Jak získat negativní PR a zároveň nic neprovést? Stačí být velkým hráčem

16. 1. 2014 | Irena Šovčíková
Čím větší hrajete hru, tím snadnější jste cílem. Klidně se pak může stát, že se ocitnete uprostřed PR krize, kterou jste nezpůsobili.

Svět internetu je nevyzpytatelný a někdy dokáže být dost šílený. Můžete se dostat do středu virální petice kvůli problému, se kterým nemáte mnoho společného. Jen proto, že jste velcí a jste snadný cíl. A značný PR problém je na světě. Přesně něco takového se stalo dodavateli potravin Trader's Joe. Podle ekologických aktivistů vraždí velryby. Ale je to opravdu tak?

Trader's Joe, dceřiná společnost Aldi Nord, prodává ve Spojených Státech Amerických potraviny. Aldi je rovněž velkým potravinovým řetězcem a je velkým hráčem na území Německa, Francie a dalších zemí. Stejně jako třeba Tesco nebo Carrefour. Všichni odebírají suroviny ze španělských skleníků v provincii Almeria. V březnu 2013 našli na pobřeží mrtvou velrybu, která spolkla 59 různých plastových objektů - jejichž zdrojem jsou právě skleníky ve Španělsku. Toho se chytli ekologičtí aktivisté a skrze server SumOfUs založili petici. Kromě právě Aldi, Tesca a Carrefouru aktivisté do kauzy namočili i Trader's Joe, jakkoliv neexistují žádné jasné důkazy, že by s tímto problémem měli co do činění.

Proč tomu tak je? O petici, která se zabývá znečišťováním oceánu španělskými skleníky, by se zajímalo jen hrstka ekologických nadšenců. Když ale do hry zahrnete i široce známé řetězce, zajímá to všechny. Že s daným problémem mají jen úzkou spojitost? To nevadí, hlavně že se o daném problému mluví. To potvrzuje i to, že petice proti Aldi a dalším řetězcům má už necelý půl milion podpisů a jedná se o jednu z nejpopulárnějších petic za celou existenci serveru.

Trader's Joe, respektive Aldi, se teď musí vyrovnávat se značně negativní publicitou, zahlcenou Facebookovou stránkou a statutem zabíječe velryb. Aktivista ze SumOfUs navíc na otázku, proč zahrnuli do petice i právě Aldi a Trader's Joe, odpovídá, že proto, aby více zaujmuli americké publikum. To že spojitost mezi velkými společnostmi( včetně Trader´s Joe, která je v kauze až třetím článkem), a mrtvou velrybou je minimálně vachrlatá, už řeší jen málo z podepsaných. Pro velkou část tak Aldi zůstává zabijákem velryb.

Jak to tak vypadá, proto aby se vám dostalo negativního PR a  už vlastně žádný obrovský problém společnosti sami způsobit nemusí. Stačí, že jsou velkým hráčem a někdo je rád využije jako prostředek ke zviditelnění kauzy. Že neprávem poškozená pověst pak připadne právě těm největším, jakkoliv mají velký podíl na problému, je už evidentně podružné. Smytí pomyslné krve z rukou bude Aldi, Trader's Joe i Tescu ale každopádně nějakou chvíli potrvá.

Zdroj: The Atlantic

Štítky dokumentu: Formy PR

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: