Kongres Marketing Management: Právě vstupujeme do krize

21. 5. 2009 | FGB
„Pravá“ krize vstoupila do ČR v prvním kvartálu tohoto roku, největší dopady, zejména v otázce nezaměstnanosti, můžeme očekávat na začátku podzimu.

Krize, marketing management

Ilustrační obrázek, zdroj:www.sxc.hu

Setkání zároveň potvrdilo, že čeští marketéři přistupují krizi povětšinou s optimizmem a její dopady nepovažují zatím za fatální. To se má podle přednášejících změnit – současná situace se v průběhu několika měsíců začne citelně zhoršovat. Přesto se potvrdilo, že marketingové rozpočty, plánované na další období, budou hubené.
Zajímavé bylo i srovnání chování firem z krize v letech 2000 – 2003, konkrétně z rakouského regionu. Potvrdilo se, že firmy, které v krizi naopak posílily rozpočty pro propagaci, vyšly z krize mnohem lépe než ty, které šetřily. Stejně tak se projevil i přístup k inovaci.

Oficiální TZ kongresu

Přednesené referáty jasně potvrdily, že český trh se nemůže vyhnout globální krizi, neznamená to však, že by tato krize měla ohrozit marketing a marketéry. Ti mají naopak v dnešní době ještě významnější roli než kdykoliv dříve, neboť krize zásadním způsobem mění trh a urychluje trendy nastartované v minulosti. Z ohlasů účastníků je patrné, že program byl velmi vyrovnaný a zaujala prakticky všechna vystoupení řečníků i diskutujících, a to jak expertů a dodavatelů marketingových řešení, tak i jejich klientů – marketingových a generálních ředitelů firem reprezentujících různé sektory ekonomiky.

Poselství kongresu lze stručně shrnout do 10 bodů protikrizových marketingových best practices:

  1. V krizi lze získat, ale i ztratit tržní podíly daleko rychleji než za „slunečného počasí“. Vyžaduje to však hodně odvahy, správné informace a množství kreativity.
  2. Nepanikařte, nebuďte nervózní, buďte ostrovem stability a posilujte důvěru ve Vaši značku. Nabízejte jistotu i svým partnerům – zákazníkům, dodavatelům i zaměstnancům.
  3. Nečekejte, že vás spasí pouhé snížení cen – zlevňují všichni a prosté diskontování vaší nabídky nestačí.
  4. Soustřeďte se na hodnotu a hodnoty. Nebojte se vrátit se zpátky k produktu, ukazujte věci jaké jsou, komunikujte opravdu relevantní fakta a buďte maximálně transparentní. Analýzy potvrzují, že největší část zákazníků i v ČR nehledá pouhou nejnižší cenu, ale co nejvyšší hodnotu za co nejnižší cenu. Koncepty založené na „value for money“ jsou proto zpravidla úspěšnější než řešení na bázi nejnižší ceny.
  5. Nabídněte zákazníkům opravdovou podporu vycházející z porozumění jejich potřeb a tužeb. Právě nyní je zcela zásadní klíčová marketingová otázka, kdo jsou moji zákazníci, jaký je jejich skutečný problém a co doopravdy chtějí.
  6. Diferencujte se od konkurence, a to prostřednictvím odlišení produktu, obchodního modelu či distribuční strategie, nejen pomocí vágních reklamních claimů.
  7. Inovujte – teď je ta nejlepší chvíle. Inovace musí samozřejmě probíhat v příslušném strategickém kontextu a být chápána nejen jako launch nových produktů, ale jako komplexní program cílených změn, od restrukturalizace interních procesů až po inovace prodejních strategií.
  8. Nezaspěte explozi významu internetu, který je vysoce dynamicky rostoucím komunikačním i prodejním kanálem. Nepodceňujte však případnou destruktivní sílu, kterou internet rovněž může mít.
  9. Dávejte si pozor na šeptandu. Word of mouth může fantasticky pracovat ve Váš prospěch, ale stejně tak i drasticky proti Vám.
  10. Pracujte s marketingovými rozpočty jako s investicí, nikoliv jako s nákladem. Zkušenosti z dosavadních krizí potvrzují, že ti, kdo budgety zachovali a současně restrukturovali podle aktuální tržní situace, zpravidla dosáhli velmi zajímavého růstu tržního podílu.

Bližší informace: www.marketingmanagement.cz
Kontakt: Antonín Parma (antonin.parma@blueevents.eu)

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.