Knihobot testuje odkládací krabice do domácích knihoven. Až se naplní, přijede pro ně kurýr

23. 11. 2021 | Michl Petr
O cirkulární ekonomice toho mnoho lidí hodně navykládá, ale obvykle přečtené knihy do oběhu nevrací. Knihobot to zkouší zlomit skrze projekt odkládacích krabic do domovů zákazníků. S přečteným knižním materiálem je lze odeslat jednoduše odeslat do Knihobota, který se už postará o vše spojené s prodejem.


Zdroj: Knihobot

Koupit knížku, přečíst ji a pokud si ji nechci nechat, rovnou ji dát do speciální krabice na přečtenou literaturu. Až se naplní, vyplníte formulář na webu a odešlete do Knihobotu, kde knížky vystaví do několika dnů k prodeji. A vy jen čekáte, až vám na účet přijdou peníze, za které koupíte nové tituly třeba zase v knižním secondhandu. Tak může podle Knihobotu vypadat jeden z modelů, jak domácnosti motivovat k cirkulaci nepotřebných věcí.

Pro tyto účely představil na míru vyrobené odkládací krabice. Jsou z recyklované lepenky s rozměry navrženými tak, aby se vešly do běžné knihovny. Pohodlně se do nich poskládá kolem 4–12 knížek. Jakmile se naplní, jdou uzavřít pomocí předpřipravené lepící pásky, která zlepší celkové zabezpečení obalu. Krabice ochrání knížky při přepravě kurýrním autem a v ideálním případě by měla dokázat absolvovat i několik cyklů. Po skončení životnosti je plně recyklovatelná.

V pilotním projektu bylo zákazníkům rozposláno 5000 krabic a Knihobot je využil přímo k zabalení objednávky. O možnosti využít obal jako sběrný box na vytříděné knihy informují natištěné instrukce. Ty mimo jiné obsahují QR kód, který zákazníka odkáže na webové pokyny, jak dát knížky zpátky do oběhu. Lidé si následně mohou zdarma objednat kurýra, který naplněnou krabici vyzvedne, nebo ji odnést na některé odběrové místo Zásilkovny.

„Nyní začínáme vyhodnocovat, jak rychle a v jaké míře se knížky v našich víceúčelových krabicích vrací. Budou to pro nás zajímavé informace – jak dlouho krabice čeká v knihovně na naplnění a kolik knížek a jakých se nám v ní vrátí,” vysvětluje Kristýna Hladíková, marketingová manažerka Knihobotu. „A pokud to bude dávat smysl, rádi bychom do podobných krabic běžně balili objednávky, které k zákazníkům půjdou. Ti nám v nich pak mohou vracet přečtené knížky zpátky.”


Zdroj: Knihobot

Češi by knížky chtěli „vracet do oběhu“, mají však spoustu ale...

Pro Knihobot je cirkulace knížek klíčová – čím více se jich bude vracet do oběhu, tím pestřejší bude jeho nabídka. Jenže jak se v praxi ukazuje, i ti největší zastánci knižních secondhandů nebo antikvariátů si k tomuto návyku cestu teprve hledají. Ve schopnosti vracet zboží do oběhu je přitom pomyslné úzké hrdlo celého cirkulárního retailu.

„Z našich průzkumů vyplývá, že pravidelně knížky do oběhu zatím vrací asi jen pětina našich zákazníků. Polovina z nich tak činí jen nárazově,” zmiňuje Kristýna Hladíková. „Přitom potenciál je násobně vyšší. A tak musíme hledat cesty, jak lidi motivovat. Třeba tím, že jim nabídneme co nejpohodlnější řešení.”


Zdroj: Knihobot

Knihobot zároveň pátral po největších bariérách, které lidem v návratu přečtených knížek do oběhu brání. Na prvním místě se objevuje citová vazba ke knize jako předmětu, na druhém pak časová náročnost spjatá s vytříděním knihovny. I proto 57 % lidí přiznává, že knížky do oběhu vrací především po velkých úklidech.

„Dokud knížku vidíme, nechce se nám ji dávat pryč. A nejsme zvyklí třídit knihovnu pravidelně, to máme raději několik přeplněných poliček a knížky odložené po nábytku,” vysvětluje Kristýna Hladíková. „Obojí ta krabice řeší. Jakmile do ní knížku vložíme, už ji nemáme na očích. A hlavně – krabici plníme postupně, nemusíme tedy čekat na sezonní úklid.”

Štítky dokumentu: E-Commerce Podpora prodeje

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: