Web 3.0 nabídne tvůrcům obsahu zcela nové možnosti, věří Meta

19. 10. 2022 | Robert Bednarski, Country Director CEE, Meta
Country Director Meta Platforms pro oblast Střední a východní Evropy (CEE), Robert Bednarski, píše pro Marketing Journal o příležitostech pro tvůrce, které spatřuje v rozvoji webu 3.0.


Robert Bednarski. Zdroj: Meta Platforms

Možná si vzpomenete na rok 2006. Titulky tehdy psaly: „Časopis Time překvapil výběrem osobnosti roku: ,Jste to vy!'”. Redaktoři časopisu svou volbou tehdy vyzdvihli internetový obsah, který v obrovské míře tvoří sami uživatelé.

Od vzniku internetu uplynulo již 50 let a za tu dobu jsme pozorovali vývoj jeho obsahu od zábavných domácích videí, přes zpravodajské novinky publikované z mobilních telefonů uživatelů, až po dlouhé blogy inspirující lidi po celém světě. Obsah se zrodil z kreativity a hlas jednotlivce dostal platformu, kterou nikdy předtím neměl.

Adam Mosserri, šéf Instagramu, se na letošní přednášce TEDxTalk zabýval myšlenkou přesunu „online moci” z institucí na jednotlivce. Vyzval mladé a začínající tvůrce, aby podrobně líčili svět, který dává lidem svobodu proměňovat své zajímavé nápady v živobytí. Pro nejmladší generaci tvůrců obsahu je totiž tento potenciál větší než kdykoli předtím.

Před pár týdny jsme v několika zemích, včetně Česka, spustili projekt Creators of Tomorrow: přehlídku začínajících tvůrců z celého světa, kteří symbolizují nový směr tvorby kreativního obsahu a zároveň tak inspirují ostatní uživatele. Připravili jsme také několik trendů, které budou hrát v jejich kariérách podstatnou roli. Změny souvisí především s rozvojem Webu 3.0, který se podle nás stane tzv. kreativní metropolí.

Zdroj: Meta Platforms

Nové metody zpeněžení obsahu

Meta pomocí množství formátů i kreativních nástrojů poskytuje tvůrcům platformu pro tvorbu poutavého obsahu, stejně jako příležitost ke zpeněžení své práce prostřednictvím předplatného, podílu na příjmech či partnerstvím se značkami. Možnosti reklamy či vytváření digitálních sběratelských předmětů, jako je NFT, se ale budou dále rozšiřovat. 

Do budoucna se bude zvyšovat míra autonomie i nezávislosti nad vlastní prací. Vývoj Webu 3.0, založeném na blockchainu a otevřených datových sítích, umožní tvůrcům ponechat si vlastnictví svého obsahu a svobodně jej šířit na jiných platformách. Tak, aby na svém obsahu mohli vydělávat peníze za cenu, kterou si sami určí, bez dalšího zprostředkovatele.

 

Co je Web 3.0 z pohledu Meta Platforms 

„Web 3.0 je nová generace internetu, která tvůrcům poskytne nové možnosti. Blockchain nebo NFT změní způsob, jakým budou tvůrci vytvářet, spravovat a monetizovat obsah.“ 

Uchopení tohoto termínu není zatím zdaleka jednoznačné. Širší pojetí najdete například na Wiki v české nebo anglické verzi. 

 

Tvůrci začnou budovat vlastní značky

Dlouho jsme definovali tvůrce jako jedince, který zajímavým obsahem baví ostatní, a jehož osobnost je i jeho značkou. Právě to je stále činí tak atraktivními pro inzerenty a firmy. Platformy jako Meta dnes tyto vztahy podporují skrze nástroje pro partnerství se značkovým obsahem, jako je například Brand Collaborations.


Zdroj: Meta Platforms

Vztahy mezi značkou a tvůrci se budou dále posilovat a dojde k nárůstu těch, kteří budou aktivně spoluvytvářet obsah s již existujícími brandy. Nové nástroje, infrastruktura a nástup Webu 3.0 jim budou umožňovat snadněji budovat vlastní malé podniky od nuly, ať už půjde o módní značky, psanou tvorbu, filtry nebo cokoliv jiného.

Rozvoj nových formátů obsahu i rozšířené reality

Ve společnosti Meta pravidelně inovujeme formáty obsahu, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám publika. V současné době se do popředí dostávají krátká videa jako Reels, které nyní tvoří více než polovinu času stráveného na Facebooku a Instagramu.

Zkoumáme také možnosti rozšířené reality (AR) a poskytujeme tvůrcům přístup k naší bezplatné globální platformě Spark AR. Dnes AR používá více než 700 milionů lidí měsíčně. Vznikají také nové nástroje, jež vytváří lidské portréty pomocí umělé inteligence, generátory textu typu GPT-3, výkonné a snadno použitelné 3D produkční softwary a interakční či simulační enginy jako je Unity.

Větší kreativní spolupráce a globální prodej

V současné době fungují tvůrci relativně autonomně, ale stále častěji využívají dostupných možností spolupráce na platformách jako je Roblox, Fortnite nebo Crayta.  Tento vývoj pokládá základy pro rozvoj spolupráce tvůrců v metaverse, kterému bude patrně dominovat imerzivní prostředí a 3D tvorba. Tvůrci tak budou moci v nových digitálních světech využívat přímý globální prodej své tvorby k finančním příležitostem. 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: