Investice do reklamy letos stoupnou o 3,5 procenta

19. 7. 2010 | ČTK
Celosvětový růst výdajů na reklamu se letos zrychluje, mediální agentura ZenithOptimedia zvýšila odhady letošního meziročního růstu těchto výdajů na 3,5 procenta z dubnových 2,2 procenta. V Česku letos agentura očekává reklamní výdaje na úrovni roku 2009.

 

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Celosvětový růst výdajů na reklamu se letos zrychluje, mediální agentura ZenithOptimedia zvýšila odhady letošního meziročního růstu těchto výdajů na 3,5 procenta z dubnových 2,2 procenta. V Česku letos agentura očekává reklamní výdaje na úrovni roku 2009.
"O tom, zda konečný vývoj bude v ČR letos plusový nebo minusový, rozhodnou až aktivity zadavatelů v posledním čtvrtletí roku, protože první pololetí zatím zaostává za loňským vývojem," uvedl ředitel pražské pobočky agentury Petr Majerik. Obecně podle něj ČR patří mezi trhy, které jsou krizí zasaženy nejvíce.
Důvody pro větší škrty v českých reklamních rozpočtech nadnárodních společností jsou jak menší počet obyvatel, a tím i menší význam tuzemské ekonomiky v celosvětovém kontextu, tak vyšší ceny za reklamní prostor proti většině zemí z regionu střední a východní Evropy.
ZenithOptimedia nyní alespoň minimální nárůst očekává ve všech regionech světa. Celosvětový nárůst reklamních investic by měl pokračovat i v příštích letech, a to o 4,5 procenta v roce 2011 a 5,3 procenta v roce 2012 .
Dramatický nárůst poptávky po mobilním internetu a po sociálních médiích napomáhá nárůstu podílu internetu na celkových reklamních výdajích z 12,7 procenta v roce 2009 na odhadovaných 17,1 procenta v roce 2012. Rozdíl mezi podílem deníků a internetu na reklamních výdajích se tak snížil sníží na pouhé dva procentní body.
Region střední a východní Evropy byl krizí zasažen nejvíce. Pokles investic do reklamy zde v roce 2009 představoval téměř 25 procent. Region je podle agentury ZenithOptimedia nyní rozdělen na dvě oblasti. Bělorusko, Rusko, Bosna a Hercegovina, Srbsko, Slovinsko, Turecko a Ukrajina zažívají letos rychlý růst investic mezi 11 až 26 procenty. Pokles letos ještě pokračuje v zemích, jako je například Bulharsko, Řecko a Maďarsko. Česko se nachází někde uprostřed těchto dvou skupin zemí, podotkl Majerik.

Globální výdaje do reklamy - podíly na trhu v médiích v procentech:

  2008 2009 2010 2011 2012
noviny 25,0 23,0 21,6 20,3 19,2
časopisy 11,6 10,4 9,8 9,3 8,8
televize 38,0 39,2 40,3 40,7 40,8
rozhlas 7,7 7,6 7,3 7,1 7,0
kino 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
venkovní reklama 6,7 6,6 6,7 6,7 6,6
internet 10,5 12,7 13,9 15,4 17,1


Zdroj: ZenithOptimedia

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.