Facebook opět přiznává, že poskytoval špatná data

12. 12. 2016 | Petr Michl
Nesedící počty reakcí u Live videí nebo špatné metriky lajků a komentářů v mobilní aplikaci a v Graph API. Facebook opět přiznal, že jeho analytice nejde věřit.Slibuje nápravu a přesnější odhad dosahu propagovaných příspěvků.

Za poslední čtvrt rok je tu už třetí odhalení špatných analytických schopností Facebooku. Nyní přiznal, že zobrazoval špatná data u live videí, ale i u lajků, komentářů a sdílení u příspěvků v mobilní aplikaci.

Live videa s mrtvými daty

Správci stránek se dívají na zhodnocení výkonu příspěvků v Insights, aby detailněji porozuměli tomu, jak si vedou. Nyní se ovšem ukazuje, že podrobná statistika u live videí často vůbec nesedí. Počet reakcí pod videi byl údajně správný, ale po jejich rozpočítání na jednotlivé reakce celkové číslo často nesedí.

Tato disproporce byla prý způsobena tím, že Insights k živým přenosům špatně přiřazovaly reakce mezi „reakce na sdílené příspěvky" a "reakce na příspěvek". Náprava by měla přijít v polovině prosince, čísla u reakcí přímo na příspěvek se prý zvětší až o 500 % na úkor druhé zmíněné metriky.

Aplikace přifukuje výsledky

Rozdílná data — konkrétně počet lajků, sdílení a komentářů — ukazuje Facebook i v případě informací, které jsou viditelné při vyhledání příspěvku v mobilní aplikaci, ve srovnání s těmi poskytovanými v Graph API.



Facebook k tomu uvedl: „Budeme pracovat na řešení této záležitosti, aby metriky lajků a sdílení souhlasily s těmi, které ukazuje vyhledávání v mobilní aplikaci. Upozorníme naše partnery, jakmile nastane nějaká změna."

Odhady dosahu propagovaných příspěvků mají být přesnější

Kritice byly podrobovány i odhady dosahu příspěvku poté, co bude propagován za určitou částku. Zde nejde mluvit o tom, že by bylo chybou to, že se Facebook pokaždé netrefil. Už od začátku šlo o odhady. Nyní by ale měly být spolehlivější. „Vylepšujeme naše metodologii určení potenciálního publika na základě testování části jeho vzorku a extrapolace. To nám pomůže přinést  více přesný odhad u daného cílového publika a lépe zhodnotit publika napříč platformami (Facebook, Instagram a Audience Network)," uvedl Facebook.

V posledních měsících jsme si na příslib vylepšení v reportování výsledků na Facebooku již poměrně zvykli. Fascinující ovšem je, že stále přicházejí nové oblasti analytiky, kde Facebook ukazoval data v rozporu s realitou. Dosud vedou hitparádu závažnosti desinterpretace dat více než 2 roky nepřesně zobrazované údaje o počtu zhlédnutí videí na Facebooku, ani nové nálezy ovšem nelze brát na lehkou váhu.

Stovky milionů inzerentů z kategorie těch menších z největšího sociálního média neutečou, Facebook si ovšem musí předcházet především top hráče. Společnosti typu Procter & Gamble jsou historicky zvyklé dávat obrovské peníze mediálním agenturám, které umísťují jejich reklamy mnohdy značně neefektivně. Digitální prostředí, včetně Facebooku, pro ně nese příslib jiného typu propagace, více přesného a založeného na datech.

Tento obraz je podobnými skandály pochopitelně poškozován. A navíc dává mediálním agenturám další argument, proč by se reklamní peníze dosud poskytované jim neměly přesouvat na Facebook. S rozvojem programatické reklamy slibující lepší oslovení cílových skupin to přitom bude mít Facebook ve vzájemném srovnání opět o něco těžší.

Zdroje: AdAge, Marketing Land, Facebook Newsroom

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.