Má Facebook hodnotu 100 miliard dolarů? Bankéři si to nemyslí

4. 5. 2012 | PeMi
Do úvah o skutečné hodnotě Facebooku se promítá jeho pokles příjmů.

100 miliard dolarů je sexy číslo, které se pěkně prezentuje. Možná i proto je často uváděno ve spojitosti s předpokládanou hodnotou Facebooku a jeho primárním úpisem akcií (IPO). Podle vyjádření bankéřů prezentované deníkem Wall Street Journal by však konečná částka měla být nižší – mezi 70 až 90 miliony dolarů, cena jedné akcie by se pak pohybovala v rozmezí 27 až 35 dolarů.

 

Jaký je důvod méně nadšených prognóz? Facebook dosáhl v prvním kvartálu tohoto roku menší obrat než v tom předešlém. Investoři proto vyjadřují mírné obavy o to, jestli nejsou dosavadní odhady hodnoty firmy poněkud nadhodnocené. Pro srovnání: Předtím než vstoupil na burzu Google, zaznamenal první mezikvartální pokles až v přechodu z roku 2008 do roku 2009, tehdy se jeho obraz pohyboval na úrovni 20 miliard dolarů ročně – Facebook přitom zatím vydělává z této částky jen čtvrtinu.
Pojďme si představit aktuální čísla. Za první kvartál (Q1) tohoto roku Facebook vydělal 1,058 miliardy dolarů. To je o úctyhodných 44, 7 % více než za stejné období minulého roku, ale o 6,5 % méně než v posledním loňském kvartálu. Proč se tak stalo? Může za tím stát i sezónnost. Povaha reklamy na Facebooku je jí ovlivněná více než kontextová reklama Googlu založená na vyhledávání. Poslední kvartál roku spojený s vánoční nákupní horečkou je pak pro inzerenty pochopitelně obdobím žní.

Zajímavým poznatkem jsou i snižující se provozní příjmy Facebooku, které klesají vzhledem k většímu počtu zaměstnanců i systému kompenzací spojených s vlastnictvím akcií zaměstnanci. Provozní zisk Facebooku byl v Q1 tohoto roku 381 milionů dolarů (36 % z obratu 1,58 miliardy USD), v tom samém období minulého roku přitom tvořil 388 milionů dolarů (celých 53 % z obratu 731 milionů USD). Bankéři chtějí vidět lepší výsledky, jinak se prý hodnota Facebooku na 100 miliard dolarů nedostane. Tyto zprávy možná i ovlivní i účast Marka Zuckerberga na propagační roadshow předcházející IPO. Původně se měl věnovat spíše produktovému vývoji a ponechat Sheryl Sandberg jako tvář akce, nyní bude pravděpodobně hrát větší roli i on sám. Dle portálu Reuters budou akcie Facebooku debutovat pod zkratkou FB na trhu Nasdaq 18. května.

Zdroje: www.mashable.com, www.online.wsj.com
 

Štítky dokumentu: Facebook Google Reklamy na Facebooku
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.