Facebook poodhalil fungování newsfeedu

7. 8. 2013 | Petr Michl
Facebok vysvětlil změny ve fungování newsfeedu. Některé již zobrazené příspěvky dostanou druhou šanci, ale algoritmus bude mít „kratší paměť" na předchozí interakce.

Nevyzpytatelnost newsfeedu a čím dál obtížnější prosazování příspěvků firemních stránek na Zdi uživatelů vedly k mnoha debatám. Někteří správci profilů značek mluví jen o tom, že Facebook neustále mění algoritmus, aby snižoval organický dosah. Slušnou šanci oslovit své fanoušky příspěvky tak prý máte, jen když zaplatíte za jejich propagaci. Jiní poukazují na to, že se počet stránek, které průměrný fanoušek oblibuje, rapidně zvýšil, a je tak zkrátka větší konkurence. Pravda je pravděpodobně někde uprostřed.

Nepopiratelné ovšem je, že příspěvky před pomyslnými branami vašeho newsfeedu přešlapují v pěkné tlačenici. V průměru musí u uživatele bájný algoritmus vybrat ty vyvolené z 1500 příspěvků. Při takovémto počtu by skutečně byl chronologický newsfeed nepřehledný,

Story Bumping

I ve stávajícím nastavení se ovšem může stát, že už zobrazené příspěvky zapadnou. V newsfeedu uživatele jsou někde na spodních pozicích, ale on nezaroluje dolů, aby si jich všiml.

Proto bude Facebook takovýmto příspěvkům dávat další šanci. I když to, na jaké pozici v newsfeedu budou, v tomto případě není jasné. Dle testování Facebooku nicméně tento způsob vede k vyšší interakci uživatelů. Firemním stránkám pomohl k o 8 % většímu počtu lajků a komentářů. Při stávajícím nastavení algoritmu uživatelé skutečně uvidí v průměru 53 % ze zobrazených příspěvků. Při využití „Story Bumping" se tato hodnota výrazně zvýšila až na 70 %.

Last Actor

Zobrazování příspěvků a jejich pozice v rámci newsfeedu jsou určeny i teď na základě předchozí interakce. Facebook nyní poodhalil, co bude hrát v tomto ohledu roli. Vyhodnotí vašich 50 posledních interakcí se stránkami a ostatními uživateli. Interakcí je i prohlížení fotografií, zobrazení ve feedu stránky, zdaleka nejde jen o lajky a komentáře. Pokud obdivujete každodenně fotky spolužačky v bikinách, ač na její příspěvky jinak nereagujete, je i tak slušná pravděpodobnost, že se vám budou nadále v newsfeedu zobrazovat její statusy. Na obrázku níže je zobrazené fungování tak, že v 8 ráno zalajkuje uživatel Jessice Baker příspěvek, v průběhu dopoledne pak uvidí její další aktivity.

Stávající proměnné neznáme, ale kvalifikovaným odhadem na základě osobní zkušenosti si dovolím tvrdit, že nynější algoritmus pracuje s delším počtem interakcí než s pouhou padesátkou. Dle mnoha odborníků by firemní stránky měly nejlépe přidávat příspěvek každý den, možná „Last Actor" přispěje k tomu, že se „ideální počet" příspěvků během jednoho dne zvýší.
Cílem „Last Actor" je zohlednit aktuální zájmy uživatele, při tak omezeném počtu interakcí se dá téměř mluvit i o zachycení jeho nálady. V praxi samozřejmě může posilovat koncept „sejde z očí, sejde z mysli" – záleží na tom, jak velkou roli bude hrát tento faktor pro konečný výstup algoritmu.

Co to znamená pro firemní stránky?

Popsané faktory se týkají zobrazení příspěvků v newsfeedu uživatelů, implicitně ale mají pochopitelně dopad i na firemní stránky – na způsob, jakým budou schopni doručit svá sdělení na jejich Zdi. U „Last Actor" se nabízí již zmíněná úvaha o nutnosti publikovat častěji příspěvky. Vše se ale ukáže až v praxi. MarketingLand navíc upozorňuje na to, že Facebook používá rozdílný algoritmus pro placené a neplacené příspěvky. Pokud by se dosah firemních stránek obecně snížil, bude tu jistě placená cesta ven. Na další konspirační teorie je nicméně čas. Zatím je třeba říci, že EdgeRank jako termín je mrtev. Specialisti na sociální média nyní mohou jmenovitě zaklínat několik faktorů, o jejichž fungování mají bližší představu než dříve.

Zdroje: mashable.com, allfacebook.com

 

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.