Banksy versus New York

18. 10. 2013 | Petr Michl

Banksy je jedním z nejznámějších umělců dneška. Dokázal posunout vnímání street artu a graffiti z čistého vandalství na formu umění, která může obohatit veřejný prostor. Kde se ocitne, tam je o něm vědět. Bezezbytku to platí pro jeho současný pobyt v New Yorku. Momentálně ho asi nemají příliš v oblibě v síti fast foodů, McDonald's. Uveřejnil totiž plán pro příští týden, kdy o polední pauze vyloží vždy před jinou pobočkou svou sochu Ronalda McDonalda, které pak umolousaný pucflek začne leštit boty.

Má samozřejmě jít o uměleckou instalaci bojující proti kapitalismu. Proč je jeho symbolem ze všech dostupných možností zase McDonald's, je těžké říct. Je však jasné, že u strýčka McDonalda z toho radost nemají. Tato akce jednotlivce může částečně poškodit reputaci značky. Níže si můžete prohlédnout Instagram video z leštění.

Dobrou stránkou Banksyho je, že si umí udělat dobrý den i ze svého jména. Jméno jako značka má v umění extrémní hodnotu, dílo samo o sobě ji neobhájí. Banksy to předvedl tím, že prodával v Central Parku vlastnoručně podepsaná plátna. Některá z nich měla odhadovanou cenou až 140 tisíc dolarů. Akorát u stánku nestál on a nikdo nevěděl, že se prodává „ten slavný Banksy". Za den tak utržil za 8 prodaných pláten jen 420 dolarů.

S tím jsme ovšem zásobu newyorkských projektů Banksyho realizovaných během pouhých několika týdnů nevyčerpali. Jako upozornění na zacházení s jatečními zvířaty objížděl ulice New Yorku a specielně pak oblast, kde jsou jatka, s náklaďákem, z kterého vykukovaly plyšová domácí zvířata. Všechny ty plyšové ovečky a prasátka pištěly, jak to hračky dělají, a celá akce měla větší ohlas než desítky běžných demonstrací aktivistů za práva zvířat dohromady. Video s názvem Sirens of a Lambs dosud zaznamenalo více než 3 miliony zhlédnutí.

S Banksym můžeme v lecčem nesouhlasit, ale ignorovat ho jde těžko. Jako inspirací ho mohou brát i všichni lidé z PR a marketingu, kteří se snaží dosáhnout co největší mediální pozornosti za co nejmenších nákladů. Banksy je totiž mužem z ulice, který se stal světovou celebritou čistě skrze svá díla, která vyvolávají kontroverzi, ale zároveň nutí k zamyšlení.

 Zdroj: www.banksyny.com

Štítky dokumentu: Budování značky Formy PR
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.