První analýza Reakcí ve vztahu k českým značkám: Jaké emoce u uživatelů převládají?

20. 4. 2016 | Kateřina Tauchenová
Kdo dostal nejvíc lásky a kdo jen rozesmutnil a naštval? Podívejte se na analýzu Reakcí u postů českých telefonních operátorů, bank, politických stran a automobilek.

Zavedení Reakcí na Facebooku bylo v poslední době jednoznačně nejvýraznější změnou na této sociální síti. Můžeme se sice přít o to, zda to byl krok správným směrem či nikoliv, ale jednu věc jim upřít nemůžeme. Reakce nám dávají možnost hlouběji analyzovat emoce fanoušků stránek, a to je rozhodně užitečná věc. Vůbec první analýzu Reakcí na českých facebookových stránkách zveřejnila společnost Zoomsphere. Jaké Reakce u českých uživatelů převládají?

Automobilové společnosti

Celých 91% všech reakcí na stránkách automobilových společností je formou LIKE. Druhou nejoblíbenější reakcí je LOVE. U grafu níže i u všech ostatních obrázků na ně klikněte pro zvětšení.

A jaké konkrétní posty vyvolaly nejvíce jednotlivých emocí? Zajímavé je, že příspěvky společnosti Škoda získaly prvenství ve všech kategoriích emocí. Tedy až na Reakci ANGRY – tu uživatelé nejčastěji použili u postu značky Hyundai.


Banky

Oblíbená značka auta může být pro hrdého vlastníka doslova jeho láskou, proto se dala větší výskyt srdíček předpokládat. U bank ale byla očekávání spíše opačná. Přesto získalo 92.6% všech Reakcí zaběhnuté tlačítko LIKE. I zde je navíc druhou nejčastější emocí LOVE.   

Nejvíce lajkovaným postem se stal ten od Wüstenrot Česká republika, který nesouvisí s bankovními službami, ale s Velikonocemi a volným dnem. Pozitivní je, že kladné emoce si ale můžou získat i produktové příspěvky. Aplikace České spořitelny, Friends, umožňující třeba vyrovnat účet za oběd i bez znalosti čísla účtu vašeho Facebook přítele, si vysloužila 60 WOW.



Mobilní operátoři

Stejně kontroverzní jako bankovní sektor mohou být pro mnoho lidí i mobilní operátoři. Jak v hodnocení uživatelů dopadli oni?  

Stejně jako u výše zmíněných bank, i zde docela překvapivě dominuje LIKE, který sesbíral 92.4% všech reakcí. Zajímavé je, že na druhém místě se umístily Reakce typu HAHA, což svým způsobem potvrzuje příklon našich mobilních operátorů k vtipné formě komunikace, na čemž se nejvíce podílel Vodafone.

Vzhledem k poměrně masivní (a nutno uznat, že i vtipné) kampani propagující neomezené volání od Vodafonu asi nikoho nepřekvapí, že nejvíce „lajků“ si získal právě post o keckách. Vodafone získal prvenství i v počtu Reakcí LOVE, HAHA a SAD – smutné smajlíky ale uživatelé přidávali k aprílovému postu o „konci kecek v Čechách“, tudíž tento ukazatel nelze brát úplně vážně. Nejvíce WOW a ANGRY pak získalo O2 – naštvané smajlíky si vysloužilo u svého postu o tiskové konferenci k 02 Sport, která se měla věnovat ožehavému tématu vysílacích práv na fotbalová utkání, kvůli kterým O2 čelí dlouhodobé kritice.


Politické strany

Pokud považujeme banky a mobilní operátory za kontroverzní segment, co jsou pak politické strany? I tady je poměrně přirozené očekávat vlnu negace u každého postu. Jaká je ale realita?

Skeptická očekávání se potvrdila a dokonce i samotná dominance LIKE Reakce je zde nižší než v předchozích případech a to konkrétně 85.4%. Na pomyslném třetím místě pak můžeme vidět nemalý počet ANGRY reakcí a to celých 7450.

A jak dopadl rozbor na úrovni postů?

Nejvyšší počet lajků získal post TOP09 zachycující Miroslava Kalouska a Karla Schwarzenberga při vyvěšování tibetské vlajky během návštěvy Čínského prezidenta. Deset tisíc palců nahoru je přitom velmi vysoké číslo i v porovnání s ostatními analyzovanými kategoriemi – nejoblíbenější příspěvek Škodovky se nedostal ani na polovinu tohoto čísla. O tom, že fanoušci TOP09 jsou na Facebooku velmi aktivní, svědčí i nejvyšší počet dalších emocí – konkrétně LOVE, WOW a SAD. Nejvyšší počet naštvaných Reakcí si vysloužil post strany Úsvit Tomia Okamury a nejvíce lidí pobavil post ODS utahující si z kauzy Čapí hnízdo.  



Digitální agentury

V rozboru reakcí nesmí chybět ani analýza příspěvků digitálních agentur, které by měly umět pracovat s emocemi nejlépe.

I v jejich případě tlačítko LIKE dominuje, a to v poměru 95.3%. České agentury jsou ale dle reakcí velmi nekonfliktní - neobjevila žádná Reakce ANGRY a jen jednoho smutného smajlíka, které si z neznámého důvodu vysloužil příspěvek Social Sharks o reklamách na YouTube. Pokud se už fanoušci agentur rozhodnou využít jiné tlačítko než LIKE, volí většinou LOVE, a to nejčastěji u obsahu agentur Bubble, Symbio a Sun Marketing.

Největší počet LOVE ale získala agentura Ogilvy PR, to díky opravdu ležérnímu pojetí casual friday v podání account managera Alana Ostárka.

 „LIKE dominance je skutečně nepřehlédnutelná. Není to ale nic, co by kohokoliv opravňovalo Reactions odsoudit jako nepovedený záměr. LIKE je prostě výchozí Reakce a to zavdává celé dominanci a zároveň to dává větší hodnotu ostatním emocím. LOVE ani ANGRY se nedává z rutiny nebo ze slušnosti. V těchto Reakcích nám lidé skutečně něco sdělují. Skoro se mi chce říct, že posty bez Reakce Love, Haha, Angry nebo Sad, nebyl úspěšný," komentuje výsledky analýzy ředitel Zoomsphere Jakub Mach.

Štítky dokumentu: Facebook Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: