Business Intelligence z doby bronzové? Udělejte update!

7. 6. 2019 | Roman Ružica


Excel v roce 2000 př. n. l.


Business Intelligence (BI) je (stejna jako Big Data) buzzword, který slýcháte často. Mnohdy ale nemají jasné, co tyto termíny znamenají, ani ti, co je vyslovují. Tento text z pera Romana Ružicy z agentury Taste má za cíl polopaticky vysvětlit, k čemu může být BI dobré.

Pojem Business Intelligence se do češtiny překládá poměrně těžko. Slovo Intelligence je zde totiž použité ve významu „intel“, tedy soubor aplikovatelných faktů, který nám pomáhá při rozhodování. BI označuje celý proces od identifikace důležitých dat až po prezentaci těchto zjištění za účelem přijetí nových opatření.

Tento způsob rozhodování je s námi v různých obměnách od nepaměti. Po sklizni naši předci spočítali, jaká pole přinesla nejvíce obilí, a na základě toho rozhodli o setbě pro další sezónu. Systém, který fungoval obstojně před 4000 lety, nám významně pomáhá při rozhodování i v současnosti. Je však nutné jeho podobu aktualizovat.

BI dříve a dnes

Budeme upřímní. Pokud zaměstnanci vaší firmy stále tráví čas kopírováním a přepisováním excelovských tabulek, úspěšně jste ušetřili čas zkombinováním počítadla a hliněných destiček do jednoho nástroje. Podívejte se, jak vám moderní BI dokáže přinést mnohem více.

 

1.    Sběr, skladování a čištění dat

Buzzwordy: Big Data, Internet of Things (IoT)

Doba bronzová: Záznamy se vedou ručně.

X

Doba digitální: V digitální době z obrovského množství automaticky sbíraných dat vybíráme ta, která mají pro váš byznys význam. Vstupní data automaticky validujeme.

 

2.       Modelování a komunikace

Buzzwordy: Machine Learning, Artificial Intelligence, Reporting

Doba bronzová: Experti přepisují záznamy z několika zdrojů na větší hliněné destičky, na kterých provádějí další výpočty. S těmi pak jdou za svými nadřízenými a ti zase svými.

X

Doba digitální: Automatizovaný proces transformuje sesbíraná data na rychle pochopitelné dashboardy a reporty, ke kterým mají přístup všichni zainteresovaní zaměstnanci. Ti si dokáží vytvářet vlastní analýzy, které jim pomáhají při rozhodování.

 

3.       Rozhodování

Buzzwordy: Data-driven, Plochá hierarchie, Automatizace, Transparence, Demokratizace

Doba bronzová: O všem rozhoduje pouze malá skupina na vrcholu hierarchie.

X

Doba digitální: Rozhodnutí vznikají na nejnižším možném stupni organizace, který má dostatečně expertní zázemí. Rozhodnutí o častých a jednoduchých problémech jsou plně, nebo z velké části automatizované. Vrcholový management řeší jen ty nejdůležitější problémy.

 

Po tomto výčtu jistě nikdo nechce zůstat pozadu. Jaké konkrétní kroky vás oprostí od minulosti?

1. Identifikovat pilotní use-case

Nezáleží na tom, jestli je datový přístup ve vaší firmě součástí promyšlené strategie, nebo se jedná o partyzánskou záležitost izolovaných oddělení. Jestli chcete ostatní přesvědčit o užitečnosti dat, vymyslete krátký projekt, jehož výsledky uvidíte během pár měsíců.

2. Nenechte si daty diktovat, do jakého projektu se pustit

Nevybírejte projekty podle toho, která data již máte. Největší hodnota pro vaši firmu se může skrývat jinde. Toto bylo i jedno z hlavních témat letošního Data restartu.

3. Vybrat si správného partnera

Pro pilotní projekty bude pravděpodobně každá firma potřebovat externí pomoc. V této fázi je potřeba vybrat si někoho, kdo zvládne celý projekt dotáhnout do konce. Pokud máte dostatek nápadů na pilotní projekty, zkuste je rozdělit mezi více dodavatelů. Zjistíte tak, jaký styl spolupráce vám nejvíce vyhovuje.

Tak co, posunuli jste se už do doby digitální? Anebo používáte jen moderně vypadající hliněné tabulky? 

Štítky dokumentu: Marketingové nástroje
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.