Tetování jako symbol daru života. V Německu s ním můžete dát souhlas s darováním svých orgánů

26. 4. 2023 | Petr Michl
Dle průzkumů je pro darování vlastních orgánů skoro každý, v praxi ale k němu lidé nedávají závazné souhlasy. V Německu může mít souhlas jakoukoliv podobu, a díky nové kampani to může být i toto tetování zdarma.

 

S transplantací orgánů je potíž. Většina lidí vám řekne, že by neměla problém darovat své orgány, aby zachránily život někomu jinému. Jenomže málokdo se vidí v roli dárce natolik, aby domýšlel svůj souhlas oficiálně.  Když pak nastane okamžik nešťastné dopravní nehody, při níž někdo umře a některý z jeho orgánů by mohl pomoci jinému člověku na čekací listině na transplantaci, v praxi se tak nestane.

V Německu patří mezi výše popsané teoretické dárce 84 % lidí, skutečný počet dárců ovšem dosahuje pouhé jedné tisíciny populace. Právě kvůli systému opt-in, kdy potenciální donoři orgánů s tím musí souhlasit předem (Mimochodem v Česku je systém opt-out, automaticky se předpokládá, že s dárcovstvím souhlasíte.). Nezisková organizace Junge Helden přišla nicméně s agenturou McCann na vychytralé řešení, jak počet dárců navýšit.

Forma souhlasu s darováním orgánů je totiž v Německu volná, nemusí to být nutně notářem ověřený dokument nebo smlouva podepsaná se zdravotnickým zařízením. A když to může být cokoliv, proč by to nemohlo být něco atraktivního? Třeba tetování!

Iniciativa #OPTINK nabízí zájemcům bezplatné tetování, které z nich udělá dárce orgánů. Formulář souhlasu s tetováním je totiž zároveň souhlasem s darováním vlastních orgánů, když vám už nebudou k užitku.

Dárcovské tetování se navíc vyloženě povedlo. Za jeho geometrickou a minimalistickou podobou stojí uznávaný berlínský tatér Gara. Rozpoznatelný symbol je dost jednoduchý pro tvorbu dalšími tatéry a zároveň jim dává příležitost původní design okořenit i vlastními nápady. Spolupracujících tatérských studií jsou přitom desítky po celém Německu.

Tetování máte na sobě pořád a je rozpoznatelné pro nemocniční personál. Navíc je často začátkem konverzace. Nositelé zajímavého tetování tak budou o této možnosti říkat dalším lidem. Určitě tedy svým blízkým, kteří mají často do darování orgánů co mluvit. Často jde totiž o situaci, kdy je dárce v nemocnici v beznadějné situaci tzv. „na přístrojích“ a jeho blízcí rozhodují o tom, jestli má být odpojen, což má pochopitelně vliv nejen na načasování případné transplantace.

Tato kampaň sází na to, že tetování má každý čtvrtý Němec. A toto je šance na získání zajímavé kérky s příběhem, který z vás dělá dobrého člověka. Věříme, že je to dost dobrá nabídka na to, aby se počty německých dárců značně rozšířily. V tuto chvíli totiž v Německu čeká na transplantaci orgánu přibližně 10 000 lidí. Pokud se nezvrátí trend posledních let, 1 000 z nich se nedočká včas.

Štítky dokumentu: Marketing v neziskovém sektoru

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: