Google a YouTube raději nenechávají informace o koronaviru na algoritmech

17. 3. 2020 | Milada Zemanová
Fake news a konspirační teorie mohou vytlačit běžné výsledky vyhledávání, a tomu se technologičtí giganti snaží zabránit. Algoritmy jsou upozaďovány a jejich místo přebírají lidé a ručně vybírají výsledky věnované koronaviru. Do popředí se tak dostávají ověřené informace od relevantních zdrojů.

Google i YouTube si uvědomují současnou krizi, a proto výsledky vyhledávání nenechávají na algoritmech. Uživatelům ukazují ručně vybrané výsledky, které pochází z relevantních zdrojů .

Pokud na těchto platformách zadáte výrazy jako „coronavirus” či „COVID-19”, objeví se vám výsledky z webů Ministerstva vnitra, Světová zdravotnická organizace apod. Tedy výsledky z ověřených a důvěryhodných zdrojů, které přináší faktické informace a nešíří konspirační teorie či nepodložené informace.

Právě toto řazení je důsledkem nouzového stavu, který Google aplikoval v rámci vyhledávání. Konkrétně upozadil jeho vyhledávací algoritmus a nahradil jeho práci ručně kontrolovanými výsledky. Google sice uvedl, že do svých algoritmů zabuduje více ochranných prostředků, nicméně stále jsou lidmi kontrolované výsledky tou nejjednodušší cestou, jak zabránit šíření dezinformací.

Výsledky vyhledávání spojené s koronavirem jsou součástí iniciativy SOS Alerts. Ta dává do popředí důležité informace související s krizovým tématem a ty následně Google implementuje nejen v rámci výsledků vyhledávání, ale i například jako součást Nákupů, Map, navigace Waze apod.

Dle slov Googlu má tento technologický gigant týmy po celém světě, které prochází obsah od vládních agentur, důvěryhodných médií a dalších zdrojů.

SOS Alerts byly poprvé představeny v roce 2017, kdy reagovaly na povodně a zemětřesení. V těchto dnech fungují coby zdroj informací ohledně koronaviru.

Google v zajetí lživých informací

Může se to zdát jako banální, ale v minulosti se na předních místech vyhledávání objevovaly konspirační teorie či mylné informace. Mezi první výsledky vyhledávání se tak dostaly informace, že bývalý prezident Barack Obama plánuje převrat, nacismus je ideologií Republikánské strany v Kalifornii, a že několik amerických prezidentů bylo členy Ku Klux Klanu.

Zdroj: The Outline

Díky tomu, že Google v případě koronaviru upustil od svých klasických algoritmů, výrazně komplikuje šíření dezinformací.

Omezená YouTube videa

Google přitom bojuje na více frontách. Videa na YouTube jsou také častým zdrojem nepodložených či lživých informací. A mnohdy se právě tento typ informací dostane do popředí.

Platforma YouTube si je ovšem tohoto nedostatku vědoma, a proto neustále zlepšuje svůj algoritmus. V případě koronaviru byla přijata opatření navíc. Autoři informující o koronaviru, kteří neprošli podmínkami pro inzerenty, nemají nárok na finanční odměnu. Čímž dochází ke snížení motivace k tvorbě falešného obsahu.

Je zřejmé, že výše uvedené kroky nezabrání kompletnímu šíření dezinformací, nicméně je dokáží výrazně omezit. A současně lidem ukazují, že mají hledat informace na oficiálních a ověřených zdrojích.

Zdroje: FastCompany, The Outline, YouTube

Kam dál?

Google a YouTube nejsou jediné platformy, které reagují na aktuální situaci s koronavirem. Facebook a Instagram také ve výsledcích vyhledávání jako první zobrazují jako první oficiální informace, mimo jiné od WHO. Navíc se snaží pomoci i jinak, například zakázaly reklamy na respirátory a obličejové masky.

Štítky dokumentu: Google YouTube
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.