MAKRO spouští soutěž Dobrý podnikatel. Chce ocenit ty se zájmem o své okolí

4. 4. 2014 | Petr Michl

Truhlář, který vyrábí hračky pro dětský domov bez nároku na odměnu nebo provozovatel restaurace, co pravidelně rozdává jídlo bezdomovcům. Právě takové podnikatele chce ocenit soutěž MAKRO Dobrý podnikatel 2014, která byla včera oficiálně zahájena. Určena je pro firmy do 30 zaměstnanců, jimž není lhostejné jejich okolí.

Soutěž je určena podnikatelům s méně než 30 zaměstnanci, kteří dělají pro společnost něco navíc. Účast v soutěži je bezplatná, není vyžadován registrační poplatek ani zákaznická karta MAKRO. Podnikatelské subjekty může do soutěže nominovat také někdo jiný, například známí, přátelé, obchodní partneři nebo příjemci pomoci. Přihlásit se nebo nominovat lze na webu www.dobrypodnikatel.cz až do 30. června.

V pondělí 21. dubna zde bude spuštěno hlasování, v němž veřejnost vybere 15 finalistů. Odborná porota ve složení Roman Vaněk, Eva Štěpánková, Eva Svobodová a Jan Žák následně vybere vítěze, který jako první získá titul Dobrý podnikatel a výhru 100 000 Kč. Všichni finalisté dostanou poukázku na nákup v MAKRO v hodnotě 5 000 Kč.

Pozitivní příklady jako inspirace pro ostatní

Zákazníky MAKRO Cash & Carry ČR jsou především drobní podnikatelé. Soutěž má fungovat jako platforma pro upozornění na ty úspěšné, kteří se dokážou postarat sami o sebe a zároveň pomoci i lidem ve svém okolí. To může být inspirací i pro ostatní. „My jsme už nějak zapomněli opisovat. Když jsme chodili do školy a neudělali jsme úkoly, nebyl to pro nás žádný problém. Pak se z nás stali dospěláci a už nepotřebujeme žádnou radu, protože víme úplně všechno. A to je špatně," glosuje potřebu soutěže předseda poroty Roman Vaněk, zakladatel Pražského kulinářského institutu. „Na základě příběhů těch, co se přihlásí, mají lidé možnost se něco naučit," dodává.

Drobné podnikání jako pilíř české ekonomiky

Podle Českého statistického úřadu tvoří malé firmy až 99 procent všech podnikatelských subjektů na českém trhu. „Zaměstnávají více než 61 procent Čechů a produkují 54 procent veškeré přidané hodnoty v zemi. Na celkovém HDP se podílejí téměř dvěma pětinami. Drobní podnikatelé vyplácejí 56 procent všech mezd v české ekonomice," uvádí Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a další člen poroty.

Nezávislost i velká dřina

Význam drobných podnikatelů si naštěstí uvědomují i řadoví Češi. Právě na jejich názor se zaměřil průzkum, který si MAKRO nechalo zpracovat agenturou STEM/MARK. „Většina Čechů vidí v podnikání zejména nezávislost a možnost být sám svým pánem. Peníze či zisk jsou až na druhém místě," komentuje výsledky průzkumu Jan Žák. „Odrazuje je hlavně strach a nejistota, následuje administrativa či zbytečná byrokracie," pokračuje a dodává: „Až devět z deseti Čechů si myslí, že podnikání v České republice není jednoduché. A méně než třetina lidí jej má spojeno s možností rychle zbohatnout. Naopak až čtyři pětiny populace věří, že podnikáním si lze splnit sny, a považují ho tak za nejlepší způsob seberealizace."

Podpora komunity, silný charakter a univerzálnost

Více než polovina respondentů vnímá, že malí podnikatelé v jejich městě podporují sport nebo kulturu. Dvě pětiny ví také o příspěvcích na charitu. Na dobrého podnikatele kladou Češi vysoké nároky. Kromě úspěchu se jim pod tímto pojmem nejčastěji vybaví člověk, který nemyslí jen na sebe. „Měl by být komunikativní, pracovitý, zodpovědný, cílevědomý, odvážný, kreativní, poctivý a mít zájem o své okolí. Zároveň by měl být přirozeným vůdcem, vizionářem a být schopen improvizace," nastiňuje Jan Žák výčet vlastností, které by měl mít dobrý podnikatel podle výsledků průzkumu.

„Malý živnostník je na všechno sám. Nemá týmy lidí a musí si poradit se vším. Je tak trochu finančník, tak trochu obchodník i marketér. Od všeho musí umět kousek a musí mít velmi univerzální pohled na své podnikání," popisuje drobné podnikatele Eva Svobodová. „Chtěli bychom zviditelnit právě lidi z menších měst a obcí, kteří vykonávají něco nad rámec svého podnikání, jen se o tom neví," uzavírá.

Kompletní infografiku si můžete prohlédnout níže:

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.