5 kampaní staré Chatroulette? A jaké budou ty příští?

23. 8. 2010 | Schwarz Lev
Chatroulette vtrhla do zápisníků všemožných žurnalistů a komentátorů jako velká voda v listopadu loňského roku. K uším široké české veřejnosti se pak dostala zhruba o dva měsíce později. V listopadu jsme byli zaneprázdněni oslavováním dvacetiletého výročí Sametové revoluce a v prosinci jsme típali cigarety do nafukovacích Santa Clausů...

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Chatroulette vtrhla do zápisníků všemožných žurnalistů a komentátorů jako velká voda v listopadu loňského roku. K uším široké české veřejnosti se pak dostala zhruba o dva měsíce později. V listopadu jsme byli zaneprázdněni oslavováním dvacetiletého výročí Sametové revoluce a v prosinci jsme típali cigarety do nafukovacích Santa Clausů, když jsme procházeli po zmrzlém Václaváku a přemýšleli, jak mezi rodinu podělíme tu stokorunu, co jsme si na Vánoce vyhradili a není tedy s podivem, že u nás se o ní začalo mluvit až po Novém roce.

O Chatroulette, která se tenkrát zdála být službou rostoucí od země až do nebe (krátce po startu v listopadu měla návštěvnost 500 uživatelů denně, v prosinci pak toto číslo narostlo na těžko uvěřitelných 50 000), měla paradoxně větší zájem západí média, než žurnalisté v její domovině – Rusku. Ono se není čemu divit. Všichni si uvědomovali, že mohou být u zrodu fenoménu, který se zařadí po bok Facebooku, Twitteru a bylo tedy na místě, aby investoři přinejmenším zastříhali ušima. Vždyť jejich kořist byla ideálním objektem pro akvizici – sedmnáctiletý ruský student v čistých, leč záplatovaných šatech…

Vzestup a pád

Jenže po vzestupu musel přijít taky pád a Chatroulette se stala takovým místem, jakým ji bylo souzeno se stát. A tak se v době, kdy pouze hodnota její značky nesla na zádech v nůši stovky tisíc dolarů, na stránkách této služby, která byla primárně určena pro nezávazné četování z jednoho konce planety na druhý, bylo nutné prodírat lesem moudí a reklam na pornostránky, než se člověk dostal k někomu, kdo měl obě ruce na stole. Raketový růst se díky tomu zastavil a jádro loajálních uživatelů se zredukovalo na podivnou, marketingově nevyužitelnou skupinu podivínů a úchylů. Bylo jasné, že změna musí přijít.
A taky přišla. Právě v těchto hodinách se připravuje spuštění Chatroulette druhé generace, která by měla vše negativní odstranit a z projektu udělat ráj, kde v symbióze žijí uživatelé a zadavatelé reklamy. Chatroulette má začít vydělávat. Že by o to inzerenti měli zájem, ukázaly koneckonců zajímavé kampaně, které se podařilo za dobu fungování první generace služby posbírat. Některé si stojí za to připomenout:

Condomerie - fee-free kampaň standardního ražení

Že je navazování letmých známostí na Chatroulette podobné tomu ve skutečném životě si uvědomil obchod Condomerie. Ta, jak již napovídá název, se věnuje prodeji bariérové antikoncepce a její kampaň je jasnou ukázkou fee-free aktivity realizované v rámci Chatroulette.
Vnadná dívka operuje s cedulí, která nese text: „Bingo, právě jste v kontaktu s osobou nakaženou virem HIV. Logo Condomerie samozřejmě nechybí.

Buzz TV - mrazení v zádech

Dokonale provedená kampaň, která měla obrovský dopad. Jaké to je, vidět, jak vašeho partnera na videochatu podřízne maskovaný vrah? Koncept, který přinesla Buzz TV jasně ukázal, jak lze pracovat se silnou emotivní reakcí uživatelů.

The Last Exorcism - kdo čekal vnady byl hlady

Podobně jako u Buzz TV, i The Last Exorcism pracuje s videostopou, kterou promítá namísto záznamu uživatele. Tentokrát zobrazuje vnadné děvče, které chvíli svádí lačné uživatele rozepínáním své halenky, aby se později s očima v sloup proměnilo v ďáblem posedlé monstrum.


Dr Pepper - aprílový žertík

Spíše úsměvným doplňkem komunikační strategie produktu se stala aprílová kampaň značky Dr Pepper, ve které se vnadná roztleskávačka snaží přimět uživatele tančit nebo napodobovat psy, aby si záhy vyměnila roli s křepčícím dědulou.

French Connection

Jedna z mála kampaní, vyžadujících po uživatelích výraznou interakci. Lifestylová firma French Connection nutila muže, aby předvedli svou schopnost oslovovat ženy. Jak rychle je dovedou na Chatroulette „sbalit“? Záznam z chatu posloužil jako důkaz, který byl později umístěn na firemní webové stránky a stal se jedním z pilířů komunikační kampaně…

Co se musí změnit?

A jakéže změny musí Chatroulette provést, aby byla nadále použitelná? K dispozici máme hned několik nejrůznějších analýz. Všechny se shodují v jednom – zaměřit se na úplné odstranění nevhodného obsahu. Pokud se chce někdo obnažit, je to jeho věc, jen tím nesmí obtěžovat ty, kteří o to nemají zájem.
Filtraci by mohl zařídit vhodně nastavený algoritmus, který zabanuje uživatele, u nichž je vysoká míra okamžitého odpojení. Výraznější má být také tlačítko pro nahlášení nevhodného uživatele, případně rozdělení Chatroulette na dva módy – standardní a 18+.
Druhou věcí má být sofistikovaný segmentační model, který by případným zadavatelům poskytl možnost výběru uživatele podle pohlaví, ale hlavně podle národnosti a věku. To by však vyžadovalo buď registraci uživatele anebo propojení Chatroulette s některou ze sociáních sítí, která by tyto údaje mohla poskytnout. V éteru však žádné takové zvěsti nekolují – musíme se tedy nechat překvapit.
No a poslední je samotný nabízený reklamní formát – co by vlastně měli zadavatelé získat, když na Chatroulette první generace šlo dělat účinnou reklamu téměř zdarma? Nabízí se například nákup zvýšené sekvence zobrazení – tj. že na reklamní vysílání narazíme třeba každý desátý vstup, případně se dá uvažovat o méně progresivních formách, jako je on screen reklama. I toto je zatím ve hvězdách.
Naštěstí již zítra dostaneme odpověď na většinu otázek. Sám jsem zvědav, jak to dopadne...


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?