Lze přirovnat pití kravského mléka k závislosti na alkoholu? Rostlinná alternativa mléka Oatley sklízí kritiku za to, že na tom postavila TV kampaň

22. 1. 2021 | Kristýna Vozková
„Táto, styď se!” Humorná reklama výrobce rostlinných nápojů a potravin Oatly kárá skupinu, která má s přechodem na rostlinné alternativy největší problém – muže ve středním věku.

 

Švédská značka Oatly, výrobce veganských potravin a nápojů, si ve své nové kampani dobírá tatínky, kteří se brání přechodu na rostlinnou variantu stravování a stále konzumují kravské mléko. K humornému moralizování využívá jejich již osvícených” ratolestí

V první z reklam požádá otec svou dceru, aby mu koupila mléko. Když odvětí, že to neudělá, otec se nejdříve autoritativně zvedne ze židle, ale následně se rezignovaně posadí a utrousí: Nenávidím svůj život.”

V další se tatínek nenápadně pod rouškou noci plíží domů s nočním nákupem kravského mléka. U lednice jej ale zaskočí jeho syn a podrobí ho nepříjemnému výslechu. „Copak to tu máme? Kravské mléko. Vážně?!”

Třetí ze série zachycuje rozhovor dvou teenagerů před domem. Chlapec se snaží tvářit, že je v pohodě, ale je na něm vidět, jak ho něco trápí. Nakonec přizná divce, že svého otce načapal při upíjení mléka. Nakonec přizná divce, že svého otce načapal při upíjení mléka. Dívka se dotáže na otcův věk. Když chlapec odpoví, že je tátovi padesát pět let, dívka se usměje a odpoví: „No jo...to je problémový věk!”

V poslední z reklam divák sleduje dalšího z otců s odporem odmítat ovesné mléko do čaje.  Za to schytá od své dcery pěkně káravý výraz.

Kampaň byla inspirována průzkumem společnosti Ipsos, podle kterého jsou muži středního věku demografickou skupinou, která má největší problémy s osvojením životního stylu založeném na rostlinné stravě.  Víme, že se nacházíme uprostřed závažného klimatického problému, ale v rámci společnosti stále existuje skupina, která není schopna pochopit jeho naléhavost," uvedl na adresu kampaně Michael Lee, kreativní ředitel společnosti Oatly. Tato série je naší snahou pomoci teenagerům v tom pomoci jejich matkám, otcům, strýcům nebo komukoliv dalšímu, kdo ve svém životě potřebuje nějakou 'vegifikaci', k tomu, aby přijal spíše veganský způsob života,” dodávál Lee. Cílem kampaně, kterou vytvořil kreativní in house tým společnosti Oatly spolu s režisérem Tomem Speersem, je rozšíření rostlinných a více eco-friendly potravin a nápojů i mezi starší a více konzervativní generace.

Kromě několika krátkých spotů zahrnuje také kampaň na sociálních sítích (včetně reklam na Spotify a Twitch) a v celostátním tisku.  Společnost dále Oatly uzavřela partnerství s The Guardian a společně vytvořili celkem tři projekty se zaměřením na klimatické problémy. Jedním z nich je i průvodce pro mladou generaci o tom, jak by měla vychovávat své rodiče s ohledem na životní prostředí. Součástí kampaně je také web, který nabízí nejen teenagerům další informace – zajímavé recepty, statistiky o veganství a změně klimatu, ale také vtipného argumentačního rádce, který poslouží při výměně názorů s rodiči. 

Ačkoliv bylo cílem kampaně edukovat a pobavit diváky, krátce po jejím uvedení se na společnost Oatly snesla velká vlna kritiky. Překvapivě však ne ze strany „ortodoxních masožravců", které by rozhořčila snaha značky podsouvat jim rostlinné produkty. Podle mnohých bylo skrytým záměrem kampaně zesměšnit lidi potýkající se se závislostí na alkoholu a jiných návykových látkách. Ti se podle nich často potýkají s podobnými výslechovými praktikami, kterým podrobovali teenageři v rámci reklam své nezbedné tatínky. Značka se snažila v prohlášení obhájit své stanovisko: „Naším cílem bylo napodobit situace, ve kterých se v rámci domácího prostředí každý teenager ocitl, jen s převrácenými rolemi. Koneckonců, když jde o klimatické problémy a náš vztah k životnímu prostředí, jsou teenageři často těmi 'dospělými' v rámci debaty. Nevěříme, že bychom využítím tohoto vztahu mezi rodiči a dětmi jakkoliv zlehčovali nebo znevažovali natolik závažný problém, jako je alkoholismus." 

Přesto se však značka Oatly stala terčem řady rozhořčených tweetů. Kampaň byla pro některé z jejích odpůrců dokonce důvodem k tomu její produkty dále nekupovat.

 

Zdroje: wersm.com,  campaignlive.co.uk, metro.co.uk

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.