Uživatelé tráví na Facebooku stále méně času. Pravděpodobnost, že uvidí vaši reklamu klesá

3. 6. 2019 | Kateřina Němečková
Aktualizovaná předpověď serveru eMarketer odhaduje, že se čas strávený na Facebooku bude dále snižovat. Jeho uživatelé stárnou a obsah, který jim „zdokonalovaný“ algoritmus ukazuje, je zjevně zajímá méně. Pro marketéry tak Facebook pomalu (ale jistě) ztrácí na hodnotě.


Zdroj: Pixabay.com

Server eMarketer upravil svou předpověď aktivity uživatelů sociálních sítí do roku 2021. Aktivity Facebooku, které mají za cíl eliminovat počty nepravdivých zpráv (fake news) a zpráv, které mají jen budit pozornost (clickbait), totiž zjevně snižují zaujetí uživatelů. Důsledkem je snižování průměrné doby strávené na síti. Podle Debry Aho Williamson (hlavní analytička eMarketer) budou mít marketéři daleko méně příležitostí k oslovení svých zákazníků:

„Facebook neustále ztrácí mladé uživatele, snaží se snižovat počet nežádoucích příspěvků (fake news, clickbait) a podporovat kvalitní obsah. Výsledkem je však zkrácení doby, po kterou si uživatelé obsah prohlížejí. Méně času stráveného na Facebooku pak pro marketéry znamená méně příležitostí na oslovení svých zákazníků.“

Studie, na které je odhad založen, dotazovala jen uživatele starší 18 let (v USA). Dle statistik to dává smysl, protože uživatelé mladší 18 let tvoří jen necelých 6 %. Nejvíce uživatelů je ve věku mezi 18-44 lety. Pro mladší již není Facebook atraktivní, protože na něm (většinou) mají profil i jejich rodiče. Jsou na něm, ale v mnohém jen proto, aby jim neutekli facebookové události, případně pro komunikaci v širším okruhu v rámci uzavřených FB skupin. Mimochodem i kvůli převzetí těchto funkcí Facebookem zanikl loni český projekt Spolužáci.cz.


Věkové složení uživatelů Facebooku dle pohlaví. Zdroj: Statista.com

Podle odhadů serveru eMarketer tak letos na Facebooku uživatelé stráví v průměru 38 minut. To je o tři minuty méně než v roce 2017. Do dalších let se předpokládá pokles o minutu. Minuta se může zdát jako krátká doba, ale na Facebooku (i Instagramu a Snapchatu) jsou „za tu chvilku“ uživatelé schopni prohlédnout spoustu obsahu.

Snapchat, který má v České republice to nejlepší za sebou, bude pravděpodobně dále držet průměr přibližně na stejných hodnotách (26 min/den). Popularitě Snapchatu nepomohlo, když Instagram „okopíroval“ příběhy (Stories), ani když se mu nepodařil redesign aplikace.

Zatímco sláva Facebooku a Snapchatu pomalu vyhasíná, Instagram se žene kupředu. Doba strávená na „obrázkové sociální síti“ se od roku 2016 zvýšila o 5 minut (na 27), a do roku 2021 eMarketer odhaduje další růst na 29 minut denně. Hlavní analytička eMarketer vysvětlila růst Instagramu tím, že videa zvyšují zaujetí a tím zároveň prodlužují strávenou dobu.

„Funkce, jako jsou Stories, obsah od influencerů a videa, společně zvyšují zaujetí uživatelů a pomalu ale jistě zvyšují čas strávený na Instagramu.“


Odhad času stráveného uživateli na jednotlivých sociálních sítích. Zdroj: eMarketer.com

Pro Facebook to všechno znamená snižování příjmů z reklamy – hlavně ve Spojených státech. Nic dramatického se však v blízké době dít nebude. Pozornost by měla být upřena na videa a hry, která společně zvyšují dobu strávenou na sociálních sítích. Rychlost poklesu sociálních sítí je tedy i na jednotlivých značkách – na tom, jak kvalitní a zajímavý obsah samy zveřejňují.

 

Kam dál?

Facebook zveřejnil množství porušení svých Zásad komunity a jeho typy. Kromě enormního množství falešných účtů, se objevují miliony příspěvků dětské nahoty a násilného obsahu.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: