Masakr na floridské střední škole dal vzniknout reklamám, které volají adresně politiky k odpovědnosti

23. 2. 2018 | Petr Michl
Takto se dělá smysluplný politický aktivismus. Dvoustránková reklama v NY Times cituje apel přeživšího ze střelby na střední škole v americkém městě Parkland: „My jsme děti. Vy jste dospělí... Něco s tím udělejte.“ Druhá strana pak přináší seznam členů Kongresu s částkou, kterou obdrželi od pro-zbraňové lobbistické skupiny National Rifle Association, a jejich telefonním číslem.



Minulý týden poznamenala další střelba na střední škole ve městě Parkland na Floridě. Padlo jí za oběť 17 lidí, z toho 14 žáků. Podobné události nejsou bohužel v USA něčím neobvyklým. Pokaždé, když se stane podobná tragédie, je politickou reprezentací vyjádřena podpora. Z verbálního cvičení k zákonům, které by omezovaly držení zbraní, byla ale dosud příliš dlouhá cesta. Organizace, které si přejí změnu, využívají k jejímu prosazení i outdoorové a tištěné reklamy.

Reklama v The New York Times vznikla ve spolupráci s agenturou SKDK na popud organizací Everytown Gun Safety a Moms Demand Action for Gun Sense. Má podobu dvojstrany, kdy na té levé je fotografie dětí ze školy ve městě Parkland odcházejících z místa neštěstí, její součástí je i citace jednoho z přeživších:

„My jsme děti. Vy jste dospělí...

Něco s tím udělejte.“

Doplněním tohoto apelu je pak pravá strana, na které jsou jména všech členů amerického Kongresu, kteří v minulosti získali nějaké plnění od NRA (National Rifle Association, nejvlivnější lobby výrobců a sympatizantů zbraní, pozn. red.). Vedle jména politického zástupce a státu, který reprezentuje, je pak uvedeno jeho telefonní číslo a finanční hodnota daru od NRA. Tuto stranu uvozuje claim:

Tito členové Kongresu berou peníze NRA, ale odmítají něco učinit, aby byla přijata legislativa pro bezpečnost zbraní.

Řekněte vašemu členovi Kongresu, že pokud nebude jednat, váš hlas půjde někomu jinému.“

(pro maximální rozlišení klikněte na fotografii)


Střelcem při floridském masakru byl 19letý Nicolas Cruz, bývalý žák školy s psychickými problémy a trpící autismem. K činu přistoupil jako akt pomsty za vyloučení ze školy, kde od května 2012 do ledna 2017 dostal 41 trestů za rvačky. I s takovýmto profilem byl ovšem od svých 18 let legálním držitelem poloautomatické pušky AR-17. Nikoliv poprvé po masové střelbě podobného typu se část veřejnosti ptá, jak to že někdo takový může mít tak snadný přístup ke zbrani, natož k útočné pušce. Jak říkají i přeživší studenti: Nicolas Cruz si nemohl legálně koupit ještě tři roky pivo, s pořízení vojenské pušky ale neměl žádnou potíž.

Koncept reklam je inspirován právě opakujícím se kolečkem, kdy jsou politikům podobné masakry strašně líto, ale nic ve smyslu jejich prevence vykonat nechtějí. Toto ilustruje například video zveřejněné facebookovou stránkou média Now This, které má již přes 7 milionů zhlédnutí. Reportér se na něm ptá členů Kongresu, kteří přijali peníze od NRA, na to, co jsou ochotni pro oběti střelby na floridské střední škole (a jejich rodiny) udělat mimo jimi deklarovaných „myšlenek a modliteb“. Odpovědí mu byl pouze nervózní útěk.

Zakladatelka organizace Moms Demand Action for Gun Sense Shanon Wattsová okomentovala pro Adweek smysl reklamy:

„V současnosti se o tomto tématu odehrává celonárodní debata. Mnoho lidí chce něco dělat. Jednou z cest je zavolat vašemu (politickému) reprezentantovi a mít přitom povědomí o tom, kolik si daný zákonodárce vzal od NRA a jak to může ovlivnit jeho hlasování o problematice bezpečnosti zbraní. Umožnit jim mít tento seznam a poté přejít k činům je velmi důležitou součástí demokracie... Chceme v této konverzaci pokračovat i na národní úrovni tak dlouho, jak budeme schopni, protože skutečně záleží na tom, co se stane během voleb. To ovlivní budoucí podobu zákonů vztahujících se k tomuto tématu.“

S volbami přitom Wattsová naráží na tzv. midterm elections, volby v polovině prezidentského období. V roce 2018 by se v nich měla obměnit všechna křesla ve Sněmovně reprezentantů. Navíc se v daném termínu bude hlasovat v 34 z 50 států o jejich novém guvernérovi.

Politický apel inspirovaný hollywoodským filmem

Současný filmový hit Three Billboards Outside Ebbing, Missourri (v českém překladu Tři billboardy kousek za Ebbingem) byl inspirací pro další kampaň se stejným účelem. V něm matka sérií tří billboardů apeluje na lokální policii, aby něco činili v pátrání po vrahovi její dcery.

Skupina Progressive Turnout Project navázaná na Demokratickou stranu pro změnu vyzývá republikánského předsedu Sněmovny reprezentantů, Paula Ryana, k reformě legislativy týkající se zbraní. A to billboardem za humny města Janessvile ve státě Wisconsin, volebního domicilu šéfa dolní komory amerického Parlamentu.

Billboard pokládá otázku:

„17 mrtvých ve svých třídách a pořád žádná zbraňová reforma?

Jak to, Paule Ryane?“

Zakladatel organizace Harry Pascal uvedl:

„Násilí se zbraněmi je epidemií této země a Paul Ryan jako předseda Sněmovny reprezentantů opakovaně neudělal nic, aby to změnil.

Místo toho, aby odpověděli milionům Američanů, kteří požadují reformu (legislativy) zbraní, Paul Ryan a republikáni v Kongresu pokračují ve službě po vůli NRA a nadřazují příspěvky do kampaně nad životy Američanů. Nastal čas, abychom na to upozornili a učinili je za to zodpovědnými.“

Mimochodem Paul Ryan přijal od NRA dar ve výši 61 tisíc dolarů.

Obě představené formy reklamy jsou zajímavou formou aktivismu, která volá konkrétní politické reprezentanty k politické odpovědnosti. V případě tištěné reklamy v NY Times pak dokonce vyzývá občany k tomu, aby k tomu aktivně přispěli oni sami. Oproti reklamám od politických kandidátů s jednoduchými hesly či podpásovými útoky na soupeře, které známe i z české reality, jde o velmi užitečnou a civilizovanou formu marketingu, jež navíc pomáhá demokratickému procesu. 

Kam dál? 



Jak poznáte, že jste skutečně uznávaný kreativec? Když jmenovitě pro vás potenciální klienti vytváří billboardy, které můžete potkat po cestě do práce. Ano, personalizované billboardy jsou velmi výjimečnou záležitostí, ale výzva pro Paula Ryana není jediným případem v posledních týdnech. Podívejte se mnohem pozitivnější kampaň v článku Billboardy pro konkrétní marketéry poutají pozornost tisíců kolemjdoucích.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: