DVTV vybrala na Startovači přes 2,1 milionu korun. Překonala plán o 287 %

1. 7. 2015 | Petr Michl
Gratulujeme DVTV! Na naději na nalezení dostatečného formátu podpory kvalitní žurnalistiky to ale bohužel nevypadá.

Ze začátku to vypadalo jako tak trochu bláznivý projekt. Uznávaní novináři a dlouholeté tváře pořadu České televize Události, komentáře opustili televizi veřejné služby z části i pro spory o míru její veřejnoprávnosti. Sami pak poskytli od května 2014 vydavatelství Economia formát DVTV, do značné míry to samé, co bylo vidět ve zmíněném televizním pořadu, akorát se skromnějším zázemím, větší dramaturgickou svobodou, menším tlakem na každodenní politickou aktuálnost a často i delší stopáží samotných rozhovorů, které jsou zpravidla tzv. jeden na jednoho.

Rok poté lze označit projekt za úspěšný a uznávaný. Jména Daniela Drtinová a Martin Veselovský mají stále svůj punc novinářské extratřídy, i když tentokrát je „televize" jejich a vysílá se online. Po roce si proto dvojice dovolila oslovit veřejnost na crowdfundingovém portále Startovač s žádostí o podporu na další rozvoj svého projektu. Cílem bylo vybrat 750 tisíc korun za účelem zlepšení práce týmu DVTV. Tato meta byla 30.6., kdy skončila možnost přispět, několikanásobně překonána. Konkrétně byla cílová částka překročena o 287%. Vybráno bylo 2 154 486 Kč.


Zdroj: www.startovac.cz

Mezi sponzory převažovali mikro dárci. Těm, co investovali do DVTV 200 Kč, bude jmenovitě poděkováno ve speciálním díle pořadu. Populární byla odměna zahrnující hrnek s logem pořadu za 650 Kč nebo ta s trikem za 890 Kč. Sponzoři za 100 tisíc Kč, kteří by se objevovali v titulcích pořadů, se oproti tomu našli dle údajů na Startovači jen dva.

DVTV nabízela i roční koncesionářské" předplatné za 1 620 Kč, které zahrnuje podcasty pořadů a případné přepisy rozhovorů. A jak jsme dospěli k částce 1 620 Kč? Jednoduše - poctivý koncesionářský poplatek je 135 Kč, za rok rovných 1 620 Kč. Podpořte tedy svoji televizi proto, že chcete, ne proto, že musíte," uvádí na portálu Startovač. Jde tedy o jakési vymezení proti veřejnoprávní TV a rozhlasu, minimálně tedy apel na ty, kteří v DVTV vidí jakousi veřejnoprávní službu o stejné hodnotě. Martin Veselovský v jednom z videí žádajících o podporu ostatně říká říká: „Přispějte na první webovou televizi veřejné služby.”

DVTV se sluší ke crowdfundingovému úspěchu pogratulovat. Je to pocta a odměna za jejich skvělou práci. Je to ale zároveň ukázka toho, jak lze v Česku plně financovat nezávislou žurnalistiku? Nikoliv.

DVTV v textu lákajícím své investory uvádí: „Ale my chceme víc. Chceme točit víc rozhovorů, chceme dělat speciální projekty v regionech, chceme točit předvolební debaty. Díky vám budeme moct investovat do rozvoje DVTV - náročnější projekty, víc obsahu, to vše si vyžaduje i kvalitnější přípravu a rešerše. A jeden moderátor tohle všechno sám zvládnout nemůže. Abychom mohli vytvářet nekompromisní a věcně podložený obsah, rozšíříme tým spolupracovníků, ideálně tak dáme šanci mladým novinářům, aby mohli získat praxi v zavedené redakci.Za vaše peníze dostanete i archiv podcastů našich rozhovorů a debat i jejich přepisy. Budete tak mít možnost poslouchat nás v autě, cestou do práce, v MHD i při sportu, nebo odpočinku. To vše offline a s minimálními nároky na přenos dat."  Velkou část z toho přitom DVTV přislíbila s cílovou částkou 750 tisíc korun... Za jeden z obecně deklarovaných nešvarů české novinařiny je považován syndrom 20 za 20 - tedy nabírání mladých dvacetiletých lidí, kteří jsou ochotni dělat velmi náročnou práci i za 20 tisíc korun měsíčně. DVTV slibuje najmutí nadějných studentů, kteří budou dělat rešerše a v branži rozhodně nijak populární a intelektuálně povznášející dřinu přepisu rozhovorů. Už samotná cílová částka naznačuje, že odměna za tuto činnost nebyla v plánu nijak vysoká. Odklon od zmíněného nešvaru není patrný.


Splněné milníky DVTV díky vybraným prostředkům na Startovači. Zdroj: www.startovac.cz

Zároveň si je třeba uvědomit, že i téměř trojnásobná vybraná částka by celý tým DVTV na rok neuživila na tržní úrovni platů odpovídající tak vysoké kvalitě, kterou poskytuje. Ač byl apel na investory v lecčem veřejnoprávní, přeloženo střízlivou řečí má DVTV maximálně jakýsi veřejnoprávní étos pokračování poctivé práce, která byla v instituci, jíž toto adjektivum náleží, započata. Reálně to je ovšem soukromý projekt společnosti Online Partners, kterou rovnými díly vlastní Daniela Drtinová, Martin Veselovský, Jan Rozkošný a další editor Jan Ouředník. Ta poskytuje Economii určitý produkt, za který dostává paušálně zaplaceno. Dobrovolní investoři nyní svěřili DVTV prostředky na to, aby měla početnější podpůrný tým, jež jí její práci usnadní. Otázkou je, proč toto nezaplatí u tak oblíbeného a úspěšného projektu právě Economia. Minimálně pro jinak spíše klesající prestiž portálu Aktuálně.cz totiž znamená DVTV poměrně velké posílení značky. Dobrou reklamou je ostatně i pro Economii, v jejíchž prostorách se natáčí.

Nabízející se odpověď, že by se jí přidat prvně poptávaných 750 tisíc Kč nevyplatilo, by byla vyloženě smutnou zprávou pro výhled přesunu kvalitní a v starosvětském smyslu poctivé žurnalistiky bez kompromisů z tisku a TV do online prostoru. Více než 2,1 milionů korun od fanoušků je sympatickou sumou, ani ta by ovšem dlouhodobější provoz DVTV pravděpodobně nepokryla. Ze zaslouženého úspěchu DVTV tak lze mít radost. Skutečnou naději na světlo na konci tunelu pro plnohodnotné alternativní financování poctivé novinařiny ovšem zatím nepředstavuje.

Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.