25 let od jednoho z největších marketingových propadáků - uvedení New Coke

26. 4. 2010 | ITO
Již celé čtvrtstoletí uběhlo od chvíle, kdy se Bill Cosby snažil přesvědčit diváky amerických televizí, že "nová Cola" je mnohem lepší než ta stará. Upravená receptura, která měla nahradit původní chuť nápoje se ovšem nebyla schopná prosadit a dodnes je považována za nejklasičtější učebnicové selhání produktového marketingu.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Již celé čtvrtstoletí uběhlo od chvíle, kdy se Bill Cosby snažil přesvědčit diváky amerických televizí, že "nová Cola" je mnohem lepší než ta stará. Upravená receptura, která měla nahradit původní chuť nápoje se ovšem nebyla schopná prosadit a dodnes je považována za nejklasičtější učebnicové selhání produktového marketingu.
Celý případ je o to zajímavější, že před uvedením nové receptury bylo provedeno úctyhovné množství marketingových výzkumů a testů, které jasně poukazovaly na její úspěšnost. Pouze 10 - 12 % testovaných tehdy prohlásilo, že by novou Colu přestalo kupovat, 55 % bylo zásadně pro novou recepturu, zbytek preferoval spíše původní.
Po uvedení se však ukázalo, že výzkum rozhodně nekoresponduje se skutečností. Kromě toho se proti zrušení "kulturního dědictví", tedy ukončení používání původní receptury, postavila jak média, tak široká veřejnost. Coca-Cole tedy nezbylo než přiznat porážku a novou Colu z trhu postupně stáhnout.
K úplnosti se sluší ještě dodat, že celá akce mohla být jen dobře připraveným virálem, který měl poukázat na to, jak si lidé váží původní Coly a upevnit zákaznickou loajalitu. Odborníci však upozorňují, že taková možnost je velmi málo pravděpodobná - Coca-Cola by se pravděpodobně nebyla ochotna vystavit takovému riziku.

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.