Lidé jsou on-line při sledování televize i poslechu rádia, TV je stále nejsilnější mediální kanál

31. 8. 2012 | Petr Michl
Dle výzkumu Mediascope netráví lidé nejvíce času na internetu. Vede poslouchání rádia před sledováním televize

Také jste na internetu neustále, televizi považujete za umírající formát a rádio za něco, co se občas zapne v autě? Výzkum Mediascope dokazuje, že z pohledu celé české společnosti je situace poněkud jiná. Nejvyužívanějším mediálním kanálem v ČR je televize, následovaná rozhlasem a internetem. Nejvíce času lidé stráví poslechem rádia, přibližně 2,5 hodiny denně. Přes dvě hodiny denně stráví také u televize a internetu, běžně však sledují více mediálních kanálů současně. Používání internetu přestává být specifickou mediální aktivitou, lidé jsou on-line i během sledování televize nebo poslechu rádia. To jsou první informace z mezinárodního průzkumu Mediascope, realizovaného Sdružením pro internetovou reklamu ve spolupráci s IAB Europe na jaře letošního roku.

Nejčastěji sledovaným médiem v Česku je televize, během týdne ji běžně sleduje naprostá většina české populace starší 16 let (93 %). I další média jsou konzumována většinově, za televizí následuje poslech rádia (83 %), využívání internetu (71 %) a čtení magazínů (69 %) a novin (65 %). Zatímco u televize, rozhlasu, internetu a novin je využívanost mezi oběma pohlavími podobná, magazíny čtou častěji ženy než muži. Také u věkových skupin se projevují rozdíly, a to zejména v používání internetu. Mezi mladšími ročníky do 35 let je na internetu během běžného týdne aktivních přes čtyři pětiny lidí, v generaci 55+ necelá polovina.

Pokud jde o čas věnovaný jednotlivým mediatypům, nejvíce lidé poslouchají rádio. Poslechem rádia stráví průměrně 18 hodin týdně, tedy cca 2,5 hodiny denně. Televizi sledují lidé průměrně 16 hodin za týden a na internetu stráví 15,3 hodiny týdně, přes dvě hodiny denně. Tištěným médiím lidé věnují kolem 4 hodin svého času týdně, tedy přibližně půl hodiny za den. V porovnání s celkem ostatních evropských zemí věnují Češi výrazně více času rádiím (18 hodin za týden oproti 12,7). V konzumaci dalších mediatypů se řadí k průměru.

Průzkum se věnoval také využití více médií současně. Lidé poměrně často používají internet během sledování televize, ať už na počítači nebo v poslední době i přes mobilní telefon či tablet. V Česku jde o 44 %, třetina lidí pak používá internet během poslechu rádia. V některých evropských zemích je však současná konzumace médií ještě běžnější. „Používání internetu přestává být samostatnou a izolovanou mediální aktivitou. Lidé stále více využívají různých zařízení k přístupu na internet i během jiných činností. Internet se tak stává součástí běžného života, nástrojem využívaným současně při jiných aktivitách“ komentuje výsledky Pavel Ševera ze Sdružení pro internetovou reklamu, které na výzkumu spolupracuje. Vyplývá z něj mimo jiné, že roste počet lidí, jejichž on-line aktivita je při sledování televize nějak spojena s pořadem, na který se právě dívají. Pro inzerenty to může znamenat příležitost k oslovení uživatelů na více platformách.

Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: