Portál Mashable byl prodán se slevou za 50 milionů dolarů

21. 11. 2017 | Milada Zemanová
Mashable se dostal od malého blogu k 45 milionům unikátních návštěvníků měsíčně. Tento příběh úspěchu digitální žurnalistiky ale není tak pozitivní. Příznačné je, že nikdy nebyl v černých číslech a loni prodělal 10 milionů dolarů. I proto se nyní prodává za pětinu své původní hodnoty.

Zakladatel Mashable Peter Cashmore. Zdroj: Mashable

Technologický web Mashable byl založen v roce 2005 Petem Cashmorem a ještě v loňském roce se jeho hodnota odhadovala na 250 milionů dolarů. Nicméně jeho aktuální prodej za pouhých 50 milionů rozhodně není tím, v co zakladatel a investoři, mezi které patří například Time Warner a Turner Broadcasting, doufali. Novým vlastníkem se stal Ziff Davis, vydavatel zaměřený na technologie, hry a zdravotnictví.

O prodej webu či navýšení vnějšího kapitálu se zástupci Mashable snažili několik měsíců, nicméně bez úspěchu. Tato situace je zajímavější právě o skutečnost, že zmíněný web byl velmi populárním. Původně vznikl jako blog. Postupně se však rozrůstal a získal miliony fanoušků na různých sociálních sítí a opakovaně se řadil mezi nejúspěšnější světové technologické portály. Další zajímavostí je, že na rozdíl od ryze technologických serverů jako je Recode nebo The Verge se Mashable se začal věnovat ve velké míře i čemukoliv virálnímu, co zrovna daný den na internetu vyvolávalo rozruch. I proto dosáhl na respektu hodných 45 milionů unikátních návštěvníků měsíčně.

Přesto se ale tento projekt nikdy účetně nepohyboval v černých číslech. Mashable loni navýšil své příjmy, ale přesto skončil ve ztrátě 10 milionů dolarů a navíc propustil 30 zaměstnanců.

Tento prodej za pětinu původní hodnoty může negativně ovlivnit vývoj i u jiných mediálních firem a současně ukazuje, že není snadné ani extrémně populární web uživit. Například BuzzFeed, který je aktuálně v soukromém vlastnictví, se má v příštím roce prodávat. Letos sice generoval příjmy ve výši 350 milionů dolarů, ale podle Wall Street Journal se očekává pokles o 15 až 20 %. A dále Vice Media, také vysoce oceňovaná mediální firma s mnoha projekty považovanými za vzor moderní žurnalistiky, podle stejného zdroje může také očekávat pokles příjmů, které loni dosáhly na hodnotu 800 milionů dolarů.

Nedávno dospěl k úplnému konci kvalitní technologický web GigaOM, který posbíral 40 milionů dolarů v investicích. Mashable se oproti němu z technologického webu vyvinul ve více tematicky rozkročenou obsahovou mašinu s desítkami až stovkami článků denně, které generují miliony návštěv a desetitisíce sdílení denně. V souladu se všemi současnými trendy Mashable také klade velký důraz na video. Přesto je to dosud ztrátový podnik a jeho současná cena je testamentem ztráty důvěry v to, že by mohl někdy vydělávat skutečně velké peníze. Není to dobrá zpráva pro Mashable ani pro internetové vydavatele obecně.

Zdroje: Variety , Wall Street Journal , Markets Insider

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: