Do světa esportu stále více pronikají ženy. Roste také počet diváků i zájem značek

13. 9. 2021 | redakce
Dříve asijský fenomén je nyní již naprosto běžným jevem v USA, v Evropě, ale i v České republice. Podívejte se na data o trhu, který za posledních 6 let vzrostl šestinásobně.


Zdroj: esport.cz

Fenomén esportu se těší stále větší oblibě. Za posledních 6 let vzrostl trh šestinásobně, čehož si začínají stále více všímat velké značky. Ty investují do esportu nemalé finance a chtějí být v tomto segmentu vidět. Za minulý rok vzrostla odhadovaná velikost trhu tuzemského esportu na padesát milionů korun. Celosvětově pak dosahuje hodnoty přes miliardu dolarů. Přestože esport sledují a hrají převážně muži, jeho popularita značně stoupá také u žen.

Dříve asijský fenomén je nyní již naprosto běžným jevem v USA, v Evropě, ale i v České republice. Platforma Twitch.tv, která vysílá živě herní přenosy, zaznamenala za loňský rok nárůst o 92 % v počtu zhlédnutí českých esportových soutěží. Přestože covid urychlil zájem o esport, očekává se obdobný růst i pro následující roky.

Podle studie Deloite přesáhl celosvětově trh esportu v minulém roce jednu miliardu dolarů. V tuzemských podmínkách se hodnota trhu odhaduje na padesát milionů korun. Každoročně roste rovněž i počet hráčů. Celosvětově esport přilákal půl miliardy diváků a přes čtvrt milionů pravidelných sledujících živých přenosů připadá na ČR.

Nejedná se o ryze pánskou záležitost

V esportu dříve panoval předsudek, že se jedná o úzkoprofilovou záležitost mladých nadšenců, převážně mužů. Podle výzkumných dat shromážděných G2A Academy jsou ale téměř polovina hráčů ženy. Podle posledního průzkumu mezi zákazníky online herního tržiště G2A ve věku nad 15 let na téma „Ženské hráčky“, který probíhal letos v červenci, jen 13 % hráčů vnímá gaming za rozhodně mužský sport.

Podle 57 % dotázaných pak mezi muži a ženami nepanuje diskriminace na základě pohlaví. Podle průzkumu České asociace esportu se mezi hráči nejčastěji profilují muži ve věku od 15 do 29 let, z Prahy nebo Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. Mezi nejoblíbenější hry patří  CounterStrike a League of Legends. Nejčastěji hráči hrají na počítači a 75 % všech hráčů dokonce tráví až několik hodin denně sledováním streamů. Esport se tak stává již mainstreamovou záležitostí. Dle ISFE dokonce v Evropě platí za hráče videoher v průměru až 50 % populace ve věku 6 až 64 let.

Zájem médií o esport vzrostl o 123 %

Esport patří mezi jedno z nejrychleji rostoucích odvětví a zasahuje do spousty oblastí ekonomiky. Například do marketingu. Podle Výroční zprávy českého esportu za rok 2020, kterou vydává Česká asociace esportu, se výrazně zvýšil i zájem médií, zvláště pak v online prostředí, ve kterém zaznamenali nárůst o 123 %.

Podle Asociace komunikačních agentur tak esport láká pro svůj marketingový potenciál stále více firem a značek, které do něj chtějí investovat. „Z marketingového hlediska se jedná o obsah jako jakýkoliv jiný. Esport navíc kombinuje možnosti prezentace klasického sportu a online her,“ uvádí Marek Hlavica, ředitel Asociace komunikačních agentur a dodává: „Existuje velké množství způsobů, jak se mohou značky zapojit do propagace skrze esport. Například se mohou stát sponzory sportovních týmů, ligových zápasů, ale i jednotlivých eventů. Využít se dá také klasické reklamy během živého vysílání, ale také zaměřit se na okamžité konverze.“

Propojení značky s esportem je již běžný jev

To je důvod pro svoje jméno s esportem již propojily nejen tradiční sportovní brandy, jako jsou Red Bull a BMW, ale i napříkladi Marvel Entertainment. Zájem mají rovněž banky, poradenské společnosti a brandy se sportovním oblečením. „Jedná se o odvětví, do kterého stále přichází noví hráči, tedy potenciální spotřebitelé, kteří si zakládají nové kluby, asociace a podobně. Takže ti, kteří se na toto odvětví zaměří mají unikátní možnost se, minimálně v našem prostředí, stát průkopníky,“ komentuje Hlavica.

Ze specializovaných kanálů se dostává  esport velmi často již i do těch tradičních. Do budoucna se rovněž počítá i s možností, že by se finále sportovních utkání mohlo vysílat živě na sportovních programech.

Mezi nejoblíbenější druhy her pak dle studie Deloitte patří střílečky (46 %), bojové arény pro více hráčů z kategorie MOBA (39 %) a sportovní simulace (35 %). Z posledních jmenovaných je pak nejoblíbenější FIFA (62 %).

Esport ve světě

O hlavní města esportu vždy usilovala především čínská města, například město Hangzhou se představuje jako město esportu a do roku 2022 plánuje provést investice spojené s esportem za 1,3 miliardy dolarů. Například ale v Evropě, ve Francii, na sedmém největším esportovém trhu na světě se za minulý rok dostala hodnota trhu na 5,3 miliardy EUR. Ve Francii pak hraje pravidelně 1,3 milionů lidí. V Dánsku dokonce ministerstvo kultury vydalo vlastní program na podporu kultury, gamming má zde hodnotu přibližně 22,5 miliard korun.

Kam dál?

Oblíbenost sledování hraní počítačových her jako sportu neustále roste. V České republice má už téměř milion diváků. Objevte potenciál, který mohou značky využít ve svůj prospěch a zjistěte, jak vypadá profil typického českého hráče

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.