Cookie lišty jsou nutné. EU odmítá volný výklad Úřadu pro ochranu osobních údajů

29. 4. 2021 | Lucie Životská
Každý marketér se minimálně jednou v životě dostane do momentu, kdy řeší, jak „zalištovat” svůj web. Pojďme si projít historii cookie lišt na českých webech od zavedení GDPR až po současnost. Ukazuje se totiž, že počáteční benevolence je střídána přísnějším přístupem. V roce 2021 byste již cookie lišty měli používat a návštěvníci stránek vám je musí aktivně odklikávat.

Jak fungují cookies nám je všem rámcově velmi dobře známo. Sbírají informace o konkrétním návštěvníkovi stránek. A upřímně, který markeťák by nechtěl vědět, jak vypadá, a hlavně jak se chová jeho cílová skupina? Reagovat tak může na to, jaké položky již skončily v košíku potenciálního zákazníka nebo jakým jazykem tento zákazník mluví. Princip bychom tedy měli, ovšem otázky vynořující se kolem zalištování vašich webovek jsou mnohem zásadnější a zábavnější. Jak moc výrazně chceme (nebo musíme) upozorňovat na sběr těchto dat návštěvníky stránek? Jak moc je nutit do výslovného souhlasu? Jak moc obtěžovat… 

Od volnějšího punk přístupu k jasnému souhlasu 

Nařízení Evropské unie v souvislosti s GDPR na nás dopadly v květnu roku 2018 a od této doby se nad „zalištováním” a typickými cookies vyskakovacími okny debatuje. A vývoj lze rozdělit do dvou zásadních etap, které přetíná jasné vyjádření EU a nespokojenost vůči české benevolenci

2018: jsme tak trochu punk a chápeme, že vyskakovací lišty lidi obtěžují  

S příchodem GDPR se na hlavu Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) sneslo velké množství dotazů, jak s cookies a příslušnými lištami na stránkách zacházet. Ten reagoval zatím vstřícně, vzal na zřetel fakt, že se cookies odklikávají většinou automaticky, a tedy nemají zásadní (informativní a konsensuální) význam. Lišty cookies tedy v tento moment nejsou v zásadě povinné. V návrzích ÚOOÚ se dokonce mluvilo o tom, že užití pouze vyskakujícího okna nebo lišty nelze vždy doporučit, protože obtěžují uživatele. Stačilo tedy mít na stránkách podstránku, kde bylo srozumitelně rozepsáno, jak cookies fungují a kde je lze přenastavit. Zodpovědnost se zde (vlastně logicky) přelévala na samotného návštěvníka stránek, který si vše mohl nastavit ve svém prohlížeči sám. A následné prohlížení stránek potom působilo jednoduše jako souhlas s tímto nastavením – sledováním – využíváním cookies. Mnoho webů tento volnější výklad vítá a cookie lištu nevyužívá. Mezi nimi je například i Alza.cz, která razí tento přístup doteď.

2020: přichází změna – tlačítko pro jasný souhlas musí být 

ÚOOÚ je již striktnější, vyžaduje výslovný souhlas s využívaním cookies a „jiných prvků sledujících aktivitu uživatelů webových stránek”. Prohlížení jako souhlas již nejde brát v potaz a obdobně ani svévolné nastavování sběru dat ve vašem prohlížeči vámi samotnými nic neznamená.  České specifikum se tedy nevyplácí. Ač se vlastně názor na toto téma ze strany EU nijak zásadně nemění, tak se ale mění výklad ze strany ÚOOU. Je nutné si souhlas odklikat. 

2021: jak by tedy měly přiznané cookies přesně vypadat? 

Lišty se tedy ukazují jako nutnost a povinnost. A pozor na to, co v nich píšete – je nutné zde vše formulovat přesně, abyste mohli potřebná data sbírat. Tedy jinými slovy, aby vám mohla dále efektivně fungovat analytika a následný remarketing.

Zásadní je, zda v online prostředí vyžíváte reklamní možnosti, jakými jsou Doubleclick, zobrazení inzerce v obsahové síti Googlu, remarketing, sbíráte data o demografii návštěvníků a neanonymní údaje (PII). Pokud jste nyní kývli hlavou (nebo vám toto potvrdil váš webmaster), pak se určitě vrhněte na sběr aktivního souhlasu. Ten  z pohledu Googlu představuje vědomé odsouhlasení a tedy odkliknutí tlačítka. Samotný Google se snaží pomoci i s vlastní nápovědou, kde požadavky na využití svých inzertních funkcí upřesňuje. Nutno ovšem na tomto místě podotknout, že Googlu v tomto mírně předběhl naše GDPR šílenství. Již v roce 2017 vyžaduje u svých inzerentů (využívajících remarketing a měření konverzí), aby získávali vědomý souhlas s využíváním sbíraných dat a měli tedy nasazenou cookie lištu.  

Rozhodně také nesmíte dávat návštěvníkovi vašich stránek na výběr – buď odkliknete, nebo si už nic nepřečtete. Web musí být stále přístupný, i když s cookies nebude někdo souhlasit. Na tom, že nesmí být cookie lišta extrémně otravná nebo překážet, se též všichni shodneme. Nad to by lišta měla být prolinkovaná s příslušným dokumentem, kde se budou moci návštěvníci dočíst podrobnosti. A nesmíme zapomenout na nabídku možnosti nastavení cookies. 


Petra Dolejšová. Zdroj: eLegal

Advokátka Petra Dolejšová, radí:

Toto není paywall.

Registrujte se zcela zdarma a získáte:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • každotýdenní newsletter s přehledem toho nejlepšího;
  • možnost soutěžit o zajímavé ceny;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Sdílejte tento článek:
Podobné články: