Deníček čokoládového fotra

22. 3. 2017 | Petr Michl
Je to úspěch, nebo fiasko? Poslední kampaň čokolády Orion svědčí o nevyzpytatelnosti influencer marketingu a obtížnosti interpretace jeho výsledků.



To, že se posílají produkty influencerům, není dnes nic neobvyklého. Povětšinou jim přitom musíte zaplatit za to, aby se s ním pochlubili i svým followerům. Když něco takového chcete zadarmo, musíte se hodně snažit. A v některých případech je příjemné překvapení stejně jen otvírákem pro vzájemnou konverzaci, v níž zazní chtěná částka ze strany influencera. Vypadá to, že přesně to byl i scénář kampaně čokolády Orion.

Zástupci značky se u příležitosti představení nových čokolád (intenzivních a jemných) rozhodli oslovit influencery se starším publikem. A tím něčím navíc byla podobizna každého influencera na zadní straně čokolády vyrytá umělkyní Terezou Pirščovou. U někdejší královny českých mama vlogerek Terezy Markové a.k.a. MamaLifestyle to zafungovalo skvěle a její fotka na Instagramu má více než 3 tisíce lajků.


Zdroj: Instagam / mama.lifestyle

 

A ego bylo polechtáno i zpěvákovi Miro Žbirkovi.

Oslovení Dominika Landsmana, autora blogu Deníček moderního fotra, ovšem přineslo poněkud netradiční výsledek. Místo obvyklého poděkování a ukázání produktu, ideálně s kresbou, doprovodil svůj snímek s čokoládami doslova amfetaminovým kukučem a historkou, v níž prozradil, že ho chtěl Orion zaplatit.

Landsman přitom není žádný nelida. Má dle svých slov srdíčko na dlani, a proto k fotografii přidal i pár reklamních sloganů:

„Chtěli bychom vás poprosit, zda by bylo možné na vašem Facebooku se o Orionu zmínit….“
No, jako nevím. Čokoláda zadarmo, dobrý, ale reklamu za čokoládu by chtěl každý.
„Samozřejmě vám zaplatíme…“
No, hele jako já nejsem z kamene. Se mnou se dá mluvit. Já mám srdíčko na dlani. Jsem hodný člověk. Přeci nenechám Orion jít žebrotou. Určitě má pan Orion taky děti, takže to vlastně dělám pro děti.
„Ještě bychom vás chtěli poprosit, pokud by to bylo možné, aby reklama byla alespoň trochu seriózní. Umíme si představit nějakou seriózní fotku a k tomu krátký text s mírným a vlídným humorem“
Samozřejmě. To dá rozum. Přikládám tedy nejvíc seriózní fotku, kterou dokážu.


A ještě reklamní text: 
- Čokoláda Orion je mnohem lepší než třeba.. no třeba jiná čokoláda a je e dokonce lepší než běžný prací prášek.

- Čokoládu Orion doporučuje devět z deseti diabetiků

Dokonce zajdu tak daleko, že pro Orion vymyslím nějaký úderný slogan:
 

- Čokoláda Orion – tvého srdce šampion. (Ty vole to je trapný.)

- Čokoláda Orion – lepší než kamion (no, to jsem to moc nevylepšil. Když ono se na Orion toho moc nerýmuje. Tak jinak)


- Čokoláda Orion – káva pro chvíle pohody (Hele, za tohle mi asi nezaplatěj)

No nic. Slogan asi nebude. Každopádně si všichni kupujte Čokoládu Orion ORION Čokoláda. Pokaždé, když si nekoupíte čokoládu Orion, půjdete do peklíčka."


A teď je tu ta otázka, jestli se jedná o fiasko Orionu a totální neodhadnutí „úplatnosti" influencera, nebo obrovský úspěch jen díky tomu, že příspěvek ze stránky Deníček moderního fotra má jistě velký dosah, přes 4 tisíce lajků, více než 100 komentářů a velmi podobný počet sdílení. Ta přišla, protože mnoho ze sdílejících se domnívalo, že „moderní fotr" Landsman Orion po svém setřel. Na řešení tohoto dilematu se jednoznačně neshodli ani profesionálové ve skupině Staráme se o marketing (a  sociálno). Samotný Orion se nicméně v komentářích dotyčného příspěvku sám plácá po ramenou s tím, že „za tři čokolády dobrá práce".

Nedokážeme rozklíčovat, jestli to byly skutečně jen 3 čokolády, nebo zdali k nim přišlo i nějaké peněžní plnění (edit 22. 3., 14:30: dle vyjádření Dominika Landsmana šlo o placenou spolupráci, a to nejen čokoládou - pozn. red.). Vlastně se ale k hodnocení zástupců Orionu váhavě přidáváme, i když protiargument, že příspěvek neukazuje ani konkrétní druh čokolády a vlastně jen říká, že si chtěl Orion Landsmana koupit a on na to vtipně reaguje, je také relevantní.
Tato neuchopitelnost vyhodnocení práce s influencery redukující se na počítání dosahu a engagementu a abstrahující od toho, jaké sdělení od influencerů jejich publikum dostává, je ovšem minimálně matoucí. Dokládá to, nakolik je práce marketérů s influencery nevyzpytatelná a nakolik je její hodnocení často jen věcí interpretace.

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.