Tvůrci videí dostali od YouTube Red nabídku, kterou nelze odmítnout

23. 10. 2015 | Petr Michl
„Milí tvůrci, na YouTube Red svůj obsah dát nemusíte, ale počítejte s tím, že vám pak smažeme všechna videa na YouTube." Google se ke svým milovaným tvůrcům chová jako don Corleone.


Služba YouTube Red není jen o největší světové video platformě bez reklam, ale také o přehrávání videí offline, možnosti poslouchání YouTube v pozadí na mobilních zařízeních, přístupu k službě YouTube Music nabízející personalizovaný proud hudby a také o přístupu k již existující hudební streamovací službě Google Play Music. To vše za 9,99 dolarů měsíčně, tedy za de facto standardní poplatek za digitální předplatné.

Vzhledem k tomu, že tato nabídka se neomezuje pouze na hudbu, je zřejmé, že YoutTube Red má za stejné peníze navrch nad Apple Music či Spotify. Přitom je nutné dodat, že ve světě hudebních streamovacích služeb je už teď těsno. S velkou pomou s za pomoci kapely U2 spuštěná služba Apple Music cílila na to, aby získala 100 milionů předplatitelů. Po uplynutí tříměsíční zkušební doby přešlo do placené verze jen 6,5 milionu lidí.

A co tvůrce? Bude si mít za co hrát?

Výhodnější poměr cena / výkon z pohledu uživatele může mít ovšem opačný význam pro tvůrce. Google Play Music stojí už nyní bez centu 10 dolarů měsíčně a vybrané peníze se pak dělí mezi hudebníky. Když se budou o tento balík dělit i s video tvůrci, pochopitelně pak na ně zbývá menší podíl.

Video tvůrci na YouTube pak dostávají 55 % z příjmů z reklam navázaných na jejich videa. Když bude podstatná část jejich publika vidět jejich videa bez reklam, o část z těchto peněz přijdou.


Nejúspěšnější Youtuber PewDiePie. Na YouTube Red bude poskytovat prémiový obsah, který nebude jinde k dispozici. 

Speciální kapitola se týká elity mezi YouTubery, která už nyní vydělává obrovské peníze. Prémiový obsah, který nebude dostupný nikde jinde než na YouTube Red, nabídnou například PewDiePie, Rooster Teeth, Joey Graceffa, The Game Theorists, Toby Turner a speciální obsah poskytnou i tvůrci CollegeHumor. Těchto osobností se bude týkat speciální režim, kdy budou dostávat pravděpodobně nejen podíly na předplatném YouTube Red.

Podíl na předplatném se bude týkat všech tvůrců. YouTube ovšem zatím nechce říci, jaké bude rozdělení příjmů. I kdyby se držel hranice 70% podílu na příjmech z předplatného, které nabízí například Spotify, je velice těžké dopředu odhadnout, nakolik se to tvůrcům ve srovnání se stávajícím stavem vyplatí. 

Kmotrova nabídka

Mají v takové konstelaci vůbec tvůrci videí motivaci poskytnout svá videa i pro YouTube Red? Inu mají. Google jim dal nabídku jak vystřiženou z románu Maria Puzza, Kmotr. Tedy takovou, kterou nelze odmítnout. YouTube tvůrci totiž mohou svůj obsah YouTube Red neposkytnout, ale v tom případě jim budou smazána všechna videa z YouTube. Neberte to!

To vše se děje v okamžik, kdy je Facebook ve své strategii video obsahu čím dál agresivnější. Už před několika měsíci de facto vyhlásil YouTube válku o tvůrce tím, že oznámil, že se s nimi podělí o stejných 55 % reklamních příjmů jako YouTube. Minulý týden pak představil projekt video hubu, kde by mohli být před videi narozdíl od klasického news feedu umístěny i pre-roll reklamy. YouTube v tento okamžik dává tvůrcům o důvod víc, aby šli za lepším. Je ale nutné uznat, že "lepší na Facebooku" není vybudováno a nejedná se ještě o funkční model. V tomto ohledu tak přichází YouTube Red za pět minut dvanáct. V tuto chvíli si ještě Kmotrovu nabídku ještě nikdo nedovolí odmítnout. Není ovšem nikde psané, že se to časem nemůže změnit.  

Štítky dokumentu: YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: