7 nejkreativnějších počinů roku 2021 na pomezí reklamy a PR

4. 1. 2022 | Petr Michl, Beáta Vaňková
Zajímá vás, o jakých kampaních se v loňském roce nejvíce povídalo? Přečtěte si o tom, jak Reddit hacknul Super Bowl nebo jak značka Liquid Death namalovala kolekci skateboardů krví svého ambasadora. Máme pro vás 7 nejkreativnějších kampaní roku 2021.

Vytvořit efektivní reklamu a protlačit její sdělení s pomocí vysokého mediálního rozpočtu do hlav lidí není rozhodně lehká disciplína. Ještě o úroveň výše je ovšem to, když vytvoříte reklamu, která je tak zajímavá, že o ní začnou mluvit média ve velkém zadarmo. Přesně to je příklad následujících počinů, které z toho důvodu můžete vnímat i jako kampaně ze světa PR. Svou kreativitou a schopností přijít s něčím neobvyklým dominovaly loni tyto kampaně.

Reddit | 5vteřinová reklama na Super Bowlu 

Super Bowl je známý produkčně našláplými výpravnými spoty, které vypadají, jak vystřihnuté z těch nejdražších hollywoodských spektáklů. Ostatně podívejte se na přehled těch, co se v roce 2021 nejvíce povedly. Svým způsobem jim ale dala na frak jedna nenápadná reklama, která je tak mimoběžná, až musela zafungovat. Stojí za ní Reddit.

Reddit je mix mezi sociálním médiem a diskuzními fóry z počátků internetu. Jeho sociální aspekt jde těžko popřít, jen se na něm nesdružují komunity kolem lidí, ale spíše kolem témat. Události prvních týdnů roku 2021 navíc ukázaly, jak mohou být mocné. Na něm sdružená komunita fandů do investování akcií r/WallStreetBets dokázala poslat krátkodobě do oblak cenu akcií strádající společnosti GameStop a připravit tak o desítky miliard dolarů hedgeové fondy z Wall Street. Reddit kul železo, dokud je žhavé a je v médiích vykreslován jako silný hybatel dění. I tuto epizodu totiž zmínil ve své reklamě vysílané během Super Bowlu, místo klasické půlminutové stopáže si ale zvolil 12x kratší a oku lahodící vizuální zpracování nahradil textový vzkaz. A to s délkou, kterou za 5 vteřin skutečně nepřečtete.

Následující video naznačuje, jak v rámci reklamní přestávky dílo Redditu vyniklo. 

Pro jistotu přikládáme překlad textu

Wow, ono to skutečně zafungovalo.

Pokud toto čtete, znamená to, že naše sázka vyšla.

Spoty během zápasu jsou drahé, takže jsme si nemohli dovolit koupit úplný (myšleno se stopáží 30 vteřin, pozn. red.). Navštívila nás nicméně inspirace a rozhodli jsme se věnovat náš celý marketingový rozpočet za 5 vteřin reklamního času. Minulý týden jsme se od našich komunit naučili, že outsideři dokážou cokoliv, když se spojí za společnou myšlenkou.

Kdo ví, možná budete tím důvodem, proč učebnice o financích budou muset přidat kapitolu o „tendies“. Možná pomůžete R/SuperbOwl naučit svět o majestátnosti sov. Možná si dokonce tuto 5vteřinovou reklamu zastavíte.

Silné věci se stávají, když se lidé sdruží kolem něčeho, na čem jim skutečně záleží.

A je na to místo. Jmenuje se Reddit.

Značky investují tak velké prostředky do reklam na Super Bowlu mimo jiné, protože mediální pokrytí této události se nevěnuje jen její sportovní části, ale i reklamám. Se vstupenkou za 5,6 milionu dolarů za půlminutový spot se „dostanete do řečí“ a různých žebříčků, které reklamy vysílané během finále NFL hodnotí. Reddit nechal vysílat svou reklamu na 5 vteřin nikoliv celonárodně, ale jen v metropolitních oblastech měst New York, Los Angeles, Atlanta, Chicago, Dallas, San Francisco, Philadelphia, Boston a Washington, DC. Dá se tak očekávat, že za svůj „čas zazářit“ zaplatil výrazně méně. Přesto byl  PR efekt jeho výsadku mezi velké hráče značný. Tak trochu po vzoru komunity z WallStreetBets se rozhodl napálit ty skutečně bohaté tím, že nebude hrát podle pravidel.

Společnost H&M půjčovala mladým mužům obleky zdarma, aby udělali dobrý dojem na pohovoru

Ačkoliv současná doba umožňuje obléci se na pracovní pohovor neformálně, některé profese reprezentativní vzhled zkrátka vyžadují. Ne každý muž ale oblek vlastní nebo si ho může dovolit zakoupit. Proto oděvní společnost H&M minulý rok přišla s projektem „One/Second/Suit”, v rámci kterého zapůjčila mužům ve Velké Británii na 24 hodin oblek, aby mohli na pracovním pohovoru zazářit.

Za zmínku v této souvislosti stojí také projekt Dress for success, který už 23 let pomáhá ženám nejen s oblékáním na pohovory, ale také podporou a dovednostmi, aby byly ženy ekonomicky nezávislé a úspěšné. Ten aktuálně působí ve 145 pobočkách ve 24 zemích světa.

V rámci kampaně za úpravu zákona o držení zbraní Američané posílali Kongresu pohlednice z měst pamatujících masakr

Spojené státy jsou nechvalně proslulé masakry, v nichž figurují střelné zbraně. V kampani za změnu legislativy jejich držení, která pochází od advokátní neziskové organizace Change the Ref, se spojili grafici z celého světa. Vytvořili pohlednice zasažených měst, které zobrazují hrůzné činy, na které se jejich obyvatelé marně snaží zapomenout.

Kreativní nápad vychází z klasických turistických pohlednic, které si můžete zakoupit na památku v téměř jakémkoliv městě Spojených států. Akorát na těchto „pohledech ostudy“, nebudete obdivovat místní pamětihodnosti, ale komiksové znázornění masového střílení, které se ve městě odehrálo. Na zadní straně každého pohledu se nachází kromě klasické prázdné adresy také popis konkrétní tragické události.

Kampaň začala s nejznámějšími incidenty, které se odehrály ve městech Parkland, Columbine, Newtown a El Paso. Postupně se pak rozšiřovala o další americké lokality postižené tragickými událostmi, až se dostala na počet 50 měst.

Organizace vybízela obyvatele postižených měst, aby pohledy ostudy se vzkazem poslali konkrétnímu členovi amerického Kongresu buď písemně či elektronicky přímo z webu a pomohli ke změně legislativy o držení zbraní.

Vítejte v El Pasu, kde ve Walmartu roku 2019 muž zastřelil 23 lidí a dalších 23 zranil.

 

 

Zdravíme americký Kongres z colorádského Columbine, domova tragicky slavného Masakru ze střední.

  

Vítá vás prosluněný Parkland na Floridě. Zdejší střední škola je místem, kde v únoru roku 2018 devatenáctiletý Nikolas Jacob Cruz zastřelil 17 lidí a dalších 17 zranil.

  

Posíláme pozdrav z Newtownu v Connecticutu. V roce 2012 se na místní základní škole odehrála masová střelba, která po sobě zanechala 28 obětí.

 

Liquid Death maluje kolekci skateboardů skutečnou krví Tonyho Hawka

Influencer marketing je oblíbeným marketingovým nástrojem značek. Fanoušci si ale často kladou otázku, jestli jejich idoly produkty skutečně zbožňují, nebo to jen předstírají pro peníze. Společnost Liquid Death, která prodává minerální vodu v plechovkách, ale tuto fámu ve své kampani vyvrátila. Využila jako ambasadora Tonyho Hawka pro svou limitovanou kolekci skateboardů a místo klasické propagace produktu prostřednictvím sociálních sítí nebo reklamního spotu zpečetil Hawk svou spolupráci a věrnost značce vlastní krví.

Hawk „prodal svou duši" společnosti Liquid Death právně závaznou smlouvou, což technicky znamenalo, že Liquid Death vlastní Hawkovu krev. Značka se rozhodla toto privilegium využít a do 100 desek skateboardů vpravila Hawkovu DNA pomocí nátěru. Legenda skateboardingu si také zahrála v digitálním propagačním videu, které vytvořila společnost Humanaut. To zobrazovalo Hawkovu krev, jež byla odebrána a nakapána do červené barvy.

Prkna z limitované edice vytvořila společnost Prime Skateboards a jsou opatřena kresbami Willa Carsola, který vytvořil design plechovky Liquid Death. Desky stály 500 dolarů za kus a byly vyprodány během 20 minut. Část výtěžku byla věnována neziskové organizaci 5 Gyres, která bojuje proti plastům, a Hawkovu projektu The Skatepark Project.

Společnost Liquid Death je známá svými nestandardními marketingovými kampaněmi, které zahrnují reklamy na znetvořené plyšové hračky a zombie či iniciativu „Loving Homes For Plastic“, ve které burcovala své fanoušky, aby zaslali plastové lahve od Pepsi či Coca Coly zpět svým výrobcům.

#StillSpeakingUp: 4 zavraždění novináři znovu ožili prostřednictvím svých účtů na Twitteru

Mexiko je jednou z nejnebezpečnějších zemí pro novináře. V letech 2007 až 2019 bylo zaznamenáno 106 vražd novinářů. Proto vznikla iniciativa #StillSpeakingUp od organizace Propuesta Cívica, která má zvýšit povědomí o tomto problému.

Organizace použila technologii deepfake a „oživila” v Den mrtvých (Dia de Muertos) 4 zavražděné novináře, samozřejmě se souhlasem rodin. Prostřednictvím jejich hlasů poslala vzkaz mexickému prezidentovi, jehož cílem bylo prosadit změny, které by posílily svobodu tisku a chránily novináře.

Iniciativa byla spuštěna na Twitteru 29. dubna 2021, tedy ve stejném týdnu, kdy se připomínal Světový den svobody tisku (3. května). V dalších hodinách po uvedení do pohybu se kampaň #SeguimosHablando stala tématem všech sociálních médií nejen v Mexiku, ale po celém světě, a to především díky skvělé reakci novinářů, aktivistů, celebrit, médií, nevládních organizací a veřejnosti.

Turistická kampaň Islandu jako alternativa k Zuckerbergově Metaverzu

Když v říjnu tohoto roku Mark Zuckerberg představil svůj Metaverse, nový sociální ekosystém pro virtuální realitu budoucnosti, inspiroval svojí vizí  mnoho milovníků sociální sítí, technologickým nadšenců a… Islandskou turistickou kancelář. 

Ta si vzala na paškál surreálné video, ve kterém Zuckerberg plánované změny představoval. Právě jeho toporného výkonu si všimli na Islandu a postavili na něm komickou kampaň na podporu cestovního ruchu s názvem „Icelandverse”.

Více než dvouminutové video tedy představuje nový svět „Icelandverse,“ který by si zasloužil slogan „více než jen virtuální realita.“  Ve spotu se nám nabízí překrásné výhledy na zamrzlou krajinu, koupel ve vulkanickém jezírku a dokonce „lidé, které můžete oslovit“.  Celou tou nádherou nás pak provádí „Šéf vizionářské divize“, jistý Zack Mossbergsson.

Mossbergsson si ovšem nedělá srandu pouze z podivného žánru původního videa, ale zesměšňuje i Marka Zuckerberga osobně. Když se například ve spotu objeví s podivnou maskou na obličeji, oslavuje tím Zuckerbergovo slavnou vášnivou náklonnost k opalovacím krémům. I díky těmto geniálním detailům se islandský spot stal záhy po jeho publikaci virálním.

Balenciaga udělala ze Simpsonových hvězdy pařížského fashion weeku

Luxusní španělská módní značka Balenciaga se odvážných kolaborací nebojí. Po hrdinech počítačové hry Fortnite do svých modelů zahalila také obyvatele městečka Springfield a udělala z nich modely vyhlášeného pařížského týdne módy. V rámci spolupráce se seriálem Simpsonovi vznikla speciální desetiminutová fashion epizoda, která se promítala při příležitosti představení nové kolekce jaro/léto 2022 v rámci letošního fashion weeku v Pařiži na přelomu září a října. 

Celý speciální díl Simpsonových si můžete přehrát na YouTube kanále Balenciaga, přenesete se tam i s klikem na sestry Marge, Patty a Selmu, na obrázku níže. 

Díl je kromě luxusních modelů a francouzské hudby plný především specifického humoru, který na sitcomu milují lidé z celého světa už 32 let. Nejsme jistí, že návrhář Gvasalia i ve skutečnosti považuje Marge Simpsonové celého světa za „přesně ten typ ženy, který chce oslovit” – protože málokterá běžná žena má v šatníku kousky od Balenciagy. Přesto věříme, že unikátní epizodu ocenili nejen návštěvníci promítání v Théâtre du Châtelet v Paříži a milovníci módy.

Právě popkulturní rozměr posílený i tím, že se na přehlídce v animované podobě mihli například Kim a Kanye Kardashianovi nebo Justin Bieber, přispěl k tomu, že se o přehlídku zajímala média a lidé, pro které by nebyla jinak tématem.

Tip redakce: 

Tančící tatínkové, zasněné maminky, Satan v práci a LEGO rytíř. Rok 2021 nám reklamní kreativci nabídli spoustu příjemné lidskosti i zábavných překvapení. Pojďte si nyní vychutnat plody jejich práce se seznamem 10 nejlepších reklamních spotů za rok 2021.

 

Štítky dokumentu: Formy PR Kreativní inspirace
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: