Symbol ženského pohlaví na vložkách Always vadil trans osobám. Bude odstraněn

24. 10. 2019 | Petr Michl
Kroužek s křížkem neboli symbol Venuše půjde z vložek Always pryč. Značka nechce připomínat menstruujícím lidem, co se necítí jako ženy, že je menstruace věc vlastní obvykle ženám.


Zdroj: Twitter

Postmoderní společnost přináší pro marketéry nečekané výzvy, Možná byste si řekli, že ženský symbol na zboží, které se nazývá také „dámské hygienické potřeby“ je něco patřičného. Dle některých zákazníků tomu tak není. Společnost Procter & Gamble z toho důvodu plánuje odstranit z obalů vložek značky Always a produktů samotných symbol Venuše, který značí ženské pohlaví.

Ten se na nich objevil v tomto roce. Kruh s menším křížkem na spodní části můžete najít časté také jako označení dámských toalet. V sociálních médiích se nicméně v průběhu roku objevilo více vyjádření trans osob, dle kterých je tento symbol na vložkách nevhodný. Ukázky můžete vidět v tweetech níže.


Zdroj: Twitter

V posledním tweetu se píše:

„Ahoj Always, chápu, že milujete dívčí pozitivitu, ale mohli byste prosím pochopit, že tu jsou i trans muži s menstruací. Kdybyste mohli udělat něco se symbolem Venuše na balení vašich vložek, byl bych šťastný. Byl bych nerad, aby se jakýkoliv trans muž cítil dysforicky.“

Dysforie je přitom termín, který označuje stav úzkosti nebo rozmrzelosti, „gender dysphoric“ je pak pojmenování pro všechny, co nejsou spokojení se svým pohlavím. To zahrnuje i nebinární, tedy lidi s genderovými identitami, které nejsou výlučně mužské nebo ženské.

V komentářích pod tweety můžete vidět nejprve velmi empatickou reakci Always a zároveň názor, co nebude rozhodně osamocený: když mají trans muži menstruaci, tak asi budou ženy.

Čistě fyzicky tato námitka platí, rozdílné je to samozřejmě v hlavě. Menstruaci mohou mít dokonce i trans muži, kteří začínají brát hormony, aby se „ženských pochodů“ ve svém těle zbavili.

Zástupci Procter and Gamble řekli deníku The Independent

„Značka Always přes pětatřicet let cílí na dívky a ženy a v tom samozřejmě bude pokračovat. Naším přístupem je ale také diverzita a inkluze. Po vyslechnutí mnoha lidí napříč gendrovými a věkovými skupinami jsme si uvědomili, že ne každý, kdo má menstruaci a potřebu používat vložky, se identifikuje jako žena. Upravili jsme design obalu, abychom zajistili, že se bude cítit s Always komfortně kdokoliv, kdo potřebuje produkt pro menstruaci.“

Nové balení, z kterého zmizí symbol Venuše, by mělo být dle NBC na trhu v únoru 2020. Je zřejmé, že tato změna nebude jednoduchá a zadarmo, přesto je řadí do zástupu značek, které upravují svou komunikaci tak, aby nevynechala či nějak neurazila třeba jen zlomek svých zákazníků.

Těžko tomuto trendu dávat pozitivní či negativní znaménko. Větší snaha o to, aby nebylo nikomu ublíženo, je chvályhodná. Přizpůsobení se i menší části cílové skupiny může mít zároveň ekonomický smysl, jako to ukázala například IKEA se svými doplňky nábytku tak, aby ho mohli používat i fyzicky postižení. Na druhou stranu inkluzivita na 100 % může být noční můrou pro copywritery. Proč? MTV při pokrytí tohoto příběhu upozorňuje na to, že Always nijak nezměnilo komunikaci zaměřenou na ženy na své stránce s tím, že se (zatím bez odpovědi) dotázali na to, zdali s tím hodlají něco dělat. Zaměření na ženy může ilustrovat následující fotografie, která je tou hlavní na webu značky.


Zdroj: Always

Je pokračovatelem kampaně #likeagirl, která odstartovala v červnu 2014 a změnila směřování komunikace značky. S ohledy na všechny a všechno by se ale nemohla jmenovat „jako holka“, ale spíše „jako holka a několik desítek genderových a transgenderových identit“. Nezní to zdaleka tak úderně, že? A to jsme se z toho ani nepokoušeli udělat hashtag.

Kam dál?

Připomeňte si kampaň Libresse, #bloodnormal, která zobrazuje menstruaci bez příkras.

Štítky dokumentu: Budování značky Formy PR

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: