Google ocenil české webové stránky s nejlepší uživatelskou zkušeností

12. 4. 2021 | redakce
Parametrů Core Web Vitals, skóre značícího dle Googlu dobré UX stránek, dosahuje v Česku až 31 % českých webů. Podívejte se, které e-shopy představují v tomto ohledu největší českou elitu.

 

Doby, kdy bylo normální čekat na načtení webové stránky i desítky sekund, jsou dávno pryč. Dnes už však nejde pouze o rychlost, hlavní roli převzala uživatelská zkušenost. Za účelem co nejobjektivnějšího měření spokojenosti uživatelů spustila společnost Google novou Iniciativu zásadních webových parametrů (tzv. Web Vital Initiative), jejímž cílem je podpořit diferencované zkoumání rychlosti načítání stránek. Dobrého skóre v měření dosahuje zatím necelá třetina českých webů, mezi české premianty v této oblasti pak podle Googlu patří například stránky Biano.cz, Glami.cz, Heureka.cz či Lékárna.cz.

Technologický pokrok změnil požadavky na uživatelskou zkušenost zákazníků navštěvujících webové stránky. Až 70 % uživatelů odmítá pokračovat v započatém nákupním procesu, pokud je pro ně nakupování příliš náročné. Zákazníci se dnes rozhodují během několika sekund. Ukazuje se také, že uživatelská zkušenost s webovou stránkou už není o nic méně důležitá než samotná nabídka prodejce. Až 83 % těch, kteří pro vyhledávání produktů a jejich koupi používají smartphone, přikládá stejnou váhu zkušenosti s webovou stránkou jako samotnému produktu či službě, kterou daná společnost nabízí.[1]

Snaha o vytvoření kvalitní webové stránky byla dříve doménou spíše vývojářů. Dnes však mají na tvorbě fungující webové stránky zájem také marketéři. Pokud totiž e-shop není optimálně nastaven z pohledu uživatele, může to vést k okamžitému odchodu zákazníka ze stránky, a tudíž i sníženému konverznímu poměru.

„V Heurece si uvědomujeme, že rychlost webu je důležitou součástí našeho úspěchu. Proto rychlost Heureky konstantně sledujeme na všech úrovních, od zdroje dat přes jednotlivé služby až po konečnou rychlost pro uživatele. Robustní a dobře škálovatelná infrastruktura nám umožňuje rychle reagovat při poklesu rychlosti. S nedávným uvedením nové responzivní Heureky se soustředíme především na metriky Core Web Vitals, které podle nás nejlépe reflektují dobrou uživatelskou zkušenost,“ komentuje František Šeda, Product Discovery Tribe Lead ve společnosti Heureka.

Měření uživatelské zkušenosti pomocí tří zásadních webových parametrů, tzv. Core Web Vitals

Zkušenost uživatele s webovou stránkou vyjadřují tři zásadní webové parametry. Jsou měřitelné v praxi a odrážejí reálnou zkušenost uživatele:

  • Rychlost načítání webové stránky LCP (The Largest Contentful Paint) — parametr LCP měří, jak rychle se načte hlavní prvek webové stránky tak, aby byla stránka viditelná uživatelům. Načítání tohoto prvku by nemělo trvat déle než 2,5 sekundy.

  • Čas do první interakce FID (First Input Delay) - parametr FID měří, jak rychlou odezvu mají funkční a klikatelné prvky na stránce, např. vyhledávací pole či tlačítka. Uživatel toleruje rychlost 100 milisekund.

  • Vizuální stabilita měřena metrikou CLS (Cumulative Layout Shift) - parametr CLS odhalí, jak velké jsou posuny prvků v rámci rozložení stránky. Může jít například o tlačítka, která po kliknutí odskočí na jiné místo. V pořádku je hodnota CLS 0,1.

Níže naleznete infografiku i s podílem Googlem zkoumaných webů v České republice, které naplňují u jednotlivých metrik jím navržené standardy. 

 

České webové stránky, které se dostaly do Síně slávy

Pokud jde o měření webových parametrů Core Web Vitals, dobrého skóre zde dosahuje až 31 % českých webů. Čeští obchodníci jsou tak na tom převážně lépe než jejich konkurenti v USA, Velké Británii, Francii nebo Polsku. Stále zde však existuje prostor pro zlepšení — více než dvě třetiny českých webových stránek je možné dále optimalizovat z hlediska uživatelské přívětivosti.

Síň slávy Core Web Vitals, kterou společnost Google sestavila ve spolupráci s IAB Europe a MMA Europe, poskytuje rady společnostem, které mají o takovou optimalizaci zájem. Zároveň také společnost v rámci ní ocenila české webové stránky, které v současnosti dosahují nejlepšího výsledku v měření uživatelské zkušenosti. K nim patří stránky nákupních agregátorů Biano.cz, Glami.cz a Heureka.cz, prodejců Bonami.cz, CZC.cz, Electroworld.cz, Košík.cz, Lékárna.cz, Mall.cz a Onlineshop.cz a slevový portál Slevomat.cz.

„V GLAMI chápeme website performance jako zásadní metriku, která ovlivňuje uživatelskou zkušenost a frekvenci používání služby. Ve vývoji produktu ji sledujeme na pravidelné bázi, nové funkcionality ji nikdy nesmí negativně ovlivnit a pravidelně zařazujeme technologická zlepšení do dlouhodobého plánu. Oceňujeme, že Google zveřejňuje výsledky od skutečných uživatelů (CrUX report) a pomáhá tak široké veřejnosti zlepšovat svoje weby, což ocení zejména zákazník,“ říká Ondřej Čech, software developer ve společnosti GLAMI.

„Rychlost načítání Lékárna.cz je pro nás klíčovým KPI, který sledujeme, abychom našim zákazníkům umožnili komfort v nakupování a nezdržovali je odezvou nebo sekajícím se zobrazením produktů. Jako jedna z oblastí, která nám pomohla byla implementace AMP na Lékárna.cz z pohledu rychlosti. I v letošním roce je rychlost a UX jeden z klíčových projektů, na kterém naši vývojáři pracují s cílem, aby Lékárna.cz byla na TOP místě v našem oboru zdraví a léky,“ říká Tomáš Bek, vedoucí IT oddělení ve společnosti Pears Health Cyber, která portál provozuje.

„Rychlost webu byla naší hlavní prioritou po celý rok 2019 a většinu své technické kapacity jsme věnovali zlepšování klíčových metrik. V současnosti jsou všechna nasazení monitorována z hlediska jejich vlivu na výkon webu,“ uvádí Michael Zelinka, CEO společnosti Biano

 
Štítky dokumentu: E-Commerce Google
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.