Tyto značky se staly na MDŽ obětí politické korektnosti

16. 3. 2018 | Petr Michl
Někdy se stanete šovinistickou značkou nenávidící ženy ani nevíte jak. Na Mezinárodní den žen to potkalo lovebrand pivařů, BrewDog, i Oxfordskou univerzitu.


Zdroj: Sophie Smith / Twitter

Mezinárodní den žen připadl na minulý čtvrtek a podporu mu vyjádřila i řada značek. Posílily tak svou sounáležitost se svátkem, proti kterému není co namítat. Dvě značky z toho ale nevyšly nejlépe: pivovar BrewDog a poněkud nezaviněně i věhlasná Oxford University.

Jen růžová to nesmí být

Skotský BrewDog je ve své kategorii řemeslných piv doslova globálním pojmem. Možná proto se na Mezinárodní den žen rozhodl řešit také globální problém: menší mzdu pro ženy za stejnou práci, tzv. pay gap. Aby upozornil na tento problém, vytvořil speciální edici "piva pro holky" nazvanou Pink IPA a vydal toto vyjádření:

To, že je pay gap stále aktuálním tématem i v roce 2018, ukazuje, že se o něm mluví, ale skutečných činů pro boj s nerovností není dost. S Pink IPA tak provádíme toto prohlášení jediným způsobem, který umíme: s pivem. Láska k pivu nezáleží na pohlaví. Pivo je univerzální. Pivo je pro každého."



Zdroj: BrewDog

Aha. A proč je teda v tom případě potřeba vytvářet speciální pivo pro ženy? BrewDog nebyl zcela bez odpovědí. Ženy jsou ve Velké Británii průměrně odměňovány za stejnou práci o 20 % menší gáží. I proto růžová IPA, která je svým obsahem stejná jako ta standardní s modrou etiketou, byla prodávána s pětinovou slevou. Tedy šlo o upozornění na zjevnou nespravedlnost. Samotný BrewDog celý tento PR stunt označil za satiru.

Vše ovšem přehlušilo to, co bylo zjevné na první signální. To by se dalo shrnout větami: "Hele, pivo pro holky. A oni ho udělají růžové. To s těmi předsudky trochu přehnali, ne?"

BrewDog byl v sociálních médiích opakovaně obviňován z primitivní formy přemýšlení, možná dokonce i sexismu. A přitom to mysleli pravděpodobně dobře. K dobru marketingového týmu přičtěme také to, že nešlo o cvičení bez zametení před vlastním prahem. V BrewDog sice také Pay Gap existuje, ale ve srovnání s celonárodním průměrem je vše vlastně téměř v pořádku: činí 2,8 %. 


Zdroj: BrewDog

Před 22 lety zpívala Ilona Csáková hrdě: Jen růžová to může být."  Tato barva je dodnes považována za feminní a ženy ji používají a nosí častěji než muži. Zatím nikdo nespílá značkám jako Veet, Always nebo Gillette Venus, že halí své produkty pro ženy do růžové. Říct ovšem nahlas, že růžová je ženská barva, je minimálně ve Velké Británii problém. Marketér by měl mít prst na tepu doby a podobné věci odhadnout. V hraničních případech se ale musí vyskytnout nějaký obětní beránek, který to otestuje v dobré víře za vás. Nyní jím byl právě BrewDog.

Výsměch MDŽ na schodech nejlepší univerzity světa

Další příklad je hořce úsměvný. Anti-sexistickou čočku si v něm totiž musela vyjíst světově nejlépe hodnocená vysoká škola, britská Oxford University. A to přesto, že sama Mezinárodní den žen v nějaké velké kampani nevyužila. Měla prostě jen tu smůlu, že někdo napsal Happy International Womens' Day"na schody jedné z univerzitních budov zvané Clarendon. Její hlídači mají strážit budovu a univerzitní majetek. Nápis vytvořený smyvatelnou křídou vyhodnotili jako nevhodný a poslali pro paní uklízečku, ať ho jde odstranit. Fotografie, kterou byla tato scéna zachycena, je ovšem natolik symbolická, že by bylo zázrakem, kdyby se nestala virální. A pochopitelně: zázrak se nestal.


Autorkou příspěvku na Twitteru, který rychle upoutal velkou pozornost, byla v tomto případě Sophie Smithová, docentka vyučují  politickou teorii na londýnské University College. Uklízečka škrábe mopem na schodech nápis přející jí šťastný Mezinárodní den žen, zatímco páni tvorstva z ochranky se vybavují pár metrů nad ní. Univerzita rychle na Twitteru odpověděla prohlášením:

Hluboce se za toto a způsobenou urážku omlouváme, Mezinárodní den žen je pro Oxford obrovsky důležitý. Toto se nemělo stát."

Jak sami vidíte v její odpovědi níže, Smithová doufala především v omluvu dámě s mopem.

Garrick Taylor, vedoucí na Oxford University odbory, si pak přisadil, že problémem je zde především symbolika věci.  V průběhu mírumilovné akce na podporu Mezinárodního dne žen byla ven do mrazu vyslána pravděpodobně jen příležitostně zaměstnaná uklízečka s nízkou mzdou s úkolem smazat nápis "Šťastný Mezinárodní den žen". Muselo to být smazáno? V tu chvíli?" ptal se.

Hlasy z opačné strany barikády samozřejmě namítají, že vandalismus je vandalismus a uklízečky prostě uklízí. Je to jejich práce. Odpověď na Taylorovu otázku je ovšem jasná: nemuselo.

Jenomže vysvětlete to pánům ve svítivých bundách, kteří se povětšinu dne mračí na lidi a myslí si, že jsou skoro policisté. Nezvládá to ani nejlepší univerzita světa dle žebříčku The Times za rok 2017, která by měla být nositelkou myšlenek a humanismu. Až se ocitnete na mušce politicky korektního davu, může  to být pro vás útěchou. Stává se to i v lepších rodinách a organizacích.

Zdroje: Guardian, Guadrian 2, Metro, Dezeen

Štítky dokumentu: Formy PR Krizová komunikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: