Jiří Ovčáček na setkání PR Klubu: Prezident byl zvolen přímo a stejným způsobem musí oslovovat občany

22. 12. 2015 | Jakub Hort, Petr Michl
Mluvčí prezidenta Miloše Zemana se na posledním setkání PR klubu v tomto roce rozpovídal o komunikační strategii Pražského hradu.

Na pondělí 21. Prosince naplánoval PR Klub setkání s Jiřím Ovčáčkem, mluvčím prezidenta Miloše Zemana. Diskuze se samozřejmě ubírala všemi směry. Přes osobní informace a začátky v politické sféře se však přesunula k hlavnímu tématu večera – komunikační strategii Pražského hradu.

Už před inaugurací Miloše Zemana v březnu 2013 se při historicky první přímé volbě prezidenta ukázalo, že média byla více nakloněna jeho konkurentovi Karlu Schwarzenbergovi. Podle Ovčáčka byl způsob volby velmi důležitý a kampaň proti nynějšímu prezidentovi od té doby neustala.

Sám mluvčí prezidenta přiznal, že si je svými názory s prezidentem velmi blízký. „Když se vyjadřuji, tak je to vždy po diskuzi s panem prezidentem. Pokud vyjadřuji vlastní názor, tak je s ním vždy prezident seznámen a ztotožněn. Práce je v tomto ohledu o to jednodušší,“ dodal Jiří Ovčáček k tématu. 

Jistě jste si všimli, že současný prezident se soustředí především na publikum, které navštěvuje v krajích. „To jsou lidé, se kterými se setkává, na které se obrací, se kterými hovoří a nepotřebuje v tomto směru politickou a mediální reprezentaci,” řekl Ovčáček. Při těchto návštěvách úplně vymizelo řešení témat ekonomického charakteru. Všechny možné podněty diskuze se zúžili pouze na migraci a média. Toto jsou hlavní problémy, které řadové občany zajímají a opakovaně je na setkáních s prezidentem řeší. Občané jsou pro hlavu státu nejdůležitější a to je podle Ovčáčka hlavní kámen úrazu. Poslanci jsou voleni jiným způsobem a musí vycházet více vstříc médiím, protože ovlivňují jejich obraz u veřejnosti k lepšímu. Takovou taktiku zvolil například premiér Bohuslav Sobotka a ke kontaktu s novináři využívá velmi aktivně sociální síť Twitter. Prezident byl zvolen přímou volbou, má jiné publikum a tomu také uzpůsobil svou strategii.

Za zmínku stojí komentář Pavla Šímy z Institutu politického marketingu: „Já si myslím, že to, co se na hradě dělá, je vzhledem k cílové skupině velmi chytré a mazané. A je to v podstatě jediná možná cesta. Pakliže víme, jak se staví média k prezidentovi, tak neexistuje jiná možnost, jak aktivně komunikovat s občany a je dobře, že prezident využívá kanály, které jeho předchůdci opomíjeli.“

Pavel Herot z Mediatenoru přednesl analýzu zabývající se hlavními komunikačními tématy. Po nástupu Miloše Zemana do úřadu se z Jiřího Ovčáčka stal nejvíce citovaný mluvčí mezi českými mluvčími. V roce 2014 naprosto dominoval žebříčku aktivity mluvčích na českých zpravodajských serverech. Prezident Zeman má ale publicitu mnohonásobně vyšší. „Byť máme pocit, že Jiří Ovčáček je všude kolem nás, tak více se hovoří o hlavě státu,“ řekl Pavel Herot. Ve funkčním období zaznělo v hlavních zpravodajských relacích ze všech politiků nejvíce negativních zmínek o Miloši Zemanovi. Nejvíce se hovořilo o viróze u korunovačních klenotů a také vystoupení v hovorech z Lán. Nejpozitivnějším tématem zůstává dodnes účast a vítězství ve volbách.

Jiří Ovčáček považuje sociální sítě pouze jako doplněk. Twitter používá pouze z důvodu, že ho čtou novináři, ale nepovažuje ho za důležitý. Facebook má pouze soukromý bez možnosti sledování, což se v nejbližší době změní, protože už dosáhl hranice 5 000 přátel.

Karel Komínek z Institutu politického marketingu provedl analýzu komunikace Jiřího Ovčáčka na sociálních sítích. Průměrný příspěvek obsahuje pouze okolo 100 znaků a nejčastěji je to fotografie. Zajímavé je, že se za celý rok ani jednou v jeho příspěvcích neobjevilo slovní spojení „Miloš Zeman“ a nejpoužívanějšími slovy jsou „pan“ a „prezident“. Nejúspěšnější tweet tohoto roku se týkal 17. Listopadu. Za poslední rok vzniklo několik článků, které vycházely z toho, co Jiří Ovčáček umístil na své sociální sítě, což dokazuje jejich roli i v tak rigidním prostředí, jakým jsou státní instituce. Z analýzy také vyšlo najevo, že Twitter je místem, kde setkávají zpravidla pravicoví voliči, kteří jsou pravým opakem prototypu voliče Miloše Zemana, a proto by komunikace hradu měla probíhat primárně na Facebooku. 

Jak je vidět, Miloš Zeman neměl moc strategických možností a komunikace hradu se na to snaží již od počátku reagovat. Zároveň je ale patrné, že i sociální sítě si v nejvyšší politice najdou své místo pod sluncem a dokáží být velmi rychlým a spolehlivým pomocníkem. Otázkou zůstává, jakým způsobem tuto strategii ovlivňuje často nediplomatické vyjadřování prezidenta a jeho mluvčího.  



Ovčáček mluvčím nejen za prezidenta, ale i za sebe

Jednou z nejčastějších výtek k práci Jiřího Ovčáčka jako mluvčího prezidenta Miloše Zemana je to, že vystupuje v roli, která mluvčím obvykle nepřísluší. Médiím totiž často prozrazuje své osobní názory. Ty jsou dokonce někdy tvrdší či politicky méně korektní verzí toho, co říká prezident republiky. Přičemž je třeba podotknout, že i jeho laťka leží velmi vysoko.

Mezi slavné a vlastně dost těžko pochopitelné výroky Jiřího Ovčáčka patří například:

„Akce studentů na Albertově byla jasnou a cílenou provokací."

„Pražská kavárna po mých včerejších kritických výrocích vyřadila na nějaký čas z provozu můj facebookový profil."

PR Klub je sdružením profesionálů v komunikaci, a tak se dalo čekat, že právě tento aspekt jeho práce bude podroben mnoha otázkám. Kdo ovšem čekal nějakou formu tzv. grilování, nedočkal se. Jiří Ovčáček během setkání tuto netradiční pozici obhajoval tím, že s prezidentem pravidelně konzultuje širokou škálu témat a mnohdy s jeho názory prezident Zeman vyslovuje souhlas. Právě ty s vědomím jakéhosi posvěcení pak předkládá médiím i jako svůj názor. Tuto osobní rovinu dokonce pokládá za jakousi formu „taktiky osobního názoru”. Přistupuje k ní prý, protože se nerad schovává za pojem „my".  Jeho názory se prý ostatně s těmi prezidenta Miloše Zemana takřka zcela shodují.


Štítky dokumentu: Reportáže
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.