Canon chce dodat kontext virálním fotografiím. Vytvořil proto speciální databázi, která má pomoci odhalit fake news

29. 7. 2020 | Milada Zemanová
Databáze Truthmark bude sdružovat fotografie od fotografů a zpravodajských novinářů. Kdokoliv na světě následně bude moci nahrát snímek, o kterém by se chtěl dozvědět bližší informace. Pokud se v databázi bude nacházet, zobrazí se mu informace typu, kdy a kde byla fotografie pořízena, v jaké situaci apod. Tento popis poskytnou samotní autoři snímků.


Zdroj: Daniel Etter / repro Canon

Říká se, že fotografie vydá za 1 000 slov. S tím lze souhlasit, nicméně v současné digitální době jsou fotografie mnohdy vytržené z kontextu. Často jsou pak doprovázeny lživým komentářem, jsou zahrnuty do falešných zpráv a vyznívají zcela jinak, než jak byly pořízeny.

Aby nedocházelo k těmto situacím, založil známý výrobce digitálních fotoaparátů (a nejen jich) Canon databázi s názvem Truthmark. Databáze, za kterou stojí také agentura Uncle Grey Copenhagen, je globálně dostupná a lze v ní libovolně vyhledávat. Fotografové do ní mohou nahrávat své snímky a současně k nim připsat skutečné příběhy, které za jednotlivými fotografiemi stojí.

Následně kdokoliv, koho bude zajímat kontext určité fotografie, může databázi využít. Stačí do ní nahrát vybranou fotografii a čekat na výsledek. Pokud bude v databázi nalezena shoda, zobrazí se popis od autora. Databáze Truthmark by měla fotografii rozpoznat i v případě, že byla nějakým způsobem upravena.

Spuštění databáze Truthmark doprovázela i kampaň na sociálních sítích. V rámci ní se uskutečnily rozhovory s oceněnými fotografy Ivor Prickettem, Johnny Haglundem a Daniel Etterem. Každý z nich hovořil o důležitosti kontextu u zpravodajských fotografiích. Právě třeba fotografie Daniella Ettera vyfocená v roce 2015 zachycuje iráckého uprchlíka Laitha Majida se synem v náručí a slzami štěstí z konce strastiplné cesty v očích. Byla ale použita s mnoha jinými narativy v jiných kontextech, například jako důkaz, že uprchlická vlna dorazila na pobřeží Kanady.

Clara Prior-Knock, jedna z kreativních ředitelek v Uncle Grey Copenhagen, ke kampani uvedla:

„Sociální sítě jsou zdrojem zpráv pro stále více lidí. Až příliš často umožňují propagovat agendu než šířit zpravodajské informace. Bohužel vidíme, že v tomto prostředí lži cestují stejně rychle jako pravda. Právě proto jsme chtěli vytvořit nástroj, který pomůže čtenářům i fotografům bojovat proti šíření dezinformací.”

Štítky dokumentu: Budování značky Formy PR
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.