledáním dávných spolužáků a známých a ztrapňování se  ve velkém měřítku. Stále víc se začíná hovořit o potenciálu sociálních uživatelů v segmentu online her.
On se totiž internetový uživatel, jež se jednou do některé ze sociální sítí zapojí, začne chovat trochu jinak, než bychom předpokládali. Zejména Facebook téměř každého, nehledě na to, z jakého segmentu uživatelů pochází, v něčem vrátí do školního věku, kdy nebyla větší legrace než znovu a znovu překonávat rekord v hodu kamenem na ředitelovo okno. A tak jsme všichni ve svých začátcích stahovali jednu aplikaci za druhou a snažili se porazit ve výsledcích své kamarády (a bylo jedno, zda šlo o vědomostní kvíz nebo nezáživnou skákačku) a kdo říká, že to tak nebylo, ten to dělá dodnes.
Je tedy jasné, že segment her musel na Facebooku dříve či později vybujet ke spokojenosti veškerého hravého uživatelstva. Z Farmville se tak, po mnohých nepodařených pokusech konkurence, musel stát hit. Jednoduchá myšlenka, kterou už v devadesátých letech vydumal pan Tamagoči tak byla zrecyklována a zdi Facebooku začaly být spamovány tu motyčkou, tu kyblíčkem, tu rajčaty, tu okurkou. A majiteli produktu, společnosti Zynga, vystřelily výdělky neuvěřitelnou rychlostí.

Jak je starý průměrný social gamer?

Pokud bychom zanechali určitého přehánění (vím, že existuje velmi silná komunita uživatelů Facebooku, kteří by se podobně povrchní zábavě jaktěživ neupsali), je zajímavé pohlédnout na segmentaci social gamerů z malé vzdálenosti. Česká čísla zatím nemáme k dispozici, budeme tedy vycházet z těch, které nám poskytuje britský a americký trh.

"Social gaming je jedním z hlavních důvodů, proč mají někeří uživatelé na sociální sítich svůj osobní profil...
Zde je pravověrnými hardcore hráči (tedy těmi, kteří si nějakou tu online hru na sociální síti střihnou alespoň jednou do týdne) více než jedna čtvrtina ze všech uživatelů sociálních sítí (konkrétně 26 %). Právě na ně se ve svém výzkumu zaměřila společnost PopCap Games, jeden z producentů online her ve své studii 2010 Gaming Social Research. Jaké je tedy tvrdé jádro social gamerů?
Více než jednu polovinu tvoří ženy. Na tom není nic divného, většina her na Facebooku brzy pochopila, kdo si hraje více a hry jsou tvořeny tak, aby se něžnému pohlaví líbily. Farmville by určitě neměl takovou úspěšnost, kdyby se netočil kolem nekonfliktního farmaření. Ženy mají větší trpělivost a hry hrají skutečně precizně. Jsou ochotny trávit více času hraním pro získání doplňků, které mají pouze estetickou funkci (například odemknutí nových barevných profilů). Navíc, a to je možná poznámka, jež měla být řečena již v začátku, ženy obecně tráví na sítích více času „vedlejšími činnostmi“, lakonicky „zabíjením času“, pod které budeme social gaming také řadit (omlouvám se social gamerům profíkům, jsou-li tací).
Zajímavé číslo ovšem získáme v otázce věku. Kdo by čekal, že nejvíce hrají znudění mládežníci, ten je na omylu. Pro USA tvoří věkový průměr social gamera 48 let. Jak ovšem upozorňují autoři výzkumu, jedná se o hodnotu, která vznikla zprůměrováním silné hodnoty hráčů do třicítky a silné skupiny těch, kterým je nad padesát. Ve Velké Británii je věkový profil maličko odlišný. Starších hráčů je méně a průměrný věk se drží kus pod čtyřiceti roky.
Velmi zajímavý je výsledek u skupiny dětí do 18 let, který si nedovedu dosti přesvědčivě vysvětlit (snad jen že byl dělán na malém anebo zcela nerelevantním vzorku). Ve Spojeném království se k hraní alespoň jednou týdně přihlásilo jen jedno procento ze všech respondentů do osmnácti let, v USA dokonce nikdo.

Čas jsou peníze aneb vzdělaní nehrají

V otázce času, který uživatel věnuje hraní je situace také odlišná. Percentuelně jsou méně aktivní Angličani, kteří jsou hraní ochotni věnovat zhruba třetinu času na sociálních sítích, Američané se pak v průměru věnují hraní až 50 % z celé doby, kterou vyhradili aktivitě na sociální síti. Fungují zde však dvě silnější hodnoty – třetina z hardcore hráčů bere hraní opravdu vážně a věnuje mu 75 – 100 % času na sociální síti, druhá třetina ho však považuje za spíše okrajovou záležitost (1 – 25%). Je si však třeba uvědomit, že Američané stráví (konkrétně na Facebooku) v průměru o téměř 20 % více času než Angličané.

"Kdo by čekal, že nejvíce hrají znudění mládežníci, ten je na omylu. Pro USA tvoří věkový průměr social gamera 48 let...
Zajímavé je také srovnání hráčů podle dosaženého vzdělání. Většina z nich nemá dosažené vyšší vzdělání (ale bez maturity jich je zase zlomek), v případě Spojených států se jedna polovina hráčů hlásí k příjmům domácnosti pod 50 000 $ za rok (volně přeloženo: nejsou v tamních měřítkách vyloženě majetní). Ti, co hrají sociální hry se ze dvou třetin věnují také hraní videoher, avšak ve zcela odlišných měřítkách (například čas strávený na síti nekoreluje s časem u videohry).

Nejlepší na hraní je Facebook (žádné překvapení!)

Za nejlepší místo, kde se dají hrát onlineovky, je z 83 % označován Facebook. Méně než 25 % pak používá MySpace, nepatrný vzorek dává přednost online herním serverům se sociálními prvky. Mnozí z respondentů navíc uvádí, že právě social gaming je jedním z hlavních důvodů, proč na sociální síti mají svůj osobní profil.
Je nutné dodat, že Facebooku konečně došlo, že existuje početná skupina uživatelů, která má zájem právě o hraní. Právě to je důvodem, proč Facebook hodlá v nejbližší době spustit avizované nové rozhraní, určené právě ke správě her a aplikací.
Nové rozhraní nabídne přehled naposledy hraných her včetně novinek, které se těchto her týkají, propojení s profily přátel (tzn. uvidíte, kdo co hraje a jak si vede), chybět nebude ani teasing v podobě návrhů na hry, které by se vám mohly líbit.
Ostatně možnost porovnávání svého výkonu s výkony svých přátel považuje za jednu z nejdůležitějších a nejvíc motivujících složek social gamingu. Na druhou stranu i mezi hardcore hráči se již najdou tací, kteří nemohou vystát automatické interakce jednotlivých aplikací, které jim informacemi o každém kroku jejich kamaráda spamují zeď.

Štítky dokumentu: Facebook Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?