Studie: Čeští muži týdně v průměru vypijí takřka osm půllitrů piva, ženy více než dva

28. 11. 2016 | redakce
Češi přestávají chodit do hospod. Svoji frekvenci návštěv flákají štamgasti a přibývá žen, které nechodí nikam. Spotřeba na hlavu naštěstí přesto neklesá. Podívejte se na nový výzkum dokumentující stav české pivní scény z pohledu spotřebitelů.

Český svaz pivovarů a sladoven představil letošní výsledky dlouhodobého výzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR týkající se vztahu Čechů k pivu. Z něj vyplývá, že pivo v České republice pije téměř devět z deseti mužů a více než polovina žen. Nejčastějším motivem Čechů a Češek k návštěvě pohostinských zařízení je setkávání se s přáteli a známými, dále pak chuť se pobavit a zlepšit si náladu.

Češi i nadále zůstávají národem pivařů. Jak vyplývá z aktuálního průzkumu*, podíl lidí, kteří pijí pivo, se v České republice dlouhodobě výrazně nemění, pije jej 88 procent mužů a 57 procent žen. Největšími konzumenty zůstávají muži mezi 30 – 59 lety, přičemž v posledních dvou letech se jim přiblížila i skupina mužů nad 60 let. „U žen najdeme nejvíce konzumentek rovněž ve středním věku, ale již třetím rokem sledujeme patrný nárůst množství piva konzumovaného nejmladšími ženami ve věku 18 – 29 let,“ upřesňuje autor průzkumu Jiří Vinopal z Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR.

Frekvence a množství piva

Výzkum ukázal, že zásadně se nemění ani frekvence a množství konzumovaného piva. Muži si zlatavý mok dopřávají přibližně třikrát týdně, ženy pak dvakrát. Za týden muži vypijí zhruba osm půllitrů, u žen se toto množství pohybuje kolem dvou půllitrů. Letošní rok také ukazuje, že i nadále ubývá náruživých pijáků piva, tedy těch, kteří vypijí více než čtrnáct půllitrů za týden.


Výběr piva

Při výběru piva muži i ženy zmiňují jako nejčastější kritérium chuť. Z dlouhodobého pohledu je důležitá i stupňovitost, zvyk a preference značky. Cena, kterou zohledňuje nadpoloviční většina mužů a žen, za uvedenými faktory mírně zaostává, ale rovněž hraje významnou roli. Dle vlastních vyjádření si konzumenti zcela minimálně připouštějí účinek reklamy.

Velká část českých konzumentů dokáže jmenovat svou oblíbenou značku piva, konkrétně devět z deseti mužů a tři čtvrtiny žen. „Mezi deseti českými konzumenty bychom našli přibližně jen jednoho, který se většinou nezajímá o značku a typ piva, které si kupuje, a téměř žádného, který by se o to nezajímal vůbec,“ shrnuje Jiří Vinopal.


Tradiční hospoda

Muži chodí do svého oblíbeného podniku v průměru šestkrát za měsíc, ženy zhruba třikrát měsíčně. Muži tak navštěvují své oblíbené podniky přibližně dvakrát častěji než ženy. „Mužům, kteří mají hospody za své nejoblíbenější podniky, se frekvence jejich návštěv pomalu, ale jistě snižuje. Z 9,6 návštěv za měsíc v roce 2004 na 7,3 návštěv letos. U žen žádná takováto systematická a déletrvající změna patrná není,“ komentuje Jiří Vinopal.

Průzkum tak znovu potvrdil klesající trend v četnosti návštěv hospod. „Již několik let prodeje piva v restauracích klesají, v současnosti se zde vypijí pouze čtyři z deseti piv. Situace se v tomto směru prudce zhoršila před šesti lety v době ekonomické krize, kdy navíc byla zvýšena spotřební daň na pivo. Od té doby se lidé do hospod zatím nevrátili,“ dodává předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Zatímco tradiční hospody a pivnice jsou výrazně preferovány především muži (39 %), ženy za svůj nejoblíbenější podnik nejčastěji uvádějí restaurace (21 %). „Letošní nejvýraznější změnou za posledních dvanáct let je úbytek žen, které nechodí vůbec nikam. Je to pokles z 32 procent na 22 procent. Týká se to zejména žen nad 45 let,“ říká Jiří Vinopal.

Když si jdou lidé posedět s přáteli, přes tři čtvrtiny mužů si nejraději objednává pivo. U žen je skladba oblíbených nápojů rozmanitější, což odpovídá i jejich pestřejším preferencím podniků.

Průzkum se zabýval i důvody, proč se hosté do podniků vracejí. Nejčastějším motivem k návštěvě pohostinských zařízení je setkávání se s přáteli a známými, druhým je pak chuť pobavit se, zlepšit si náladu.


České prvenství

Hrdost na české dlouhodobé prvenství na špičce celosvětového žebříčku konzumace piva vyjadřuje třetina mužů a jen jedna z deseti žen. Naopak, tímto prvenstvím by se raději vůbec nechlubila čtvrtina něžného pohlaví a pouze zhruba jeden z deseti mužů. Třetině mužů a dvěma z pěti žen je to pak jedno. Zbytek zažívá při zmínkách o spotřebě piva v České republice smíšené pocity. Pro muže i ženy platí, že s množstvím konzumovaného piva u nich narůstají pocity hrdosti a ubývá pocitů studu.


Nealkoholické pivo

Pravidelně od roku 2007 je rovněž zjišťováno, do jaké míry je, či není nealkoholické pivo samozřejmou alternativou piva běžného. Podle průzkumu v situaci, kdy si normální pivo dát nemůže (například před jízdou autem), automaticky zvolí nealkoholické pivo přibližně polovina mužů a zhruba dvacet procent žen. Zbytek v těchto okamžicích preferuje jiný nealkoholický nápoj, zejména pak lidé, kteří jsou méně pravidelnými konzumenty piva.

Zdroj: Autorem výzkumného projektu s názvem „Pivo v české společnosti v roce 2016“ je Jiří Vinopal, termín terénního šetření 5. – 19. 9. 2016 na 999 respondentech starších 15 let. Analýzy týkající se piva a pohostinských zařízení jsou prováděny na respondentech ve věku 18 let a více (N = 959).

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: