Google versus Seznam.cz. Kde hledají Češi více?

3. 3. 2020 | Petr Michl
O Googlu a Seznamu se dlouho mluvilo jako o dvou hegemonech, kteří mají rozdělený „trh vyhledávání“ napůl. Aktuální analýza nicméně ukazuje, že Seznam.cz značně zaostává.

Lidé se každý den obracejí na internetové vyhledávače s obrovským množstvím dotazů. V Česku se to přitom týká především dvou: Google a Seznam.cz. Aktuální analýza vyhledávání klíčových slov od nástroje Marketing Miner ukazuje, jak velký objem vyhledávání se odehraje na obou platformách.

Objem vyhledávání na českém Googlu

Celkový objem fulltextového vyhledávání ve vyhledávači Google za průměrný měsíc v roce 2019 podle odhadů Marketing Mineru činí 803 846 770. Tento odhad se počítán na základě všech klíčových slov s hledaností vyšší než 2 měsíčně. Češi tedy reálně vygenerují kolem 800 milionů až 1 miliardy dotazů každý měsíc na vyhledávači Google.

To znamená, že kdyby každý člověk v ČR (včetně dětí, seniorů) měl přístup k zařízení s internetem, pak by vygeneroval přibližně 80 dotazů měsíčně na Google. Pokud budeme počítat pouze skupinu obyvatel, která používá internet aktivně (což je podle dat ČSÚ přibližně 6,2 mil. obyvatel), pak vygeneruje zhruba 129 dotazů měsíčně. Přičemž mladší skupina bude pravděpodobně měsíčně generovat větší objem než starší skupina obyvatel.

Objem vyhledávání na Seznam.cz

Seznam již před nějakou dobou ztratil majoritu na českém trhu, nicméně svoji cílovou skupinu stále má. Podle zahraničních odhadů se poměr vyhledávačů v ČR mezi Google a Seznam dělí cca 70:30 (70 % Google).

V Marketing Mineru požádali proto Seznam o vyjádření o jejich objemu vyhledávání a místo vlastního odhadu tak dostali číslo přímo od zdroje z fulltextového týmu Seznamu:

„Průměrný počet dotazů, položených denně na naše fulltextové hledání, se po odfiltrování dotazů pokládaných roboty (nebo lidmi s adblockem případně lidmi co pravidelně čistí cookies) pohybuje mezi 7 miliony až 10 miliony dotazů (denní průměr např. za leden). Reálně to může být více lidských dotazů, jelikož čísla co máme, podléhají přísné filtraci, ale těžko říct o kolik to může být (jednotky max. desítky procent).“

To znamená, že celkový objem vyhledávání na Seznamu měsíčně, je přibližně 210–300 mil. dotazů. Tedy podíl Seznamu v ČR je přibližně 20,7–27,27 % (pokud budeme brát průměr, tak 24,17%).

Nejhledanější klíčová slova v ČR

Mezi nejhledanějšími dotazy na Google jasně figurují nejvíce používané služby:

  • Seznam.cz
  • Youtube.com
  • Facebook.com
  • Idos.cz

Dále služby přímo od Googlu:

  • Překladač
  • Počasí
  • Mapy (hned na 11. pozici)

A velkou část tvoří také erotika a erotické weby. Většé přehled naleznete v následující tabulce. 

 

Metodika výzkumu a zdroje dat

Výzkum je založen na datech nástroje Marketing Miner, který aktuálně obsahuje databázi více než 30 milionů hledaných klíčových slov pro český trh. Analýza probíhala nad dotazy, u kterých je určena měsíční hledanost vyšší než 3. Pro určení hledaností se používala click-stream data. Více detailů o hledanosti klíčových slov najdete na jeho blogu

 

 

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: