Black Friday poprvé bez rekordu? Češi šetří. Bojí se lockdownu a zdražování

23. 11. 2021 | redakce
Black Friday letos dost možná nebude rekordní. Vypadá to tak podle nákupního indexu společnosti Salesforce a dat Shopsysu. Prognóza společnosti Shoptet ovšem čeká navýšení tržeb za BF o pětinu na 4 miliardy korun.

 

Češi se bojí lockdownu, a proto rozložili své vánoční nákupy do delšího časového období. Někteří mají dokonce už všechny dárky nakoupené prozrazují data nákupního indexu společnosti Salesforce a dat Shopsysu. Na vině je i zdražování, obava z něj, ale i nedostatek žádaného zboží. Chybí materiál, prodlužují se dodací lhůty a jedná se o globální problém. Ve 3. kvartálu 2020 dosáhl meziroční růst obratu e-shopů celosvětově 63 %,letos je to za stejné období pouze 11 %. Česká republika je na tom podobně.

Loňský Black Friday byl rekordní. Nyní si Češi utáhnou opasky

Black Friday letos připadá na 26. listopadu a někteří e-shopaři už teď hlásí, že jim v e-shopech ve třetím kvartálu 2021 obrat v meziročním srovnání stagnoval, či přímo klesl. „Loňský Black Friday byl rekordní. Růst tržeb se oproti očekávaným 15 % vyšplhal téměř na dvojnásobek. Zejména z důvodů šetření spotřebitelů lze však očekávat, že se nyní prodeje zvýší pouze v menší míře. Vyloučit v některých segmentech nelze ani stagnaci,“ říká Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys. Jeho slova potvrzuje Jan Svášek, E-commerce Hosting Consultant ze společnosti vshosting~: Vloni jsme rapidně navyšovali kapacity hostingových řešení. Nápor na e-shopy během Black Friday byl enormní, a proto naši e-commerce klienti skokově potřebovali více výkonu. Letos Češi začali nakupovat dříve, e-shopům jsme tak výkon navyšovali dávno před Black Friday. Zaměřili jsme se i na technologická vylepšení. Na druhou stranu tentokrát nápor zřejmě bude více rozložen v čase a přímo na Black Friday neočekáváme tak raketový nárůst.“

Na Českou republiku aktuálně dopadá již pátá vlna COVIDu, kterou ovšem tentokrát provází větší zdražování. Inflace vytrvale roste, ze zářijových 4,9 % meziročně se vyšplhala na 5,8 % v říjnu. Ať už je řeč o pohonných hmotách, stavebním materiálu, bydlení, potravinách a dalších, je jasné, že ceny jdou jednoduše nahoru.

Jaká je predikce pro nakupování Čechů na Black Friday?

Přestože je Česká republika dlouhodobě e-shopovou velmocí, poprvé v historii se schyluje k tomu, že rekordní prodeje se letos konat nebudou. Zdražování zboží, ale i otevřené kamenné prodejny a obavy z nedostatku zboží skladem, to vše bude mít s velkou pravděpodobností za následek menší tržby e-shopů na Black Friday.

Už teď je od některých obchodníků slyšet, že zákazníci dávají přednost základním potravinám a dalším nezbytnostem. Na nákup dalších věcí už jim nezbývají peníze. Vypadá to, že si našetřené peníze z předchozích měsíců schovávají spíše na účty za elektřinu, než na utrácení po obchodech před Vánoci.

 

Naděje na konci objednávky

Spíše plný než prázdný nákupní košík nicméně očekává ve své predikci letošního Black Friday společnost Shoptet. Ta má pod správou více než 28 tisíc e-shopů a očekává, že se letošní tržby během tohoto slevového období, konkrétně přímo Black Friday víkendu, přiblíží 4 miliardám korun — počítá tedy až s pětinovým meziročním růstem.

Proti tomuto odhadu nicméně částečně stojí to, že BF slevy jsou u některých e-shopů již aktivovány.  „Letošní rok je extrémní v tom, že lidé nakupují ve velkém již dva týdny před klasickým Black Friday. Důvodů je několik – kromě obavy z nedostatku zboží je to také obava z možného dalšího lockdownu,” uvádí Jindřich Kadeřávek, CEO společnosti Element Logic Czech Republic, jež na český trh dodává automatizovaná skladová řešení. Letošní svátek slev, který letos připadá na pátek 26. listopadu na, by měl být i tak zajímavý.

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.