Jaromír Jágr se se svým novým byznysem ocitl na minovém právním poli

2. 6. 2022 | Petr Michl
Dominik Hašek i Jaromír Jágr mají místo v hokejové Síni slávy jisté, o té marketingové bychom ale u prvního zmiňovaného pochybovali. A i Jaromír Jágr budí se svým novým byznys projektem rozpaky. Jeho nabídka produktů silně spojená s CBD oleji i textace webu může dle advokátky Petry Dolejšové vyvolat zájem regulačních úřadů.


Zdroj: JJ68byjagr.com

Jaromír Jágr ve středu 31. května představil svou novou značku a podnikání. Pod brandem JJ68 prodává potravinové doplňky, CBD oleje, ale třeba i náplasti. Možná tím vykročil k nemalým příjmům, ale zároveň také na právní minové pole. Produktové kategorie, do kterých se pustil, mají totiž silně regulovanou reklamu, a způsob jejich propagace je proto vše, jen ne triviální.

Jaromír Jágr na e-shopu JJ68byjagr.com nabízí tři produktové řadyPerformance pro vrcholové sportovce, Be Well pro ty rekreační a třetí řada nazvaná For your pet je pak pro domácí mazlíčky. V čem spočívají právní zádrhele? Především v tom, že kdekoliv, kde se mluví o zdraví, je propagace influencerem — kterým Jaromír Jágr bezesporu je — problematická. Dovolená je pouze u doplňků stravy, mezi které jde z portfolia Jágrových produktů bezpochyby počítat proteinové prášky. U nich je jediným požadavkem, aby bylo takové zboží jako „doplněk stravy“ označeno. Mnohem komplikovanější je to ale například u léčivých přípravků (viz vysvětlení rozdílu mezi doplňky stravy a léčivými přípravky na stránkách Státního úřadu pro kontrolu léčiv) nebo zdravotních prostředků a výrobkůch cílících na zdraví


Popis produktu JJ68 BE WELL 24 % CBD 10 ml. Zdroj: JJ68byjagr.com

Ač jsou CBD kapky a oleje zejména na Instagramu jedním z hojně propagovaných produktů influencery, jde spíše o šedou zónu a děje se tak v popsané míře především proto, že Google Ads nebo platformy Meta využití klasických reklamních formátů na tyto produkty nedovolují. I zde může být z pohledu regulatorních úřadů velmi zásadní to, jak dané produkty prezentujete. U CBD oleje si přitom můžete přečíst: „Udržuje ve fyzické a psychické kondici nastolováním homeostázy – optimálního vnitřního prostředí organismu, souladu činnosti buněk, tkání a orgánů.“

Jaromír Jágr ale prodává i náplasti s obsahem CBD. „Unikátní nanotechnologie zaručuje pozvolné uvolňování účinné látky CBD do tkání bolestivého místa po celých 24 hodin. Urychluje hojivé procesy,“ uvádí se v detailu produktu „JJ68 CBD patch PERFORMANCE – 24h náplasti s nanoCBD 20 mg“

„Co se týká zdravotních pomůcek a jiných předmětů, které cílí na zdraví (tedy ty, které nejsou výživovými doplňky a které Jaromír v portfoliu má), tam je použití celebrit pro jejich promo zcela zakázané. Je to právě z toho důvodu, aby se lidé v takto citlivých oblastech nenechali zviklat velkým jménem, ale šli po podstatě věci,“ uvádí pro Marketing Journal advokátka Petra Dolejšová a varuje:

„Jasně, část výrobků (značky JJ68) je tzv. potravinovými doplňky. U nich je influencer marketing, tedy i doporučování celebritami, povoleno. Je ale potřeba si uvědomit, že potravinové doplňky je potřeba řádně označovat, rozhodně se nesmí tvrdit, že léčí (například bolesti nebo jiné zdravotní neduhy) a pokud chceme mluvit o jejich dopadu na lidské zdraví, je potřeba vycházet z velmi striktně sestavených regulí, co se (ne)smí a za jakých podmínek vůbec říkat a psát (na web, sítě, blogy atd.).


Zdroj: JJ68byjagr.com

Petra Dolejšová se domnívá, že v dané podobě vzbudí Jágrův e-shop pozornost Státní zemědělské a potravinářské inspekce i Státního úřadu pro kontrolu léčiv. Upozorňuje i na to, že Jaromír Jágr má na vstupních stránkách hlášku, která říká: „Zdraví je výhra, o kterou se musí denně bojovat, JJ68 vám pomůže zvítězit“.  Dle ní platí, že „je to jasným klíčem, který otevírá všechny uvedené potíže“. Web píše o zdraví a v pozadí za textem běží video, kde si Jágr dopřává CBD kapky. Spojení mezi CBD olejem a zdravím je v tom těžké nevidět.

Jaromír Jágr je veřejně známá osobnost, ale toto je jeho byznys. Proč by si nemohl chválit své vlastní produkty? Napadne vás možná. Dle zákona by ani tak nemohl produktům přiřazovat zdravotní tvrzení, která nemá vědecky podložená. Z pohledu práva je ovšem Jaromír Jágr ve vztahu ke zmíněnému e-shopu a podnikání čistě influencerem. E-shop JJ68byjagr.com totiž provozuje firma Jágr Team vlastněná Jágrovou matkou Annou, jednatelkou je pak jeho sestra Jitka Jágrová. Jaromír Jágr tak možná v 50 letech otevřel dveře do pro něj nového byznysového světa, dosti překvapivě jde ale na papíře o podnikání jeho matky.

Tip redakce

 PR agentura, Focus Agency

Nejen v oblasti zdraví, ale i přímo zdravotnických zákroků se dá dělat influencer marketing efektivně a zároveň v rámci právních mantinelů. Přetěte si případovou studii přibližující podrobněji to, jak kampaň informující o bariatrické chirurgii měnila životy

Vysvětlení úprav Zákona o regulaci reklamy, který od května 2021 platí i na zdravotnické prostředky, pak najdete zde

Štítky dokumentu: Legislativa

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: