Jaké smlouvy marketingové agentury nejčastěji podceňují?

3. 10. 2019 | Jana Dolejšová
Marketingový svět, obzvláště ten postavený na kreativitě a neotřelých nápadech, má tendenci podceňovat právní stránku věci. Podívejte se na to, co marketéři nejvíce podceňují a na co by měli u jednotlivých typů smluv myslet.

S advokátní kanceláří eLegal jsme nedávno vypustili do světa interaktivní test, díky kterému mohly marketingové agentury zjistit, jak na tom jsou s důležitými smlouvami. Výsledek není žádná sláva - nejčastěji podceňované smlouvy jsou bohužel většinou ty, které dovedou předejít těm nejzávažnějším průšvihům. 

Skoro 40 % marketingových agentur například ve svých šanonech nemá smlouvu o zpracování osobních údajů, kterou po nich vyžaduje GDPR. Přitom zrovna marketéři pracují s osobními údaji prakticky na denní bázi.

Kromě pokuty od úřadu, že nemáte tento povinný dokument, se můžete dočkat poškození reputace odborníků ve svém oboru a nepříjemných tahanic, kdo je za co odpovědný, když nedej bože dojde k úniku dat.

U zpracovatelské smlouvy myslete na:

  • specifikaci, co se stane s daty po ukončení spolupráce

  • dohodu o tom, kdo se k datům může dostat a kdo naopak nesmí

  • stanovení, zda odpovídáte za nasazení správných GDPR dokumentů

  • školení zaměstnanců – právě nedbalost nebo špatná informovanost zaměstnanců bývá nejčastější příčinou úniku dat

Zpracovatelská smlouva může být i součástí jiné smlouvy, typicky např. smlouvy s klientem nebo naopak dodavatelem. 

Ani tyto základní dokumenty ale nebývají v marketingových agenturách samozřejmostí. Přes 30 % agentur neuzavírá smlouvu při externí spolupráci s freelancerem a skoro 40 % nemá smlouvu s klienty. V obou případech je, kromě (snad) jasných záležitostí typu, kdo za co odpovídá nebo co je v ceně, důležité myslet i na autorská práva. To je oblast, kterou není radno podceňovat. Snadno se můžete dostat do situace, kdy autorsko-právním přešlapem externího grafika dostanete do problémů nejenom svoji firmu, ale i vašeho klienta.

Ach ti influenceři

Dalším otloukánkem bývají smlouvy s influencery.

Proč byste měli spolupráci s influncery podchytit smlouvou? Kromě toho, že když to neuděláte, půjdou jejich právní přehmaty (a že jich bývá!) taky na vaši hlavu, je určitě fajn si opět ošetřit autorská práva u jejich kreativních výstupů, abyste je pak mohli dál směle používat v marketingové komunikaci. 

Která smlouva dopadla nejlíp? 

Tady se žádné překvapení nekoná - byla to podle očekávání smlouva pracovní, kterou má se svými zaměstnanci uzavřenou drtivá většina marketingových agentur.

Přesto do svých pracovních smluv radši nahlédněte, jestli se v nich řeší i následujících pár věcí, na které se často zapomíná.

Zkontrolujte si:

  • autorská práva – v pracovní smlouvě musíte správně napsat náplň práce, aby tvorba vašeho zaměstnance mohla být použitá i pro klienta

  • poučení o osobních údajích a o tom, že zaměstnanci o klientských datech musí mlčet

  • mlčenlivost ohledně vašeho know-how

Zdroje fotografií: AK eLegal

Tip redakce: 

Zajímá vás více k právnímu podchycení spolupráce s influencery. Přijďte si 16. října poslechnout Andreu Pavelcovou z AK eLegal na konferenci Influencering.

Štítky dokumentu: Legislativa Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: