Autobus jako mrtvá kočka? Boris Johnson odehrál politickou SEO hru o to, co si na něj pamatuje Google

8. 7. 2019 | Petr Michl

Jestli něco dokázala britská politická scéna od referenda o Brexitu, tak je to rozvrátit představu Británie a jejích politiků jako ctnostných a racionálních lidí, na nichž jsou vidět pozitivní dopady mnohasetleté parlamentní demokracie. V boji o roli nového lídra Konzervativní strany po odchodu Theresy Mayové se nicméně vyskytl alespoň vychytralý tah Borise Johnsona, při kterém zaplesá srdce nejednomu digitálnímu marketérovi a zejména SEO specialistovi. Budete se divit, ale hlavní roli v tom všem hraje autobus.

Nerozhodností či dokonce rozpolceností ve vztahu k Brexitu se nevyznačuje jen veřejnost, ale zejména Konzervativní strana. Ta se v poslední době dokázala vyjádřit vlastně jen v tom, že nechce, aby ji nadále vedla Theresa Mayová. Kandidátů na její uvolněné místo a tím i pozici premiéra je nespočet a jasný favorit chybí. V rozporu s konzervativními hodnotami se 8 z 10 kandidátů přiznalo k tomu, že má nějakou zkušenost s drogami, týká se to 6 ze 7 stále relevantních kandidátů po stranických primárkách. V době digitální je zkrátka velmi těžké ututlat hříchy mládí, a tak je lepší se k nim raději přiznat. Mezi přiznávající většinu patří nejznámější a nejvýraznější z peletonu uchazečů, bývalý starosta Londýna a současný poslanec Boris Johnson. Na muže s patentem na kontroverzi jsou řeči o tom, že mu možná někdo dal v mládí kokain, ale on si ani pořádně nosem nepotáhl, přeci jenom slabý odvar. Média více zajímají jeho aktuální problémy v partnerském vztahu, například to, že na Johnsona kvůli jeho hlasité hádce s přítelkyní v ranních hodinách zavolali policii.

Minulý týden se Johnsonovi povedl dokonalý úhybný manévr. V rozhovoru pro TalkRadio byl dotázán, jak relaxuje. Prý maluje autobusy se šťastnými pasažéry na krabice od vína. Tvrzení tak absurdní, že se prostě muselo chytnout. Ostatně jen samotný příspěvek na Twitteru s inkriminovanou pasáží od Rose Kempsella, který rozhovor vedl, má ke 4 milionům zhlédnutí.

Smršť článků, které si z vyřčeného dělají legraci, pochybují o pravosti tvrzení, nebo přímo Johnsona obviňují ze lži, přišla záhy. V politickém marketingu to rozhodně není poprvé, kdy někdo přišel s něčím mediálně šťavnatým, aby odpoutal pozornost. Máme s tím zkušenosti i v Česku a mistrem této taktiky je hlava našeho státu. Boris Johnson v minulosti sám přiznal, že v krizi rád používá tzv. taktiku mrtvé kočky. Totiž když hodíte mrtvou kočku na stůl, lidé začnou křičet něco ve smyslu: „Fuj, mrtvá kočka." Nejsou schopní myslet ani mluvit o něčem jiném, na původní témata spojená s vámi se zapomíná. Vždyť jste zrovna hodili na stůl mrtvou kočku proboha.

Vychytralost této taktiky spočívá v tom, že nejde jen o odvedení pozornosti od aktuálně nepříjemného tématu. Existuje tu podezření, že Boris Johnson vyslovil svou historku o malování autobusů zcela záměrně ve snaze přelstít Google a smazat svou minulost, respektive ji přesunout na další strany vyhledávání než na tu první.

Součástí odkazu Borise Johsona a s ním spjaté kampaně za vystoupení Velké Británie z EU před referendem o této otázce je i reklama na autobusu doubledeckeru, která říká, že Velká Británie odvádí do EU každý týden 350 milionů liber a že by tato částka mohla být místo toho investována do britského zdravotnictví. Toto tvrzení bylo fakticky mnohokrát vyvráceno a dotyčná reklama se stala symbolem lživého marketingu ve jménu Brexitu. Je přitom spojena se jménem Borise Johnsona.

Dotyčný model autobusu nazvaný Routemaster má v internetové paměti jasné spojení s Johnsonem. Když jste si donedávna zadali do vyhledávacího políčka slova Boris bus", vyjel vám nespočet článků usvědčujících bývalého starosty Londýna ze lži a nefér kampaně.  Britská agentura Paralax zachytila výsledky vyhledávání v Británii 20. června 2019 a prvních 6 zobrazených URL se týká zmiňované reklamy z kampaně před referendem. V přehledu SERPu po vyprávění o stavění autobusů ale zmínky o neslavné reklamě mizí.


Zdroj: Paralax

Další printscreen z vyhledávání den po Johsonových výrocích ukazuje 3 videa o modelech autobusů v top stories, o tom samém pojednávají i top tweety.


Zdroj: Paralax

V organických výsledcích článků se pak dostala nová neškodná historka na 1 pozici. Přitom připomínáme, že dle Smart Insights lidé vyhledávající nějaký termín prokliknou z 30 % první zobrazený organický výsledek, z 10 % pak třetí. Na pozicích 9 až 10 pak klesá CTR na úroveň 2 %.


Zdroj: Paralax

SEO je samozřejmě závod na dlouhodobou trať. Vyzkoušeli jsme si vyhledat s více než týdenním odstupem termín „Boris Johnson bus". V obrázcích stále převládá onen červený autobus se zavádějící reklamou, na 7 zobrazených organických článcích na první straně vyhledávání už ale pojednávají o relaxačním hobby Borise Johnsona.  Všude samé malování autobusů.


Zdroj: Google

Boris Johnson je podle mnohých nestydatým lhářem, fantastou, člověkem s hypertrofovanou touhou po moci bez zábran při snaze ji získat. Rozhodně ale není hlupákem. Ona zdánlivě bláznivá průpovídka má ostatně nebývalé výsledky: alespoň v tuto chvíli přelstila Google. 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?